מדי פעם, הש"ג כן אשם

"קשה לי לספור את מספר הפעמים בהם עוכבתי לשווא בשער מתקן כזה או אחר, בגלל היותי מצטרף חדש למערכת ובגלל שנולדתי במדינה מוסלמית""את תקרית החיילים הדרוזים בשער קמ"ג היה אפשר למנוע"
אסף אשכנזי
תקרית החיילים הדרוזים בשער קמ"ג היא ללא ספק תקלה שניתן היה למנוע. איש לא אמור להיות מושפל בגלל שמו או שיוכו העדתי. ניתן היה למנוע את התקרית במספר נקודות בדרך, אם מישהו מהקבטי"ם היה מפעיל שיקול דעת או מפגין מעט רגישות.

החיילים הדרוזים ראויים להתנצלות ובטוחני שהיא תגיע במהרה. היא תגיע לא רק מראש הממשלה ושר הבטחון, שכבר נדרשו לנושא, אלא גם מהנוגעים בדבר. אולם, בין התקלה הזאת לבין ההתלהמות של סוף השבוע, המרחק רב. עובדי הקריה למחקר גרעיני בדימונה אינם גזענים או רשעים. ככלל מדובר בעובדים מסורים הפועלים בתוך מערכת נהלים נוקשה, אשר נועדה להבטיח כי הבטחון והבטיחות באתר רגיש זה נשמרים בקפידה, לטובת כולנו.

לבכירים בקמ"ג מוקנה הזכות להפעיל שיקול דעת, אולם ככל שאני יודע, התקרית טופלה כולה בדרג נמוך, אצל הש"ג, תרתי משמע. כעת יבחנו הנהלים והסיכוי ששוב יוטחו עלבונות, אם הוטחו, בדרוזים או באחרים, הוא נמוך מאוד, אני יודע מניסיון אישי. לפני כעשור הצטרפתי לרותם תעשיות, חברה ממשלתית המהווה זרוע השיווק של קמ"ג על מנת להקים פרויקט מורכב, אשר כלל סיורים תכופים במתקנים שונים ברחבי הארץ. קשה לי לספור את מספר הפעמים בהם עוכבתי לשווא בשער מתקן כזה או אחר, בגלל היותי מצטרף חדש למערכת ובגלל שנולדתי במדינה מוסלמית.

למעלה משנה של עבודה מאומצת של קציני הבטחון (כן, אלה שכולם עטים עליהם כעת) נדרשה על מנת לוודא שהעניין יוסדר. אני יכול להעיד מניסיוני האישי: גם בפעם העשרים שאתה מעוכב לשווא, זה מעליב ומרתיח. בנוסף, במקרים רבים תפגוש קב"ט חסר סבלנות שיהפוך את העניין למעצבן עוד יותר. בסופו של דבר כל התקריות נשארו מאחור ואני יכולתי לעבוד באין מפריע. לקראת סופו של הפרויקט הגעתי לפגישה במתקן מאובטח, ביחד עם מנהל בכיר במערכת הבטחונית, אדם שהכיר את היטב את מסכת העיכובים שלי.

הלכנו יחד לכיוון השער, אני עברתי והוא נשאר מאחור, מעוכב (בדיעבד, הבנו ששכח לעדכן את האישור שלו). הסתכלנו אחד על השני בפליאה וצחקנו, המעגל נסגר. אותו בכיר חיכה בשער עשרים דקות, עד שהעניין נבדק, כמוני וכמו החיילים הדרוזים. אבטחת מתקנים, בעידן המודרני היא מזמן לא עניינו הבלעדי של המאבטח בשער, ויכולתו לתפעל את האקדח בו הוא חמוש. היא גם לא נסגרת בין המאבטח לבין קצין הבטחון שאחראי עליו ומקצה לו את המשמרות.

אבטחה היא בראש ובראשונה תפיסה מסודרת ונטולת פרצות המבוססת על נהלים ברורים וניתנים לאכיפה ולמדידה. במתקן רגיש למאבטח בשער ואפילו לממונה עליו יש מעט מאוד יכולת להפעיל שיקול דעת ולפעול שלא בהתאם לנהלים. כל מי שקרוב לעולם הזה יכול לספר סיפורים מסמרי שיער על מחדלי אבטחה במקומות בהם הפעילו מאבטחים שיקול דעת. סיפור מוכר אחד הוא על אותו תחקירן שהעתיק את מקום מגוריו לבסיס האימונים בצאלים תוך שהוא מתחזה לאיש מילואים ומבלה את ימיו בלשכת מפקד הבסיס. אילו נאכפו נהלי האבטחה באותו בסיס התחקירן לא היה עובר את עמדת הש"ג פעם אחר פעם.

זה אינו הסיפור המוזר ביותר, יש עוד רבים נוספים ולחלקם אין סוף טוב. המסקנה היא כי אם ברצונו לשמור על בטחון נכסינו המאובטחים, עלינו להבין שיש לאכוף קיום הנהלים ולהניח כי חפים מפשע עלולים להפגע מכך. ייתכן כי כעת יקל על הקורא להבין מדוע נתקעו החיילים הדרוזים בשער הכניסה לקמ"ג. כעת יתוקנו הנהלים, עד לתקלה הבאה.

עוד עניין קטן לגבי היחס לעדה הדרוזית. במועצת המנהלים של זרוע השיווק של הקריה למחקר גרעיני, רותם תעשיות, מכהן כדירקטור אל"מ מיל. מופיד עותמאן. למיטב זכרוני הוא הותיק שבדירקטורים המכהנים היום ברותם ובוודאי אחד הפעילים והמוערכים שבהם. בתקופת עבודתי כראש חטיבה בחברה, הועסק אצלנו מנהל פרויקטים דרוזי, גם הוא נהנה מהערכה רבה על פועלו.

בשורה התחתונה, לא צריך לקחת תקרית מבישה אחת ולהכפיש באמצעותה ציבור שלם. צריך לתקן את הנהלים, להתנצל ולהמשיך קדימה יחד.

אסף אשכנזי שימש עד לפני כשנתיים כראש חטיבה בחברת רותם תעשיות, זרוע השיווק של קמ"ג. הוא משמש, בין היתר, כנשיא הסניף הישראלי של איגוד הבטחון האמריקאי ASIS .

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית