המפכ"ל ה-18

תא"ל (מיל') ניצן נוריאל, לשעבר ראש המטה ללוחמה בטרור, על מינויו של גל הירש והסערה שהתעוררה עם החלטתו של השר גלעד ארדן למנותו לתפקיד מפכ"ל המשטרה הבא של ישראל

הארץ, כך נדמה, רותחת סביב מינויו הצפוי של גל הירש למפכ"ל הבא. באופן עקרוני אני מאוד לא אוהב שמתלהמים לא כל שכן זורקים "עובדות" לא מבוססות ובונים תיאוריות מכלום.

גילוי נאות – אני מכיר אישית ולא רע בכלל את מי שהיו, עד להחלטת השר ארדן, שלושת המועמדים למפכ"לות מתוך המשטרה. ניצב זהר דביר מונה על ידי למ"פ הרובאית של גדוד 12 (היה מ"פ מעולה). המשכתי ללוות אותו בתפקידיו השונים בצה"ל וגם בימ"מ – אין ספק שהוא מתאים להיות מפכ"ל (אם יחכה בסבלנות גם יהיה).

ניצב יורם הלוי מוכר לי היטב מהתקופה בה שרתתי כמח"ט שומרון והוא היה מפקד יחידת המסתערבים של מג"ב שהייתה תחת פיקודי. ראיתיו במצבים מורכבים, גם שנים אח"כ שהיה מפקד הימ"מ – גם יורם יכול להיות מפכ"ל מצויין!

את ניצב בנצי סאו אני מכיר היטב מתקופת כהונתי כראש המטה למלחמה בטרור במשרד ראש הממשלה והוא כראש האג"ם של משטרת ישראל. גם הוא יכול להיות מפכ"ל (אני מקווה שתימצא הדרך להשאירו במערכת ציבורית הבכירה, הוא איש ראוי).

ואני כמובן מכיר את תא"ל (מיל') גל הירש, האיש שנבחר לתפקיד.

נפגשתי איתו לראשונה בפעילות המיוחדת של יחידת "שלדג" בפיקוד הצפון (עת הייתי קצין המבצעים של הפיקוד). אח"כ שרתנו יחדיו כקציני אג"ם - הוא של פיקוד המרכז ואני של פיקוד הצפון, וזכיתי (כן, זו המילה) לשרת תחתיו במלחמת לבנון השניה.

כך שבניגוד ללא מעט "יודעי דבר" אני הייתי שם לצידו כסגנו ויכול להעיד ממקור ראשון שמהרבה "אגדות" שנקשרו סביב פעילות האוגדה בלחימה - בקושי קמצוץ מחובר לעובדות. כל השאר הבלים ורעות רוח. בשלוש השנים האחרונות במפקדת העומק שרתנו יחד הוא כסגן המפקד ואני כרמ"ט המילואים.

ומדוע כל זה רלוונטי?

לכל מי שנמצא במערכות הבטחוניות למיניהן יודע שהבחירה והמינוי של ראש הארגון נמצא בידיהם של הגורמים האזרחים (השר הממונה) ואינו מושא ל"בחירות" או משאל.

חברים, לכולנו ברור שתחת שר אחר יכולים להתמנות אנשים אחרים (וזה לא משחק באילו) כמו שתחת רמטכ"ל אחר יכולים להתמנות אלופים שונים ממה שהתמנו – זוהי דרכה של המערכת ואלו חוקיה!

ולכן שאלת "ההצנחה" איננה רלוונטית ואיננה מקצועית. כשהאלוף עמי איילון הובא לשב"כ (ארגון במשבר אחרי רצל רבין ז"ל) לא נזעקו הכותרות, וגם כשנזעקו (עם מינוי דגן לראשות המוסד), מבחן התוצאה הוכיח שאנשים המגיעים מחוץ לארגון אינו בהכרח דבר רע (כל המנסים להשוות את זה למינוי רמטכ"ל מחוץ לצבא לוקים בדמגוגיה) ואלו הנוטים לשכוח, מינוי נציב הכבאות הוא לא הצנחה? ומינוי ראש שב"ס?!

והשאלה היחידה הרלוונטית היא האם גל הירש מתאים? ואם לא? מדוע?

דרגתו, "רק תא"ל" - כמעט חשתי נעלב באופן אישי. האם 9 שנות עשיה מוצלחת בעסקים איננה מרכיב רב חשיבות? אלוף מכהן ייתכן ונדרש לפחות במהלך אותן תשע שנים. בכלל, אני מעדיף שבראש המערכות שלנו יעמדו אנשים שטעמו והתמודדו גם עם עשייה אזרחית עסקית וערכית (לכל מי שלא יודע נכון לו שיברר מה גל  עשה בשנים האלה בתחום הערכי) ולכן זהו טיעון לא רלוונטי ובכלל ממתי רהיטות וחדות מחשבה הן חיסרון?

"הוצנח"- לא הראשון ולא האחרון

"יקח לו שנים ללמוד" – מי שמכיר את גל יודע שיקח לו הרבה פחות מרובנו. על חריפותו כבר נאמר ולכן מטה המשטרה הוא צוות. האם גל יודע לנהל? אני מקווה שעל השאלה הזו לא צריך להרחיב!

"מלחמת לבנון השנייה" – כאמור הייתי שם וראוי לנו במרחק השנים להודות שהישגיה לא מבוטלים (השקט בצפון הוא לא תוצאה מקרית) ולהישג הזה גל שותף בכיר.

אלו המלינים על אופיו, אני מבקש מכם להניח שאדם בחלוף 9 שנים של עשייה משמעותית התבגר ותכונות או התנהגויות שניתן היה לייחס לו שהיה מג"ד עברו את השינוי הנדרש. גל הוא איש ישר, ישיר והגון וכל ניסיון להדביק לו תדמית אחרת נגוע באינטרס זרים.

אז למה גל כן, למרות שהניצבים המכהנים ראויים? כי השר הממונה רוצה לעשות טלטלה הכרחית בארגון וגל הוא האיש היחיד שמחוץ למערכת שהסכים, תוך שהוא מוותר על חיים נוחים מאוד, וממיר אותם ב-3- 4 שנים של תובעניות שוחקת (דברו עם המפכ"ל היוצא ).

נכון שמינוי שכזה גם "מטהר" אותו ומחזיר אותו לקדמת הבמה הציבורית שהשפעתה על חיינו רחבה, וכאזרח אני שמח שהאיש הזה יעמוד בראש המערכת המשטרתית וודאי אשמח שימשיך לתרום!

ומילה אחרונה על המשפחות השכולות לבי איתכם! אבל לא נכון לערב בין השכול והכאב עם המינוי. הרי לא התנגדתם שגל ירצה בפני כל קורסי הפיקוד של צה"ל בשנים האחרונות. לא חסמתם אותו מלעמוד בראש המכון למנהיגות ישראלית, אז אין שום סיבה להתייצב עכשיו.

גל, בהצלחה! ואני מקווה שאף אחד, בדרג האזרחי, לא יחטוף פתאום רגליים קרות.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית