גיבוי צבאי פקיסטני לערב הסעודית נגד איראן

פקיסטן, במשתמע, מאיימת בנשק גרעיני נגד איראן, כתגובה לאיום צבאי איראני אפשרי נגד ערב הסעודית. מאמר מיוחד

מפקד צבא פקיסטן, גנרל ראהיל שאריף, הצהיר (10 בינואר 2016), כי כל איום נגד השלמות הטריטוריאלית של ערב הסעודית מצד איראן צפוי להיתקל בתגובה פקיסטנית. זאת, בעת ביקור נסיך הכתר ושר ההגנה הסעודי מוחמד בין סלמאן במחנה הצבאי הפקיסטני בעיר רוואלפינדי (AP/CBS, 10/1/2016). על פי אחד הדיווחים, גנרל שאריף אף אמר, כי "אם איראן תפגע בערב הסעודית פקיסטן תמחק אותה מהעולם". במשתמע מדבריו - פקיסטן עשויה להפעיל נגד איראן נשק גרעיני. בהקשר לכך, כבר לפני למעלה משנתיים דווחה רשתBBC , בהתבסס על דוחות מודיעיניים, על אפשרות שפקיסטן תצייד את ערב הסעודית בנשק גרעיני כנגד התחמשות גרעינית אפשרית של איראן.

הודעת הגנרל הפקיסטני הינה על רקע קריסת היחסים המהירה בין ריאד וטהרן שבאה לאחר הוצאתו להורג בערב הסעודית של כוהן הדת השיעי הבכיר נימר באקר אל-נימר ב-2 לינואר. התגובה בטהראן למחרת ההוצאה להורג הייתה העלאת השגרירות הסעודית בטהראן באש על ידי כאלפיים מפגינים, כאשר בשל כך ערב הסעודית ניתקה מיד את יחסיה הדיפלומטים עם איראן. לצידה של ערב הסעודית הצטרפו מרבית מדינות הליגה הערבית. בפרט, בחריין, סודאן וג'יבוטי ניתקו אף הן את קשריהן עם איראן, וכן ננקטו צעדים דיפלומטיים נגד אירן מצד, ירדן, כוויית ואיחוד האמירויות הערביות.  מדינות ערב הסוניות מרגישות כי כוחות "משמרות המהפכה" האיראניים שכבר התבססו בלבנון, סוריה ועיראק, וגם פלשו לתימן, כבר נושפים בעורפן. נראה אפוא, כי המאבק בין האסלאם הסוני לאסלאם השיעי מתעצם ביתר שאת, ועלול להתדרדר למלחמה כוללת.

היסטורית, לפקיסטן מעמד מיוחד בערב הסעודית, עד כדי כך שהיא נחשבת "בעלת הברית הקרובה ביותר של ערב הסעודית בעולם המוסלמי". קיימים יחסים הדוקים בין שתי המדינות בכל התחומים החשובים: המדיני, הצבאי, הכלכלי והתרבותי. הקשרים בתחום הצבאי התהדקו מאד בשנות השמונים של המאה הקודמת, כאשר בפועל הצבא הסעודי תוחזק על ידי אנשי צבא פקיסטניים. לשתי המדינות גם יש מפגש אינטרסים בהתמודדות מול האסלאם השיעי הגואה.

ברם, בפקיסטן, שברובה הינה מדינה סונית, קיים מיעוט שיעי גדול, בין 10 ל-20 אחוזים. לפיכך, בפרלמנט הפקיסטני התחולל בתקופה האחרונה מאבק אדיר נגד התערבות במלחמה נגד החות'ים בתימן, אשר משתייכים לאסלאם השיעי. על כל פנים, ממשלת פקיסטן הדגישה כי היא מחויבת לביטחון ערב הסעודית עצמה, אם זו תאוים ישירות על ידי איראן. אכן, זה זמן מה, כתוצאה מהתחממות יחסי ארה"ב עם איראן  ונוכח הסכם הגרעין שהושג עימה, וכנגד המהלכים האלימים של איראן במזרח התיכון, ערב הסעודית מנהלת מגעים אינטנסיביים עם פקיסטן, בעלת בריתה הגרעינית.

לפי דיווחים מהעבר, ערב הסעודית מימנה את פיתוח תכנית הגרעין הצבאית של פקיסטן, וזאת כנראה בתמורה  לכך שזו תעניק לה "מטריה גרעינית". מכאן שפקיסטן, בזכות המימון הסעודי, הינה היום המדינה היחידה בעולם המוסלמי שברשותה ארסנל גרעיני. כמו כן ייתכן כי קיימים עתה בממשל הפקיסטני, במידה מסוימת, רגשות אשם כלפי ערב הסעודית ביחס לסוגיית הגרעין האיראני. כידוע, איראן רכשה בשנות התשעים של המאה הקודמת את טכנולוגיית הצנטריפוגות להעשרת אורניום מד"ר עבדול קאדיר ח'אן (Abdul Qadeer Khan), "אבי הפצצה הגרעינית הפקיסטנית" (ככל הנראה שיעי בדתו), באמצעות הרשת החשאית שהוא הקים.

נראה אפוא, כי לתוך החלל שנוצר במזרח התיכון מחמת המדיניות הרופסת של אובמה עשוי להיכנס בקרוב שחקן נוסף –  פקיסטן. האם כניסתו תסייע לייצוב המצב הכאוטי, או להיפך – ימים יגידו.

***

סא"ל (מיל') ד"ר רפאל אופק הוא מומחה לפיזיקה והטכנולוגיה של הגרעין. בעברו הוא שירת בקהיליית המודיעין הישראלית כחוקר ומנתח בכיר

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית