יעדים מינימליסטים, הישגים מוגבלים

יעדים מינימליסטים, הישגים מוגבלים
הפסקת האש ההומניטרית שנכנסה לתוקפה לאחר 19 ימי לחימה מאפשרת להציג הישגים חשובים כמו השמדת המנהרות לקראת משא ומתן מדיני, אך אלו מוגבלים לרמה הטקטית בלבד כאשר הקואליציה העוינת שמארגן שר החוץ קרי, אינה מאפשרת בינתיים את הפיכתם להישגים מדיניים משמעותיים.

איום המנהרות שנחשף לאור היום במבצע "צוק איתן", מהווה איום אסטרטגי מידי שלא ניתן להשאירו על כנו. תרחיש אפוקליפטי - הנראה כיום מציאותי לחלוטין - שבו החמאס מבצע מתקפה מתואמת של מאות מחבלים לבושים במדי צה"ל במועד שימצא לנכון, המסתיימת בטבח אזרחים עם מאות הרוגים ועשרות חטופים, אינו משאיר מקום לספק לגבי היעד האסטרטגי הנדרש במבצע זה - מיגור שלטון החמאס!!!

בשונה ממלחמת לבנון השנייה ומבצעים קודמים בשנים האחרונות, נראה שצה"ל נמצא כיום בשיא כוחו. על פי נתונים חלקיים המגיעים דרך הכתבים הצבאיים, נראה שצה"ל ביצע קפיצת מדרגה ביכולותיו מאז מלחמת לבנון השנייה, כאשר הוא ממש בצורה אולטימטיבית את הפרדיגמה של "קרב משולב מבוסס רשת". שילוב מלא בין כוחות שריון, הנדסה, חי"ר, תותחנים וחיל האוויר, עם מודיעין בזמן אמתי המבוסס על אמצעי סיגינט, יומינט וחוזי, מאפשרים לצה"ל בנתונים הקיימים לבצע כל משימה שהדרג המדיני יטיל עליו, במחיר מינימלי של אבדות.

למרות יכולות אלו והאיום האסטרטגי המוטל לפתחנו, נמנע הדרג המדיני מלהטיל על צה"ל יעדים אסטרטגיים משמעותיים וצה"ל פועל עדיין ברצועה צרה של 2-3 ק"מ ללא תמרון משמעותי וללא כוונת הכרעה. מן הצד השני שעון החול המדיני מתקדם במהירות לקראת הפסקת אש כפויה, כאשר מניין ההרוגים בצד השני הגיע במהירות למספר הסמלי של 1000 נפגעים.

יש המתייחסים להישגי מלחמת לבנון השנייה שהרתיעו את חיזבאללה והביאו לתשע שנים של שקט כמודל הראוי לאימוץ. אך אלו מתעלמים מכך שחיזבאללה – שהופתע כידוע מתגובת ישראל - שידרג את יכולותיו עשרות מונים והוא מעמיד כיום מולנו מערך מתקדם של עשרות אלפי טילים מדויקים עם כוח הרס עצום מגובה במערכות פקוד ושליטה חסינות. אלו ממתינים ליום פקודה יחד עם מנהרות התקפיות הדומה לאלו שהתגלו בעזה ותכנונים אופרטיביים לכיבוש ישובים בגליל.

מומחים שונים העוסקים בעניין טוענים שלא ניתן להכריע את החמאס ללא כיבושה מחדש של כל רצועת עזה וחיסול מחבלי החמאס אך אין הם בהכרח צודקים. אותם מומחים טענו בעבר שלא ניתן למגר את הטרור בכוח צבאי, אך במבצע "חומת מגן" מוגר הטרור ביו"ש והשקט חזר לאזור. דברים דומים נאמרו גם בשנות השבעים, כאשר אש"פ הפך את דרום לבנון למדינת טרור. מלחמת לבנון הראשונה הביאה לקיצה המהיר של מדינת אש"פ זו כאשר ערפאת סולק מלבנון יחד עם אלפי מחבלים לאחר מבצע צבאי שארך ימים מספר!!

מלחמות כפי שההיסטוריה מלמדת מוכרעות כאשר הצד השני מאבד את רצונו ויכולתו להילחם, זמן רב לפני שמושמד אחרון לוחמיו. ככל שהזמן עובר וימי הלחימה מתארכים במבצע "צוק איתן", נראה שהיעדים שהוטלו על צה"ל הנם יעדים מוגבלים שאינם עונים על ההישג הנדרש של שינוי הפרדיגמה האסטרטגית שבה נמצאת ישראל. על אף השבחים המוצדקים הניתנים לדרג המדיני, על יצירת קונצנזוס בעם לגבי נחיצות המלחמה ויצירת מרחב פעולה מדיני, נראה ששעת החסד הזו חולפת במהירות ללא שהושגו היעדים האסטרטגים ההכרחיים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית