נסיגת רוסיה מסוריה: האם ההחלטה לא קשורה למתרחש במזה"ת?

הודעתו של נשיא רוסיה על נסיגת הצבא הרוסי מסוריה הייתה מפתיעה. האם הקרמלין מתכנן מהלך צבאי באזור עימות אחר? האם ההחלטה על נסיגת הכוחות קשורה אולי למהלך צבאי רוסי מתוכנן עתידי במקום שאינו קשור למזה"ת? יעקב (יאשה) קדמי במאמר פרשנות מיוחד

ב-14 למרס הודיע נשיא רוסיה ולדימיר פוטין על הוצאת חלק מכוחותיו מסוריה. כפי הנראה, רוסיה תשיב הביתה חלק ניכר ממטוסיה, ובעיקר את מטוסי הקרב-ההפצצה המתקדמים SU-34. מירב הכוחות שיישארו בסוריה הינם כוחות הקשורים לבניית הנמל בטרטוס ובתפעול בסיס חיל האוויר הרוסי במדינה (אשר יישאר בבעלות רוסית) ובהבטחתם. בנוסף, לצורך שמירה על עליונות אווירית, יישארו ככל הנראה גם מטוסי קרב SU-30SM ו SU-35S ועימם מספר מטוסי תקיפת קרקע ומסוקים שונים, ובהם מסוקי תקיפה, כ-20 מל"טים ומזל"טים, מתקני איכון ולוחמה אלקטרונית ומכ"מים.
 
מערך ההגנה אווירית שנותר כולל טילי S-400 קרקעיים, S-300 על הספינות חיל הים בטרטוס, ומערכי נ"מ האחרות. בכל הנוגע לכוחות הקרקע, צפויה להישאר יחידה גדודית של הכוחות המיוחדים לצורך הגנה על נמל טרטוס והבסיס האווירי. לפי דבריו של סגן מפקד חיל האוויר ימשך מתן סיוע להתקפות קרקע על ארגוני הטרור (כפי שמוגדרים ע"י הרוסים) ע"י מטוסי חיל האוויר הרוסי. כמו כן, גם נוכחותם של יועצים רוסיים לצבא סוריה תמשך, לצד המשך הסיוע הרוסי בהקמה, ארגון והדרכה, וחימוש הצבא הסורי. 
 
כפי הנראה, הפיקוד הרוסי מעריך שצבא סוריה מספיק חזק להמשיך בהצלחה בלחימה נגד כוחות המורדים. לאחר הסכם הפסקת האש הצטמצם היקף ההתקפות של חיל האוויר הרוסי בכשני שליש לצד כ 30 – 35 תקיפות ליום מצידו של חיל האוויר הסורי שעושה שימוש במטוסים ומסוקי קרב. לאחר הפסקת האש קטן מספר אזורי לחימה מ-12 ל-6. היות ועיקר הלחימה מתבצע ע"י כוחות קרקעיים, כאשר חיל האוויר הרוסי מספק סיוע אווירי, סביר להניח שחיל האוויר הסורי יהיה מסוגל לתת את מלוא היקף הסיוע הנדרש לאחר צמצום הנוכחות הרוסית, לצד המשך הסיוע מהכוחות הרוסיים שייוותרו.
 
כך שמבחינת שדה הלחימה הקטנת סד"כ חיל האוויר הרוסי לא אמור מבחינת הרוסים, לפגוע ביכולת צבא סוריה להמשיך בלחימה ובהתקפותיו על הכוחות האופוזיציה שאינם שותפים להסכם הפסקת האש. נוכחות חילות הים והאוויר הרוסיים תמשך בהתאם לתוכניות האסטרטגיות של רוסיה, לקיים נוכחות קבוע של הצי הרוסי בים התיכון, שהיא מהווה את הבסיס להחלטתה לשלוח כוחות לסוריה מלכתחילה.
 
יחד עם העובדה שהמצב בסוריה מאפשר לרוסיה לצמצם את כוחותיה, זו ככל הנראה אינה הסיבה להחלטת נשיא רוסיה על כך. ההחלטה נראית מפתיעה ופתאומית ולא מן הנמנע שלהחלטה יש סיבות נוספות, שאינן קשורות לסוריה ולמזה"ת. ייתכן שרוסיה רואה צורך לשמור יותר כוחות חיל האוויר למשימות אחרות או בגלל הערכה שייתכן והצורך באותן הכוחות יתעורר בעתיד הקרוב באזורים אחרים.  
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית