669 - סיפורה של יחידה מיוחדת

ספרו של איתי אילנאי אינו חף מטעויות, אולם הוא מביא עימו ערך רב, במיוחד לבני נוער העומדים בפני גיוס, בכך שמתאר את אחת היחידות המרתקות בצה"ל

יחידת החלוץ של חיל-האוויר 669 נמנית על היחידות המיוחדות בצה"ל, מוכרת כמעט בכל בית בישראל, ורבים מהמועמדים לגיוס מבקשים לשרת בה. באפריל 2014 מלאו 40 שנה להקמתה.

המחבר, בנו של אל"מ אבנר אילנאי, אחד משני המייסדים של היחידה ומפקדה השלישי, מקדיש את חלקו הראשון של הספר לסיבה המקורית להקמת היחידה, כישלון החילוץ של סגן אהרון-נעם ארנון מטייסת העטלף ,שנטש את מטוסו, מסוג פנטום, מעל הים ב-23 ביוני 1972 ומקום קבורתו לא נודע מאז; ולתולדות החילוץ בהיטס עד הקמת 669.

בהסתמך על ספרים ומאמרים, ופה ושם תיעוד ראשוני, אילנאי מיטיב לספר את קורות היחידה בשנותיה הראשונות, 1982-1974, כיצד מיחידה - שייעודה המקורי חילוץ לוחמי צוות אוויר נוטשים מעבר לקווי האויב - הייתה ליחידה שעיקר עיסוקה חילוץ מטיילים ונפגעי תאונות דרכים ונפגעים בקרב. המאבק ניטש עד היום, האם תהיה יחידת קומנדו, או יחידה של טכנאי חילוץ. קליטת יחידת הפינוי הרפואי בהיטס ירפ"א 386 לתוכה והמשימות הראשונות בכול אחד מתחומי החילוץ השונים היו לדיון שוטף בחיל האוויר ובצה"ל בכלל. לרוב ימיה של היחידה מקדיש המחבר 66 עמודים בלבד והתיאור לוקה בחסר. להבנתנו, ניתן היה להרחיב גם במגבלות ביטחון המידע.

הספר אינו חף מטעויות. למשל, מסוק החילוץ העיקרי בשנים 1975-1967, מסוג בל 205 מכונה משום מה סייפן, כשם הקוד של המסוק הקל מסוג בל 206; תא"ל דוד הגואל (עמ' 92) לא היה ראש אג"ם בחיל-האוויר, אלא ראש אג"ם-תוא"ר במטכ"ל; עיטור המופת (עמ' 311) הוענק לרס"ן כץ אהרון ז"ל על תפקודו ולחימתו במלחמת יום הכיפורים ולא לאחר נפילתו בקרב ב-24 ביולי 1982 ועוד.

לסיכום, למרות ההערות הללו מוגש עתה לקורא המעניין בהיסטוריה הצבאית ובמיוחד לנוער לפני גיוס ספר רב ערך קריא מאוד.

669 - סיפורה של יחידה מיוחדת, מאת איתי אילנאי, הוצאת כנרת-זמורה ביתן, 2014 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית