לפתח, לקדם ולשמר

"כלים בלתי מאוישים - הובלה עולמית כמשימה לאומית" - נושא כנס הכלים הבלתי מאוישים 2014 נחשף. יו"ר הכנס, אלון אונגר על המשימה הלאומית שעומדת לפנינו
בתחילת שנות ה–90, מעטים ידעו להגיד את המילה מזל"ט (מטוס זעיר ללא טייס), בודדים הבינו מה מערכת שכזו יודעת לעשות. מדינת ישראל הובילה את תחום הכלים הבלתי מאוישים (כב"מים) בעולם, ולמעשה הייתה המדינה היחידה שהשתמשה במערכות חוזי זמן אמת למשימות מבצעיות.

חלמנו אז, קבוצת מובילים, חלוצים, על היום שבו תושג ההכרה בדבר מקומו המרכזי של מערך זה. מדהים לראות עד כמה תפסו המערכות הבלתי מאוישות מקום מרכזי בעולמנו כיום. המימד האווירי התרחב לימי וליבשתי, כ–80 מדינות עוסקות בפיתוחן של יותר מ–1500 מערכות וסכומי העתק שמושקעים בתחום, הפכו למניע עסקי של מאות חברות בעולם.

המושג כלי טייס בלתי מאויש שגור בפי כל, התקשורת העולמית מלאה בכתבות. לכאורה, במובנים רבים, חלומנו החלוצי התגשם. אולם, בקרב אנשי המערך נותר אתגר שנדרש היה להגשימו. שנים רבות שאפנו לבנות את המקום המיוחד, שבו יראו אנשי קהילת הכב"מים בישראל, את ביתם – המקצועי, העסקי והחברתי. מקום מפגש שנתי, של מי שרואה עצמו חלק מתחום הכלים הבלתי מאוישים, בהיבט המשימתי, טכנולוגי, פרויקטאלי, עסקי, אקדמי, טכני, פיננסי, או כל זיקה אחרת, גם כתחביב.

בשנת 2012, כשהגינו את רעיון כנס UVID, החלטנו שמטרתנו המרכזית תהיה לתרום לחיזוק מעמדה של מדינת ישראל בתחום הכב"מים בעולם, באמצעות העמקת העיסוק בהיבטיו המשימתיים. בחרנו להנהיג ולהתוות נתיב מקצועי שיקדם את התחום בעולם כולו. החלטנו למסד אירוע, מוסד, מסורת – כנס מקצועי ישראלי אשר ימשוך אליו את הקהילה הבינ"ל.

כנס UVID 2012 זכה להצלחה רבה בעת שארח כ–1,200 אנשים מ–19 מדינות. בכדי לאגד את הדיסציפלינות השונות בתחום, בחרנו להתמקד בשנה הראשונה בנושא "ממערכות למערך" ואכן השדר נקלט. הזרעים למפגש מקצועי שנתי, מולטי-דיסציפלינארי, נזרעו. הכנס זכה לתשבחות מקצועיות, אולם, לא היה די רק במיקוד זה בכדי למסד מסורת ולהצמיח גאווה מקומית. לשם כך נדרש לתת דגש לערכים ולהיבטים שמטרתם עידוד שיתופיות ובניית התחום למען העתיד, תוך הערכה וכבוד למייסדים ולפעילות בהווה.

בשנה האחרונה חווינו שינוי מהותי בסביבת הפעולה של כב"מים, שהפכה מורכבת. מאפייני המערכות הפכו אותן למרכיב בסיסי בתפישת ההפעלה בעולם כולו, גם בידי משטרים רדיקליים וארגוני טרור. כניסתן של מדינות חדשות לתחום הובילה לשינויים עסקיים וטכנולוגיות שהבשילו ואפשרו את השימוש בכב"מים גם ליישומים אזרחיים. ניתן לומר כי שנת 2013 פתחה עידן חדש של מרוץ חימוש עולמי בתחום הכב"מים שמאפיינו המרכזי הוא מורכבות סביבת הפעולה.

לפיכך, בחרנו למקד ב - 2013 למקד את הכנס השני בנושא "כלים בלתי מאוישים בסביבה מורכבת". בכדי לשמר את יתרונה היחסי של מדינת ישראל בתחום הכב"מים ולפעול בסביבה המורכבת נדרש לשלב בין שלושה תחומים. הראשון – דרך הפעולה של הגורמים השונים הפועלים בשוק ובפרט החברות, השני – מאפייני המוצרים והמערכות המפותחות והשלישי – אופן התמיכה של הסביבה בה פועלות החברות בשוק.

בעידן המורכב נדרשות החברות לפעול כמנהיגות שוק. עליהן לטפח ערכים של מקצוענות, יושרה, אחריות, שיתופיות, יצירתיות ויוזמה עליהן יבססו צוותים ומוצרים מנצחים. בהיבט המוצר עצמו, שהנו המרכיב השני להתמודדות עם אתגרי השעה, נדרש לתת דגש לאיכות, לאמינות, לחדשנות, לשימושיות ולמיתוג תוך ראייה ברורה של הצורך בערך מוסף למשתמש. אולם, אין די בכך.

במדינה שבה היקף ייצוא הכב"מים מהווה כ–10 אחוזים מהיקף הייצוא הביטחוני השנתי הכולל, נדרש לבחון ראיה ממלכתית הכוללת תוכנית מגובשת ותשתיות לאומיות. בראייתי, שימור המעמד הבינלאומי של תחום הכלים הבלתי מאוישים במדינת ישראל הנו משימה לאומית.

מאידך, נאה דורש ונאה מקיים. חיוני כי קהילת הכלים הבלתי מאוישים תכיר באחריותה הישירה לפתח ולקדם את התחום. נדרש כי כל הגורמים העוסקים בתחום זה יפעלו יחדיו בתיאום- פרטים, חברות ורשויות, לשימור המעמד הבינלאומי של מדינת ישראל בתחום זה. בשמי ובשם מערכת ישראל דיפנס, ברצוני להודות לכל מי שתרם להצלחת האירוע ובפרט לקהל הרב שהביע את אמונו ותמיכתו בפעם השנייה.

נתראה בכנס הכלים בלתי מאוישים השלישי שיתקיים בספטמבר 2014.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית