תנועת א-צאברין - נציגה איראנית בזירה הפלסטינית

המשברים האחרונים בין איראן לחמאס הובילו את טהרן להחלטה להקים ארגון חסות חדש ברצועת עזה. ד"ר אל"מ (מיל') שאול שי עם סקירה של הארגון הצעיר

תנועת א-צאברין, תנועת הסבלנים לניצחון פלסטין ("חרכת א-צאברין נצרא פלסטין"), הינה קבוצה הפועלת בחסות איראנית ברצועת עזה. בראש הקבוצה עומד פעיל הג'האד האסלאמי הפלסטיני לשעבר, האשם סאלם, אשר פרש מהארגון יחד עם קבוצת פעילים נוספים והקים את תנועת א-צאברין בגיבוי איראני.

נראה כי לאור המשברים שחלו בשנים האחרונות בין איראן לחמאס ובמידה פחותה אמנם , גם בין איראן לג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, החליטה איראן להקים תנועה חדשה ברצועת עזה שתהיה מחויבת ונאמנה יותר מבעלות בריתה הקיימים של איראן במחנה הפלסטיני.

דוגמה לנאמנות  תנועת א-צאברין למדיניות האיראנית ניתן לראות בכרוז שהפיצה ,בו היא מגנה את התקיפות של הקואליציה בהובלת ערב הסעודית נגד בעלי בריתה של איראן, ההות'ים בתימן. זאת בניגוד למדיניות החמאס המנסה לשמר את קשריה עם ערב הסעודית ומדינות המפרץ.

תנועת א-צאברין החלה לפעול ברצועת עזה לפני יותר משנה והנהגת "הג'יהאד האסלאמי" הביעה בפני איראן את התנגדותה למהלך – אך ללא הועיל. התנועה שמזוהה בתפיסת עולמה ובסמליה עם איראן וארגון החיזבאללה מקבלת  באופן סדיר תמיכה כספית מאיראן שנועדה לממן את פעילותה הן במישור הצבאי והן בפעילות אזרחית לשם הרחבת שורותיה.

 האשם סאלם, העומד בראש התנועה הצהיר כי מדובר ב"תנועת התנגדות" פלסטינית, שהוקמה כדי להתנגד לכיבוש. לדבריו כל איסור שיוטל על פעילותה יהיה בבחינת טעות היסטורית.

על פי הודעות שפורסמו בעמוד הפייסבוק של א-צאברין ובהתאם לדבריהם של בכירים בא-צאברין, תנועה זו קוראת לאיחוד השורות בקרב הפלגים הפלסטינים החמושים לטובת המאבק באויב הציוני. לשם כך פעילי התנועה משתתפים באירועים שונים בהם עולות קריאות להמשך המאבק החמוש בישראל; ועורכים הפגנות יחד עם גופים פוליטיים נוספים ברצועה.

התנועה פעילה ברצועת עזה בשלושה מישורים:

המישור הצבאי

התנועה החלה לפעול ברצועת עזה  עוד לפני תחילת מבצע "צוק איתן" (יולי- אוגוסט 2014) ובמהלך המבצע נטלה אחריות על שיגור רקטות אל עבר ישראל. באוקטובר 2015 טענה התנועה כי  מחבל שחוסל ע"י צה"ל סמוך לגדר המערכת בעימותים באזור מחנה הפליטים אל בוריג' ,הוא אחמד א שרחי , בכיר בתנועה. היה זה הביטוי הראשון לכך שהארגון מנהל פעילות צבאית נגד ישראל מאז מבצע "צוק איתן".

ב- 29 באוקטובר  2015 ,  ארגון טרור בשם "סראיא אל-רסול אל-אעט'ם - פלסטין" (פלוגות הנביא 'הגדול ביותר' בפלסטין) נטל אחריות על ירי צלפים אל עבר כוח צה"ל. לפי ההודעה שפורסמה, ירי הצלפים בוצע בידי צלף המשתייך ל"יחידה מיוחדת" בארגון טרור זה. הירי בוצע כחלק מ"סדרת תגובות" בעקבות הריגתו של אחמד א-שרחי ,צלף בארגון שהיה מעורב בירי אל עבר כוחות צה"ל באזור הגבול עם רצועת עזה. לא ברור אם מדובר בתנועה,  שהעדיפה לא ליטול אחריות ישירה לירי או שמדובר בארגון שיעי נוסף שהחל לפעול ברצועת עזה.

המישור הקיברנטי

תנועת א-צאברין מקיימת נוכחות במרחב הסייבר באמצעות אתר אינטרנט ,דף פייסבוק וחשבון טוויטר פעילים.

המישור החברתי (דעווה)

תנועת א-צאברין מפעילה שורה של ארגוני צדקה דתיים שיעיים, שנהנים ממימונה של טהראן ומעודדים את הפצת השיעה וההצטרפות אליה. במשרדי ארגונים אלה תלויות כרזות המדברות בשבח האימאם חומייני והמהפכה האסלאמית באיראן  (1979) ומצויים בהם חומרי תעמולה שיעיים.

התייחסות חמאס לתנועת א-צאברין

מרבית הפלסטינים הם סונים, אולם ב - 2011 החלה תופעה חדשה של פלסטינים שהמירו את דתם לשיעה. יודגש כי עד כה מדובר בתופעה מצומצמת ושולית. בתנועת חמאס ממעיטים מחשיבות התופעה, משום שמדובר במאות בודדות מתוך האוכלוסייה ברצועת עזה העומדת על למעלה מ-1.5 מיליון בני-אדם. יחד עם זאת, תושבים שיעים ברצועה מתלוננים כי מנגנוני הביטחון של חמאס מתנכלים לשיעים וחלקם אף נעצרו  ונחקרו בשל אמונתם. ביולי 2015 התפרסם בכלי תקשורת פלסטינים שהחמאס פירק את תנועת א - צאברין  וסגר את משרדיו ,מהלך שלא בוצע בפועל אולם מרמז אולי על כוונות כאלה שהיו על הפרק באותה עת.

תנועת חמאס משלימה לפי שעה עם נוכחות תנועת א-צאברין , בשל התלות  הגוברת שלה בסיוע הכספי והצבאי של איראן. , אולם חמאס דואגת שפעילות תנועת א-צאברין תהיה מצומצמת ובפרופיל נמוך תחת פיקוח הדוק שלה.

התייחסות החוגים הסלפים לתנועת א-צאברין

החוגים הסלפים ברצועה, מתנגדים באופן נחרץ לקיומה של תנועת א –צאברין אשר לטענתם מנסה להפיץ את השיעה בקרב אוכלוסייתה הסונית של רצועת עזה . לאחרונה הפכו משרדי ארגוני הצדקה של תנועת א –צאברין ליעד להתקפות מצד סונים קיצונים, רובם חברי קבוצות המזוהות עם הסלפים.

תנועת א – צאברין מהווה ביטוי נוסף לניסיונותיה של איראן לבסס השפעה בזירה הפלסטינית. איראן פרסה את חסותה במהלך 3 עשורים על הארגונים האסלאמיים הפלסטינים, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני והעניקה להם סיוע כספי וצבאי שאפשרו לארגונים אלה להפוך לגורמי כוח חשובים בזירה הפלסטינית. למרות שמדובר בארגונים פלסטינים סוניים, ארגונים אלה קיבלו בברכה את הסיוע האיראני אך זאת על בסיס אינטרסים ומאבק משותף כנגד מדינת ישראל, אך מבלי לאמץ את הדוקטרינה השיעית.

יחסי החמאס עם איראן ידעו משברים חמורים אך בסופו של דבר יושרו ההדורים והקשרים בין חמאס לאיראן נמשכו. ארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני נחשב למקורב ביותר לטהראן אך גם יחסים אלה סבלו מעת לעת מקשיים. ארגון א –צבארין הינו הארגון הפלסטיני הראשון שהוקם ע"י איראן ואשר אימץ את השיעה  כאמונתו, וסר לחלוטין למרותה של טהרן.

נראה כי לפי שעה מדובר בארגון קטן ושולי בזירה הפלסטינית שאינו מגלם איום של ממש לדומיננטיות של חמאס ברצועת עזה. החמאס וארגון הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני מוכנים לפי שעה להשלים עם קיומו מתוך רצון לשמור על היחסים הטובים עם טהרן. הקבוצות הסלפיות ברצועת עזה השוללות את השיעה על כל סממניה וגילוייה פועלים בנחרצות ובאופן אלים נגד תנועת א – צאברין יתכן תוך "עצימת עיניים" מצד שלטונות החמאס.

הקמת תנועת א צאברין מבטאת מדיניות יותר אגרסיבית של איראן לקידום מטרותיה כחלק ממאבק אזורי בין הציר השיעי בהובלת איראן לבין המחנה הסוני המתון ואיתות לבעלי בריתה של איראן במחנה הפלסטיני, חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני, "לישר קו " עם המדיניות האיראנית.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית