מטוס ה-F-35 הראשון של חיל האוויר יימסר היום לישראל

היסטוריה בטקסס: מטוס החמקן, ה-F-35 הראשון של חיל האוויר יימסר היום (רביעי) רשמית לישראל

צילום: AP

בחיל האוויר אושר הצורך המבצעי לרכישת 50 מטוסי חמקן F-35 ושר הביטחון יתמוך בדיון בפורום הממשלתיים-ביטחוניים ברכש חבילה נוספת של מטוסי F-35. בדצמבר 2017 יוכרזו מטוסי החמקן שיגיעו עד אז לישראל כמבצעיים. ב-13 בדצמבר השנה, יום אחרי שינחתו בבסיס נבטים זוג מטוסי אדיר ראשונים, יטיסו אותם טייסים ישראלים. את הדברים אמרו אתמול שר הביטחון אביגדור ליברמן וראש מטה חיל האוויר תא"ל טל קלמן, שיהיו אורחי הכבוד בטקס הגלילה של המטוס 'אדיר' הראשון של ישראל, שיתקיים היום (יום רביעי) במפעל ההרכבה של המטוסים בפורט וורת', טקסס.

שר הביטחון הגיע לטקסס מוושינגטון, שם קיים את הפגישות הראשונות שלו בתוקף תפקידו החדש עם מזכיר ההגנה האמריקני אשטון קרטר ועם יו"ר ועדת החוץ של הסנאט. השר ציין בתדרוך לכתבים כי 'אין בעיות' מבחינת שיתוף הפעולה הביטחוני בין שתי המדינות, והוא גילה הבנה והערכה רבה למה שיש לישראל לתרום לארה"ב, בעיקר בתחומי המודיעין והטכנולוגיות. באשר להסכמי הסיוע ומזכר ההבנה (MOU) אמר ליברמן: "הדיונים על ההסכם מתנהלים בצורה טובה. ברור ששני הצדדים חייבים לוותר, אבל חובה לדאוג שההסכם יהיה טוב כי יש לכך משמעות לגבי התר"ש של צה"ל ולגבי התעשיות הביטחוניות הישראליות". אשר לשיחה עם עמיתו האמריקני: "שמעתי הערכה רבה למערכת הביטחון הישראלית, ליכולות המודיעין והטכנולוגיה ובנושא איומים במזרח התיכון. ברור שלא על הכל הצדדים רואים עין בעין, אבל יש הסכמות ויש דברים שעדיין צריך ללבן. האמריקנים בהחלט מודעים לאתגרי הטרור שישראל מתמודדת אתם באזור". 

רמ"ט חיל האוויר תא"ל טל קלמן מסר כי נכון להיום מישראל רוכשת 33 מטוסי F-35, שאחד מהם יהיה  מטוס ניסוי. "עבור חיל האוויר", אמר קלמן, "50 המטוסים הם תחנה לקראת רכב 75". לדבריו יגיעו החודש לארה"ב צוותים טכניים להכשרה בת כמה חודשים להכרת תחזוקת המטוסים. מפקד הטייסת וחמישה הטייסים הראשונים שנבחרו יתאמנו בסימולטור בארה"ב, אולם לא יטיסו מטוסי F-35 בארה"ב, אלא רק יום אחרי שיגיעו זוג המטוסים הראשונים לבסיס נבטים ב-12 לדצמבר השנה. כחלק מעסקת המטוסים יגיעו לבסיס נבטים ארבעה סימולטורים מתקדמים ביותר, שבהם יתקיים חלק נכבד מהכשרת הטייסים, דבר המאפשר לאמן ולשמור על הכשירות של הטייסים בעלות מופחתת. "טסתי בסימולטור של ה-F-35" , סיפר רמ"ט חה"א, "והוא לא פחות טוב מאימון אווירי".

לדבריו, החמישה ומפקד הטייסת שנבחרו כטייסי האדיר הראשונים "זו חמישה שהיא נבחרת החלומות" של חיל האוויר. הם נבחרו בעיקר על פי יכולות הפיקו  ורמת הטיסה שלהם. מפקד הטייסת הוא סגן אלוף וחמישה הטייסים הם בדרגות רב סרן". שר הביטחון ליברמן על המטוס החדש של חיל האוויר: "אני לא טייס, אבל כל חוות הדעת שקיבלנו קובעות שזה המטוס הכי טוב שקיים. דיברתי גם עם מפקדים לשעבר של חיל האוויר, וגם הם הביעו דעה זהה, ולכן נרכוש גם את החבילה הנוספת, אם כי זה עדיין טעון החלטת ממשלה וקבינט ותלוי בהתקדמות מזכר ההבנה עם ארה"ב. נעשה הכל כדי לרכוש גם חבילה זו". רמ"ט חיל האוויר: "יתרונו הגדול של המטוס הוא היתוך המידע שמספרים לטייס הסנסורים, מה שנותן תמונת קרב מלאה. במטוס הזה האתגר של הטייס בקוקפיט הוא בעיקר ניתוח נתונים וקבלת החלטות".

בטקס גלילה (חשיפת המטוס) שייערך במפעל היצרנית לוקהיד מרטין "פורט וורת'", הסמוך לדאלאס. בכך יהפוך חיל האוויר הישראלי לראשון במזרח התיכון שמחזיק במטוס המתקדם, שיכולתו העיקרית היא טיסה בעומק שטח האוייב ללא זיהוי ע"י מכ"מים, תוך נשיאה אפשרית של כ-16 טונות של פצצות, טילים ודלק. בטקס ישתתפו שר הביטחון אביגדור ליברמן, ראש מטה חיל האוויר תא"ל טל קלמן, ו-400 אורחים נוספים, בהם בכירי הפנטגון ולוקהיד מרטין. המטוס הראשון, יחד עם אדיר נוסף, יוטסו ע"י טייסים אמריקנים לבסיס הטייסת בנבטים בחודש דצמבר, ויוכלו תוך זמן קצר להשתלב במשימות מבצעיות ראשונות. בסך הכל תקבל ישראל במסגרת הרכישה 33 חמקנים, שבעה בשנה הבאה והיתר, שישה מדי שנה, עד 2021. בכך לחיל האוויר יהיו שתי טייסות קרב חדשות, מוקטנות, יחסית לטייסות הותיקות.

בפס הייצור במפעל הגדול ביותר בארה"ב לייצור מטוסי קרב של לוקהיד מרטין מיוצרים כעת ארבעה מטוסי אדיר נוספים, הטרי שבהם בשלבי הרכבת חלקים ראשונית כאשר הליך הייצור של כל מטוס נמשך 14 חודשים. בסיומם עובר בפועל כל מטוס לממשל האמריקני עד להטסתו למדינה שרכשה אותו. במהלך תקופת טיסות המבחן שעורך הממשל למטוס, שנמשכת 75 ימים, עוברים במקביל טייסי הקרב הראשונים של האדיר את הסמכת ההסבה למטוס החדש, שכוללת גיחות בסימולטור בלבד. ממשלת ישראל תצטרך להחליט, בין היתר על בסיס הסכם הסיוע הרב שנתי החדש שמתגבש במו"מ בין ירושלים לוושינגטון, האם הטייסת השלישית תהיה ה-F-35  או למשל ה-F15 של המתחרה בואינג, כאשר הנטייה היא להעדיף את המטוס החדש מבין השניים.

גלילת האדיר מגיעה כאשר בחודשים האחרונים נערמו בפנטגון דוחות ביקורת נוספים שהצביעו על מאות ליקויים בפרויקט השאפתני בו השקיעה ארה"ב כ-400 מיליון דולר מאז תחילת המילניום, וידע לא מעט עיכובים, תקלות וחבלי לידה. בחיל האוויר הסבירו בשנה האחרונה כי מדובר במטוס הקרב המתקדם ביותר בעולם שלא היה לו מקדים בגירסתו, והוא ישדרג ללא ההיכר את יכולות הלחימה של צה"ל, בעיקר בחזית המזרחית והצפונית וכי בכל פרויקט חדש בהיקף שכזה, מתגלים ליקויים שמתוקנים ומטופלים תוך כדי תנועה ובמהלך מימוש התכנית. בעיה נוספת שליוותה את הפרויקט נגעה למחיר האסטרונומי של כל מטוס. בלוקהיד מרטין הסבירו היום (שלישי) בשיחה עם כתבים ישראלים כי בשל התייעלות והגדלת פס הייצור מחיר כל מטוס ירד מ-250 מיליון דולר ב-2008 לכ-90 מיליון אשתקד, כאשר המטרה היא להפחית את המחיר ל-85 מיליון. יחד עם זאת, מחירו של כל מטוס שיימכר לישראל יהיה יקר יותר בשל ההתאמות הייחודיות שדורשים בחיל האוויר ומבדילות את האדיר ממקביליו ביתר הצבאות שהצטיידו בו. היחודיות של המטוס הישראלי נוגעת למערכות הלחימה האלקטרונית שלו ולסוגי החימושים שיישא. 35 אלף דולר עולה כל שעת טיסה בחמקן, לעומת כ-20 אלף דולר למשל במטוס ה-F16. זאת בשל מערכות הלחימה המיוחדות של החמקן, שלא קיימות במטוסי הקרב הקודמים.

במפעל רחב הידיים של לוקהיד מרטין בין המדבריות של צפון טקסס, שרק פס ייצור מטוסי ה-F-35 שלו נמתח לאורך 2 ק"מ, השלימו את ההכנות האחרונות למסירת המטוס הראשון לישראל. לאורך המקטע בפס הייצור בו מיוצרים כעת יתר המטוסים, דגלי ישראל מתנוססים מבעד לעמדות העבודה, כאשר עובדי הייצור משלבים במטוס העתיד חלקים מרחבי העולם: כנפיים ישראליות מתוצרת התעשייה האווירית, קסדה מתקדמת תוצרת אלביט, חלקים מרוכבים לציפת המטוס ישראלים גם הם ואלמנטים נוספים מטורקיה ומבריטניה. החלק המסווג ביותר טמון בשלב המתקדם של הייצור: באולם נפרד, בתוך חדר גדול ואטום, עם מעט חלונות וגישה מוגבלת, רובוטים זריזים צובעים את המטוס שלאורך פס הייצור היה ירקרק, לגוון האפור. המשמעות העיקרית של הפעולה אשר נמשכת 8 ימים: הפיכת המטוס לבלתי נראה ע"י האוייב, באמצעות צבע מיוחד בתהליך שמכונה קידוד. כל שכבת צבע מכילה כ-1500 ליטרים. בשלב הבא, להעצמת החמקנות, מערכות אלקטרוניות סורקות כל פינה בחלקו החיצוני של המטוס ומשוות לו צורה שגורמת לגלי הקרינה ממכמ"י האוייב לא לזהותו. בשלב הבא, עובדי לוקהיד מוודאים ידנית שאין אף בליטה לאורך ציפת המטוס, לאותה מטרה - טיסה ללא זיהוי ע"י האוייב. מדי חודש מסיימת לוקהיד מרטין לייצר חמישה מטוסי קרב בפרויקט הרב לאומי כאשר עד כה יוצרו 225 מטוסים והוזמנו 160 נוספים.


המדינה הבאה באיזור שתצטייד בחמקנים היא טורקיה שתקבל בעוד כשנתיים עשרה מטוסים ראשונים. בלוקהיד ציינו כי החמקנים שכבר הוכרזו כמבצעיים בצבא ארה"ב רשמו 250 הצלחות בקרבות אוויר מול מטוסי קרב ותיקים בתרגיל הרד פלג הבינ"ל שנערך לאחרונה בארה"ב. "אין עוד מטוס קרב שיהיה שריד כמו ה-F-35 מול מערכות נ"מ מתקדמות כמו ה-S-300 וה-S-400 תוצרת רוסיה", אמרו היום בלוקהיד מרטין.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית