שנת שב"כ

מינויו של רוני אלשייך לתפקיד מפכ"ל המשטרה מעלה מחדש את שאלת מחליפו של ראש השב"כ יורם כהן. ליאור אקרמן, בכיר לשעבר בארגון מנסה לעשות סדר

סאגת מינויו המתמשכת של מפכ"ל המשטרה החדש, וההחלטה הסופית על מינויו של סגן ראש השב"כ רוני אלשייך, לתפקיד המפכ"ל הבא, פתחה למעשה לדיון את  סוגיית מינויו של ראש השב"כ הבא. במהלך כהונתו של יורם כהן כראש השב"כ, שימשו שניים מבכירי הארגון כסגני ראש השב"כ. נ' הנמצא עדיין בארגון, שימש בתפקיד כשלוש שנים ורוני אלשייך ששימש בתפקיד במהלך השנה וחצי האחרונות. שניהם נחשבו כמועמדים מובילים להחליף את ראש השב"כ הנוכחי יורם כהן.

מינויו של אלשייך לתפקיד המפכ"ל מסמנת אולי את הכיוון שבו מתכנן השר גלעד ארדן להצעיד את המשטרה. יותר מקצועיות, יותר ערכים, יותר מצוינות, יותר תכנון לטווח ארוך, יותר יכולות מבצעיות, יותר אכיפה וסיכול. אלשייך יביא איתו מהשב"כ את כל אילו וכן מסורת ארוכה של יכולת מבצעית גבוהה, של מוכנות מודיעינית וסיכולית ושל יוזמה התקפית. לא ברור גם מדוע ויתר אלשייך על תפקיד ראש השב"כ והסכים להתמנות למפכ"ל אולם זהו עניין אחר לחלוטין.

מינויו של אלשייך לתפקיד המשטרתי הבכיר, פתח מחדש את שאלת מחליפו של ראש השב"כ הנוכחי, יורם כהן. השב"כ לאורך רוב שנותיו השכיל לגדל ולפתח מנהלים בכירים מתוכו ולהכשירם לתפקיד ראש הארגון. מלבד המקרה החריג של מינויו של האלוף במיל' עמי איילון לתפקיד ראש השב"כ, מעולם לא מונה לתפקיד מישהו מחוץ לארגון. זאת משתי סיבות עיקריות. ראשית, מעולם לא היה צורך בכך. מספר המועמדים הראויים שהוכשרו לתפקיד מתוך השירות הייתה תמיד מספקת ומוערכת אישית ומקצועית. המועמדים התפתחו והתקדמו במסלולים הנכונים, הכירו היטב את תהליכי הניהול המבצעיים, המודיעיניים והמנהלתיים בארגון וצברו ניסיון פיקודי רב.

שנית, שב"כ הוא ארגון שאינו עצום בגודלו, הוא מאוד מקצועי ורמת השליטה הנדרשת של מנהליו בפרטי הפרטים של היכולות והמבצעים המודיעיניים, הינה גבוהה מאוד. ראש השב"כ מקיים הערכות מצב קבועות, מוביל, יוזם ומנהל מבצעי שטח מודיעיניים וסיכוליים, מאשר מבצעי שטח ומבצעי אבטחה מורכבים ומפקח עליהם. הוא מיודע ומעודכן ומחוייב לקבל החלטות בזמן אמת לגבי תהליכים רבים המתנהלים בשטחים השונים ובמגזרים השונים. קווי התקשורת קצרים ביותר בארגון ולשכת ראש השב"כ מעורבת בכל החלטה ובכל מבצע.

למעשה אין יכולת אמיתית לאדם המגיע מחוץ לארגון, יהיה מוכשר ככל שיהיה, ללמוד במשך זמן כה קצר את ליבת העשייה המודיעינית/סיכולית, את משמעויותיה, מגבלותיה, יכולותיה והיקפיה. גם עמי איילון שהוצנח בעבר לשב"כ בעקבות רצח ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל, התרכז בחמש שנותיו בתפקיד בעיקר בשיפור תהליכים מנהלתיים ותחקירי הפקות לקחים. בעוד תחומי החקירות, הסיכול המבצעי ועבודת השטח המודיעינית, נוהלו על ידי מנהלים מקצועיים מבפנים.  

השב"כ הינו ארגון מקצועי מאוד, ברמת מצויינות גבוהה ויכולת מבצעית ראויה לציון. עובדיו ערכיים מאוד והתרבות הארגונית בו, גם אם אינה מושלמת , הרי שהיא בהחלט הולמת ארגון מסוג זה. השב"כ אינו נמצא במצב בו נמצאת משטרת ישראל.

ועם זאת ולמרות שנקודת הפתיחה של ראש השב"כ הבא אמנם גבוהה בהרבה מזו של המפכ"ל הבא. עדיין משימותיו רבות מאוד. גם בעידן הנוכחי עדיין נדרשים לא מעט תיקונים ארגוניים ומנהלתיים. השב"כ הינו ארגון לומד ומפיק לקחים ומטמיע לרוב תהליכי שיפור מתמשכים, אולם לא הכל מושלם בארגון ויש מה לתקן. את תיקון הליקויים ואת השיפורים משאיר יורם כהן למחליפו שיידרש לעבודה רבה בתחומים שונים.

כדי לאפשר לארגון הזה להמשיך לתפקד ברמה מקצועית גבוהה, עם יכולות מודיעיניות ומבצעיות הקיימות כיום, עם רוח הקרב ורמת המצויינות לה הורגלו עובדיו, המסקנה המתבקשת היא כי ראש השב"כ הבא חייב להגיע מתוך שורות הארגון. הוא חייב להכיר את כל מערכי הסיכול והאיסוף בו, את תהליכי העבודה בכל המגזרים והאגפים, את היכולות הטכנולוגיות, יכולות הסייבר, שיטות הפעולה המבצעיות,  מבצעי האיסוף המודיעיניים והמגבלות המשפטיות המוטלות על השב"כ בישראל ובשטחים. ראש השב"כ הבא יצטרך גם להמשיך לקדם ולפתח את הדור הבא, את מחליפיו הפוטנציאליים. כבר היום יש בשירות כמה מנהלים מוכשרים המסומנים כראויים לתפקיד ונכון יהיה לאפשר להם להתפתח ולהגיע מוכנים לתפקיד בסיבוב הבא. את כל המשימות הללו יוכל למלא בהצלחה רק מנהל שמכיר לחלוטין את התרבות והעשייה הארגונית, שיוכל להיכנס במיידית לנעליים המבצעיות של ראש השב"כ ללא צורך בתקופת לימוד ארוכה.

למעשה עם מינויו של רוני אלשייך לתפקיד המפכ"ל, נותר מועמד אחד העומד בכל הדרישות והקריטריונים הללו. נ' ששימש כסגן ראש השב"כ במשך כשלוש שנים וחזר לאחרונה לתפקיד. הוא מגיע מהאגף המבצעי, ליווה לאורך שנים את כל מבצעי השב"כ, בקיא במערכי האיסוף והסיכול השונים בארגון, עסק בניהול משאביו של הארגון והתאמתם ליכולת ולדרישות המבצעיות, הוביל את העשייה המבצעית במהלך מבצעי "צוק איתן" ו "עמוד ענן".  ובעיקר מכיר את רוח  השב"כ ועובדיו ויוכל להמשיך ולהוביל את הארגון ללא טלטלות מיותרות.

ראש הממשלה פטור מדילמה בעת הזו. אין צורך ורלוונטיות בהארכת כהונתו של יורם כהן. ההארכה אינה טובה לארגון ולא תועיל לו. אין גם צורך ולא נכון להביא כיום מועמד חיצוני לתפקיד. על ראש הממשלה לקבל החלטה בהקדם על מנת להרגיע את הרוחות והספקולציות, לאפשר המשך עבודה שגרתית בארגון ולהימנע מהכאוס התקשורתי והפוליטי שהיה מנת חלקו בתהליך מינוי המפכ"

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית