ההפיכות במצרים

פרויקט מיוחד לראש השנה - הכותבים של ישראל דיפנס בוחרים את האירועים המשמעותיים של השנה החולפת. למאמרים נוספים בפרויקט - דפדף בחצים למעלה משמאל
דני יתום (יח"צ)

במהלך השנים האחרונות חווה המזרח התיכון תהפוכות וזעזועים רבים. ההשלכות של "ההתעוררות הערבית" על המדינות שבהן התרחשו האירועים ועל האזור כולו הנן דרמטיות ובעלות השפעה לטווח ארוך. מנקודת המבט הישראלית, האירועים במצרים הם החשובים והמשפיעים ביותר.

במהלך שנת תשע"ג שלטו במצרים, הן בארמון הנשיאות והן בפרלמנט, האחים המוסלמים - ארגון שבתקופת מובארק הוצא אל מחוץ לחוק ושרבים ממנהיגיו ישבו מאחורי סורג ובריח.

עליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים הייתה בשורה גרועה לישראל, מה גם שהיה חשש אמיתי, שעם הזמן יורעו היחסים בין שתי המדינות ויתגמד מעמדו של הסכם השלום שבו אנו רואים אבן פינה אסטרטגית.

השפעת האחים המוסלמים על כלל הארגונים האסלאמיים, ובתוכם כמובן האחים המוסלמים במדינות ערביות אחרות, הייתה רבה; היא סייעה בהפצת האג'נדה האסלאמית, חיזקה גורמים אסלאמיים מיליטנטיים כמו החמאס והוסיפה כאב ראש לא מבוטל למנהיגי מדינת ישראל.

לטעמי, האירוע הביטחוני החשוב ביותר שחל השנה הוא הפיכת הנגד של העם המצרי שיצא בהמוניו לכיכרות והביא לנפילת השלטון האסלאמי במצרים.

הצבא, שישב על הגדר במהפכה שהפילה את מובארק, צידד הפעם במתנגדו מורסי ובסילוק אנשי האחים המוסלמים ממוקדי הכוח השלטוניים, וכמעוז החילוניות במצרים, התייצב בגלוי ובאופן חזותי מול האחים המוסלמים שמייצגים את המעוז הדתי.

כך שינו מיליוני המפגינים, בסיוע הצבא, את ההיסטוריה המצרית לשנים ארוכות. עם זאת, העימות בין האחים המוסלמים לצבא לא הסתיים ובמצרים ממשיכים הקרבות מדי יום.

אני מעריך כי הולך וקרב היום שבו האחים המוסלמים תוכרז שוב כתנועה לא חוקית וכי היא לא תוכל להתמודד בבחירות הקרובות לנשיאות ולפרלמנט, אם כי העימותים ימשיכו גם אחרי שזה יקרה. התנועה לא תוותר בקלות על הישגיה בבחירות. במאבק זה ינצח הצבא, הוא הכוח החזק ביותר במצרים.

נראה כי המזרח התיכון ימשיך לבעור וכי תקופת חוסר היציבות שאליה נכנסה מצרים עלולה להמשך עוד זמן.

ישראל צריכה לעקוב אחר האירועים בקרב שכנותיה, בעיקר במצרים, ולהיערך לאתגרים החדשים - לא עוד סכנה שנובעת מקואליציה של צבאות סדירים (שהרי אלו איבדו מכוחם) אלא איראן, שממשיכה לחתור לגרעין, וטרור, שבנוסף ללבנון ולרצועת עזה עלול להתבסס בסיני וברמת הגולן ולנסות לבצע פיגועים נגדנו.

הכותב מכהן כיו"ר משותף ומנכ"ל של חברת G.S.G המתמחה בייעוץ אסטרטגי. מר יתום כיהן כחבר כנסת מטעם מפלגת העבודה בכנסת ה-16 וה-17. הוא כיהן כראש המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים, ולאחר מכן כראש המטה המדיני ביטחוני של ראש הממשלה ושר הביטחון, אהוד ברק.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית