רשת אינטרנט תת ימית

באוניברסיטת באפלו במדינת ניו יורק, הצליחו לפתח פרוטוקול תקשורת תואם IP שיאפשר הקמת רשת אינטרנט תת ימית ברחבי העולם. אם אתם בחיל הים, בתעשיות הביטחוניות או בתעשיית האנרגיה, הכתבה הזו בשבילכם
הצוות של ד"ר מלודיה בשעת ניסוי המערכת - Douglas Levere

כעת ניתן למצוא אינטרנט אלחוטי בשטחי המרעה של אפריקה , סביב הקרחונים של הקוטב הצפוני , ובמטוסים הטסים גבוה מעל פני השטח של כדור הארץ , אבל מתחת למים הוא מקום אחד שבו עדיין אי אפשר לגלוש באינטרנט. לפחות עד היום.

חוקר מאוניברסיטת באפלו בניו יורק הם בפיתוח "רשת מחשוב תת ימית" שיכולה להעביר נתונים מחיישנים השקועים באוקיינוסים, ימים ואגמים למכשירים האלחוטיים של משתמשים, בזמן אמת.

המטרה של יצירת אינטרנט מתחת למים היא כדי לעזור לאנשים להתמודד טוב יותר עם מה שקורה במעמקים של האוקיינוסים. לדוגמה, מתחת למים תקשורת אלחוטית מסוג Wi-Fi יכולה לעזור למדענים לזהות צונאמי ולשלוח אזהרות לתושבי החוף, לאסוף נתונים על זיהום המים, ולפקח על אסדות נפט וגז ממרכז בקרה בחוף.

"רשת אלחוטית שקועה תיתן יכולת חסרת תקדים לאסוף ולנתח נתונים מהאוקיינוסים בזמן אמת" אמר החוקר הראשי של הפרויקט ד"ר טומאסו מלודיה לאתר cnet.com . " הפיכת מידע זה זמין לכל אחד עם טלפון חכם או מחשב , במיוחד כשמתרחש צונאמי או סוג אחר של אסון, יכולה לסייע בהצלת חיים".

"אנחנו יכולים גם להשתמש בו כדי לפקח על יונקים ימיים ודגים ,ולברר כיצד ניתן להגן עליהם טוב יותר מאוניות וסכנות אחרות", הוסיף מלודיה. "יש באינטרנט אפשרויות רבות כל כך מתחת למים".

רשתות אלחוטיות יבשתיות מסתמכות על גלי רדיו שמשדרים נתונים באמצעות לווינים ואנטנות. למרבה הצער, גלי רדיו עובדים בצורה גרועה מתחת למים. זו הסיבה מדוע ארגונים כמו חיל הים או חוקרי אוקיאנוסים מסתמכים על גלי קול כדי לתקשר מתחת למים.

לדוגמה, הרשות האמריקאית למחקר אוקיאנוסים (NOAA) מסתמכת על גלים אקוסטיים ששולחים נתונים מחיישני צונאמי על קרקעית הים אל חיישנים אחרים על פני הים שמחוברים למצופים. אלו בתורם ממירים את הגלים האקוסטיים בגלי רדיו כדי לשלוח את הנתונים ללוויין, אשר לאחר מכן מפנה את גלי הרדיו בחזרה למחשבים מבוססי קרקע.

מערכות רבות בעולם עובדות בפרדיגמה הזו, אומר מלודיה. אבל שיתוף נתונים בין המערכות הללו הוא מסובך, כי לעתים קרובות יש לכל מערכת תשתית שונה. הפתרון שמציע צוות המחקר של מלודיה אמור לפתור את הבעיה הזו באמצעות פרוטוקול תואם IP מיוחד למודמים תת ימיים.

לצד השימושים האזרחיים, רשת אינטרנט תת ימית תוכל לשמש גם ביישומים צבאיים כמו למשל רשת תקשורת לצוללות, שליטה בכצ"במים (כלי צלילה בלתי מאוישים), ועד העברת מסרים בין צוללנים. אמנם קיימים היום פתרונות כאלו, אבל הם עדיין מוגבלים בטווח וברוחב פס , משוכות שהפתרון החדש אמור לפתור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית