אם ייכשל המו"מ, מה עושים?

אם ייכשל המו"מ, מה עושים?
נראה שלשני הצדדים יש אינטרס משותף, לא להכשיל את המשא ומתן כדי שארה"ב לא תתלה בהם את האשמה. לכן מותר לצפות שהשלב הנוכחי יביא להסכם מסגרת שכולו מלים ריקות ונטול משמעות מעשית.

התוצאה החיובית העיקרית תהיה סיכוי מסוים לחידוש השיחות במועד מאוחר יותר. תוצאה סבירה לא פחות תהיה משבר חמור והפסקת השיחות ללא תוצאות.

כמו בכל תהליך מסוג זה, שומה על ישראל לתכנן כבר עתה את מהלכיה במקרה של משבר. הזירה הבין לאומית תהיה במה מרכזית לקרב על דעת הקהל וכך גם הזירות הפנימיות בישראל וברשות הפלסטינית, אך כל אלו הם בבחינת קצף על פני המים.

הסוגיה העיקרית שתעמוד בפני ישראל היא מה עליה לעשות כדי לקדם מדיניות שפויה, נבונה, מתונה ונחושה. באם נסכים לפשט את מגוון אי-ההסכמות בינינו לפלסטינים, הסוגיה הדומיננטית היא סוגיה טריטוריאלית: גושי ההתנחלות, חילופי שטחים, גבול ביטחון בבקעת הירדן והחלוקה בסביבת ירושלים, כולן קשורות בטריטוריה או במלים אחרות – שרטוט קו הגבול.

האם באמת אנו זקוקים להסכמה פלסטינית לקו הגבול? כפי שאין אנו זקוקים להכרה שלהם ב"מדינה יהודית" אולי איננו זקוקים להסכמתם לקו גבול שנראה לנו ולעיניים אמריקאיות כקו הגיוני וצודק?

בלית בררה, במקרה של משבר, מאיימים הפלסטינים באינתיפאדה שלישית ומעשי אלימות אחרים. ניצנים של השלב הבא כבר נובטים בשטח. אנחנו איננו נוטים לאיים, פרט לכמה חברי כנסת שמציעים הצעות חוק הזויות, לצורכי בחירות מקדימות (פרימריז). למרות זאת אסור לנו לשבת בשקט עד שהפלסטינים יואילו בטובם לחזור לדיונים תמורת ויתורים לא מועילים. הסוגיה המרכזית השנויה במחלוקת היא גבולות מדינת ישראל.

במידה שאיננו מצליחים להגיע להסכמה עליהם עם הפלסטינים, עלינו לתפוס את השור בקרניו, ליטול את גורלנו בידינו ולשרטט באורח חד-צדדי את גבולות המדינה. לאחר מכן נשאיר את הפלסטינים להקים את מדינתם מחוץ לגבולות החדשים, נמשוך את ידינו משליטה מדינית וכלכלית ונתרכז בשמירת הביטחון על הגבול החדש.

הנחות יסוד לגבול החדש יהיו ההנחות שמובילות את תביעות ישראל בשיחות הנוכחיות. ההנחה שאנו רוצים מדינה יהודית היא הנחת יסוד לפיה עדיפה מדינה יהודית ללא שלום על פני מדינה כובשת גם היא ללא שלום. כמו כן יש להניח שצריך לשמור קלפי מיקוח כאשר הפלסטינים יגיעו להבנת האינטרסים שלהם וישובו לשולחן הדיונים.

עצמאות של מדינה באה לביטוי מובהק בקביעת גבולותיה. כאשר אנו נקבע גבולות שמשמעותם פינוי שטח ולא כיבוש שטח, יהיה זה מימוש עצמאותנו וזכותנו לגבול בטוח. הבה נעשה מעשה חד-צדדי, ניפרד מהעם הפלסטיני ובא שלום על ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית