הפסקת אש מסוכנת

תמונת המצב הנוכחית אינה מאפשרת לישראל ולצה"ל לקבל הפסקת אש ללא הסכמה מראש על נטרול המנהרות והרקטות והקמת מנגנון פיקוח חיצוני על הביצועהפסקת אש מסוכנת
תמונת המצב הנוכחית אינה מאפשרת לישראל ולצה"ל לקבל הפסקת אש ללא הסכמה מראש על נטרול המנהרות והרקטות והקמת מנגנון פיקוח חיצוני על הביצוע. השאלה האם להסכים להפסקת אש נשאלה לפני שבוע והתשובה הייתה למה לא? ישראל הייתה משיגה את המטרה "שקט תמורת שקט" אבל היום המצב השתנה בתכלית שינוי וחובה להציג אותו במערומיו למרות אי-הנעימות. התחלנו במלחמת ברירה ונקלענו לחוסר מוצא.

צה"ל הסב נזקים גדולים לחמאס אך כולם עד האחרון שבהם – זמניים בלבד. נהרס חלק גדול מהמנהרות אולם מחר בבוקר מיד עם תחילת פסקת האש, תתחדש החפירה ויתחדש האיום על יישובי עוטף עזה. צה"ל פגע במשגרים רבים אך היכולת הרקטית של חמאס וידידיו עדיין מרשימה, הן בטווח הרקטות והן בכמויות משגרים, רקטות ופצמ"רים. נהרגו כ-400 מחבלים פעילים, אולם הכוח שנותר הוא בסדר גודל של אלפים, כוח שמפיק לקחים וההוא מיומן יותר וגדול יותר.

התמונה התקשורתית מורה על תיקו בלחימה; תיקו בין כוח מחבלים מוגבל ונחות לעומת מלוא עוצמת צה"ל בכלי טיס, שריון, ארטילריה, ביחידות הקו הראשון שלו. המפקדה הצבאית והממשלה המדינית של חמאס ממשיכים לתפקד למרות המתקפה של צה"ל. מנהגים מדיניים ומפקדי צבאות בעולם בוחנים בתמיהה את תמונת המצב ומתקשים להאמין לתוצאות הנוכחיות.

מספר האבדות של צה"ל משלים את תמונת הכישלון, ומעורר זעם ותסכול בין אזרחי ישראל השואלים, האם לשם כך יצא צה"ל למערכה? האם לשם כך נהרגו כה הרבה חיילים? האם מישהו בלשכת ראש הממשלה מאמין שחפירת מנהרות תיפסק בעקבות הפסקת אש? האם מישהו בלשכת שר הביטחון מאמין שההתעצמות באיכות וכמות רקטות ומשגרים, תיעצר בעקבות הסכם כלשהו? האם בלשכת הרמטכ"ל מאמין מישהו שחמאס לא יחזור לעוצמתו הקודמת? התשובה לשאלות אלו היא אחת: שלילית.

כדי להגיע להפסקת אש חייבת ישראל להגיע לפחות לשני הישגים: האחד הסכם שייתן תוקף לסוגיות המנהרות, הרקטות. והתעצמות חמאס. והשני יצירת מנגנון פיקוח על ננסכם ונגזרותיו. שני מרכיבים אלו לא יושגו לאחר הפסקת האש, לאחר סיום הלחץ הצבאי.

ייתכן שאפשר להשיג את המטרה באמצעות הפסקת אש מוגבלת לימים ספורים. ישראל תודיע מראש (כנראה גם חמאס) כי באם לא יתקבלו תנאיה האש תתחדש. קיים סיכוי נמוך שיושג הסכם שיענה על דרישות ישראל;, ייתכן שהלחימה תתחדש עד שיושגו היעדים האסטרטגיים החיוניים לישראל. לסיום למרות הרצון להפסקת אש בעלת הישג מוגבל לפני הכניסה הקרקעית, כעת השתנתה תמונת המצב ושומה על הקברניטים להפגין נחישות ולהשיג נטרול של המנהרות והנשק הרקטי, והסכמה על מניעת בנייתם מחדש, ומנגנון פיקוח לפני הפסקת האש.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית