הפתעת טילי השיוט הרוסיים

המעורבות הגלויה של הרוסים בנעשה בסוריה מדגימה לעולם את יכולותיה של מוסקבה. בועז זלמנוביץ' על המתקפה שהפתיעה את המערב

המעורבות הרוסית הגלויה בסוריה, בניגוד למעורבות החשאית למחצה באוקראינה, מדגימה לעולם את יכולות הכוחות המזוינים הרוסיים באוויר, ביבשה ובים. ב-7 באוקטובר שיגר הצי הרוסי שבים הכספי 26 טילי שיוט לעבר 11 מטרות בטווחים של כ-1500 ק"מ. למרות שקיימים דיווחים שחלק מהטילים נפלו באיראן, הרי מדובר בהדגמה מוצלחת, שהפתיעה את מומחי המערב (לפחות בתקשורת הגלויה).
 
אמנם לרוסיה יכולות טילי שיוט ידועות לטווחים השונים המשוגרים מהאוויר, הקרקע והים (ספינות שטח וצוללות), הרי לראשונה שוגרו טילים כאלה באופן מבצעי ולטווחים גדולים. עד היום עשו רק שתי מדינות שימוש מבצעי בטילי שיוט מהים ליבשה ובטווחים גדולים  - ארה"ב ובריטניה, שהדגימו יכולת זו לאחרונה בסוריה וב-2011 בלוב.
 
ממד נוסף שהודגם בירי הוא השימוש בספינות קטנות יחסית. הצי הרוסי, המבוסס עדיין על ספינות מהעידן הסובייטי, עושה מאמץ לפתח ולייצר ספינות מתקדמות. למיטב ידיעתנו, ירי טילי השיוט האמריקאים מבוצע מכלי שייט שאורכם מ-150 מ' ובעלי דחק של 9000 טון מים, ולעומתם ארבע הספינות הרוסיות ששיגרו את הטילים היו באורך של 60 עד 90 מ' ובעלות דחק של 1500 טון בלבד. כך מתאימים את כלי השייט הרוסיים ליכולות מתקדמות.
 
בניגוד למעורבות המוצענת של רוסיה במלחמה באוקראינה במסווה של כוחות בדלניים, הפעילות בסוריה מוחצנת. ניתנת לה תהודה בכל ערוצי התקשורת הרוסיים, מתקיימות שיחות תדרוך ומסיבות עיתונאים ופעילות ענפה בתקשורת המסורתית והחדשה הפנימית וזו המיועדת לתעמולה כלפי קהלים חיצוניים (פייסבוק, טויטר ויוטיוב). טילי השיוט שוגרו מהצי בים הכספי,למרות שספינות רוסיות משייטות בים התיכון במרחק של עשרות ק"מ מחופי סוריה. בנוסף, לא קיים איום נגד מטוסים ממשי בסוריה. דברים היכולים להעיד על הרצון בהדגמה ובהרתעה מעבר לצורך המבצעי בשימוש בטילים.
 
ירי טילי השיוט מהים הכספי מעיד על יכולות מבצעיות בתחום החימוש המונחה המדויק ארוך הטווח ונועד, גם ואולי בעיקר לצורכי תעמולה והרתעה.
 
***
סא"ל (מיל') בועז בלמנוביץ' הוא לשעבר מג"ד ורע"נ בחטיבת התורה וההדרכה במטכ"ל
 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית