הנייר הלבן הסיני

סין רואה בשינויים הגיאו-פוליטיים בעולם הזדמנות להגשים את חלום ההתחדשות וההשפעה האזורית שלה. סא"ל (מיל') בועז זלמנוביץ' במאמר מיוחד

צילום: AP

ממשלת סין פרסמה ב-26 במאי "נייר לבן" משמעותי מאד - האסטרטגיה הצבאית של סין. המסמך פורסם באנגלית, והוא מיועד לדעת הקהל העולמית. ניתן ללמוד ממנו על הכיוונים שאליהם חותרת סין.

סין רואה כי העולם נתון בתהליכי שינוי כבירים וחושבת שזאת הזדמנות עבורה להגשים את חלום ההתחדשות וההשפעה האזורית והעולמית. בניין הכוח הצבאי הוא חלק מהתהליך האסטרטגי למודרניזציה של מעצמה זו. מנקודת מבטה של סין המגמות העיקריות בעולם הן: רב-קוטביות, התגברות הכלכלה הגלובלית והתחזקות חברת המידע (Information Society). בטווח הקרוב סין איננה צופה מלחמה רבתי, אולם יתגברו מאבקי ההגמוניה על השפעה, זכויות ואינטרסים במיוחד כאשר מרכז הכובד העולמי, לשיטתם, נוטה לכיוון האזור הפסיפי-אסיתי (כפי שגם ארה"ב הצביעה עליו). סין רואה התגברות של מלחמות קטנות וסכסוכים אתניים, דתיים וטריטוריאליים ומצביעה עליהם כתרחיש הפעיל והסביר להפעלת כוח.

ארה"ב ויפן, ניצבות בראש רשימת האיומים על סין ועל האינטרסים שלה. לאחריהן: מרחב הים של דרום סין, שם קיים חיכוך גבוה עם שכנותיה; חצי האי הקוריאני; והגורמים הבדלנים – טאיוואן, טיבט ומזרח סין.

גורם משפיע נוסף על האסטרטגיה הוא המהפכה בעניינים צבאיים (RMA). סין מתקדמת לשלב הבא, מלחמה מבוססת אמל"ח בעל יכולות של קליטת מידע והפצתו. מדובר על מלחמות מידע – יש צורך להתארגן ולהתאמן בהתאם. החלל והמרחב הקיברנטי עומדים במוקד המאבקים. בניגוד לאסטרטגיה של 2012, שהדגישה את החלל והאוויר, המסמך הנוכחי מדגיש את שני המרחבים החדשים וטוען שסין היא בצד המתגונן בתחומים הללו. פגיעותה גדלה מכיוון שהיא נסמכת יותר ויותר עליהם בהפעלת מערכותיה הצבאיות והכלכליות. סין, היודעת דבר או שניים בתחומי הריגול והתקיפה במרחב הקיברנטי, מבינה שהיא מגדילה בכך גם את חשיפתה שלה לסיכונים.

מאז המהפכה, האסטרטגיה הסינית היתה "הגנה פעילה" (Active Defense) שעיקרה הגנה אסטרטגית והתקפה מערכתית וטקטית. האסטרטגיה הנוכחית מצביעה על כך שסין רוצה ויכולה להיות יוזמת והתקפית, למרות מגמותיה המוצהרות לשלום. הדבר מתבטא בהנחיות הכלליות לזרועות. צבא היבשה ממשיך ברפורמות, נדרש לבנות יחידות קטנות, ניידות ומודולריות. גם לחיל האוויר מודגש המעבר מהגנה על שטח סין להגנה והתקפה וליכולת של התרעה-מוקדמת אסטרטגית.

במרחב הימי מודגש הצורך להעלות את חשיבות הממד הימי בחשיבה האסטרטגית הסינית עד כדי הצהרה כי "המנטליות האסטרטגית המסורתית שחשיבות היבשה עולה על זו של הים חייבת להיפסק". זאת משום שעיקר האיומים על סין יגיעו מהים, ומרבית תרחישי העימותים הצפויים הם ימיים. לכן, האסטרטגיה מצביעה על השינוי מדגש על הגנת חופים לכוח שיכול להוות גורם גלובלי משמעותי, ולשילוב של הגנת החופים עם הגנה בים הפתוח. הדברים משתקפים במגמות המתחוללות כבר כעת בצי הסיני - בהצטיידות בנושאת מטוסים ראשונה, ובפעילות מבצעית הכוללת פטרולים ארוכי טווח באמצעות ספינות וצוללות, ובאימונים.

לסיכום, הכוחות המזויינים הסינים בונים עצמם למלחמה ולהשפעה בכוח, אך רואים כתרחיש סביר את המלחמות הקטנות. סין מחשיבה מאד לפרסם את הדברים בפומבי.

***

תודה לאיל ברלוביץ על הסיוע בהכנת הסקירה

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית