האיש שאחראי על פיתוח הסארין

רונן סולומון משרטט קווים לדמותו של עמר נאג׳יב ארמנזי, ראש הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים שאמונה על פיתוח וייצור הנשק הכימי, שנהנה מחופשות קבועות במערב ואחראי להרג אלפי בני אדם
ארמנזי (משמאל) בחברת ידידים, כולם יוצאי הסוכנות, בבית השגריר הסורי בוושינגטון

הוא בן 69 ומנהל בשנים האחרונות לצד עבודתו, חיי שגרה משפחתיים הכוללים חופשות תקופתיות בבריטניה עם האישה שם הם מבקרים את הבת זיינה שלמדה בלונדון, וכיום כך נראה מתכחשת לאביה בעקבות האירועים האחרונים בסוריה, וביקורים בוושינגטון די.סי אצל העמית והידיד הקרוב של המשפחה, השגריר הסורי בוושינגטון עימד מוסטפא, ששימש כסגנו בשנות ה-90.

עמר נאג׳יב ארמנזי, מנהל ממשרדו בשכונת בארזה שבדמשק, את הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים (SSRC), ואחראי על הפיתוח והייצור של הנשק הכימי בסוריה.

ה- SSRC הוא ארגון עצום שמעסיק אלפי עובדים במגוון רחב של מחלקות, ועוסק בכל תחומי הטכנולוגיה והפיתוח מדעי הצבאיים. המחלקות שנוגעות לפיתוח הנשק הכימי מסתתרות תחת כיסוי תמים דוגמת "מעבדות האימונולוגיה" והמעבדות ל"מחקר סביבתי". מגדלי הקירור המיוחדים שאופייניים למתקנים לייצור נשק כימי המצויים במתקני הסוכנות, קשורים לתהליך הייצור המורכב שכרוך בסילוק של חומרים רעילים הנפלטים במהלך הייצור. אתר הייצור העיקרי הוא אתר אל ספיר שבצפון סוריה, באתר זה סוריה מייצרת את גז הסארין וגז העצבים מסוג VX.

שם משפחתו - ארמנזי, חושף היסטוריה של בכירי ממשל המקורבים זה עשרות שנים למשפחת אסד. כבר בשנות ה-60 של המאה הקודמת שימש אביו, נאג'יב, כשגריר הסורי במדינות הודו ומצרים, כשהוא לוקח עימו לא אחת את שני בניו, עמר וחייאת, שלימים יתפוס גם הוא עמדות במנגנון הסורי, כשגריר הליגה הערבית והשדולה הסורית בבריטניה.

עמר ארמנזי התחנך והתמחה בתחומי הטכנולוגיה והתקשורת, שם הכיר גם את באשר אסד. הוא עלה והתקדם בתעשייה הביטחונית בסוריה וקיבל לידיו את ניהול הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים, המופקדת גם על פיתוח הנשק הגרעיני שביקשה סוריה לפתח עד להפצצת הכור הגרעיני הסורי בספטמבר 2007, שקטעה את חלומו של אסד הבן.

הכרותו של ארמזני עם בשאר אל אסד, החלה כבר בשנות ה-90, כאשר אסד הבן ניהל את החברה הסורית למיחשוב (SCS) בה שימש ארמזני כאחד מהדירקטוריונים מתוקף מעמדו באותה העת כמנהל המכון הגבוה ביותר של סוריה להכשרה למקצועות מדעיים. המכון פועל מול החברה הסורית למיחשוב בפיתוח והטמעה של יישומי מחשב ומערכות תקשורת עבור מוסדות צבאיים.

מעמדו של ארמנזי כיום מקביל למעמד שר בכיר בממשלה הסורית והוא גם משמש כאחד מהדירקטורים בוועדת ההיגוי של המועצה הבכירה למחקר מדעי, לצד ראש הסוכנות הסורית לאנרגיה אטומית.

החל משנת 2001 הופקד עמר ארמנזי על המגעים המקצועיים עם עמיתיו הצפון קוריאניים באקדמיה הלאומית למדעים בצפון קוריאה, לרכישת הידע והטכנולוגיות עבור פרויקט הגרעין הסורי שהלך ונבנה באזור אל קיבאר, צפונית לדיר א-זור. במקביל הוא תיחזק את שיתוף הפעולה הקיים בנושא פיתוח הטילים ולצורך כך ביקר לא אחת בפיונגיאנג שצפון קוריאה ואף נכח בעת חתימת הסכמים הדדיים בין שתי המדינות. מאוחר יותר פעל להקמת סניף של חברת קש בשם "נמצ'ונגאנג שירותי הנדסה בע"מ" בדמשק, ששימשה החל משנת 2002 כיסוי לפעילות המרכז לשירותים מדעיים וטכנולוגים (STSC) של צפון קוריאה לצורך תמיכה ומסחר במוצרים טכנולוגיים מתקדמים משלימים לטובת הפרויקטים המשותפים עם הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים והסוכנות הסורית לאנרגיה אטומית.

ארמנזי נוהג להשתתף בכנסים טכנולוגיים רבים ובניהם כנסי מומחים למדע והטכנולוגיה של המועצה הכלכלית והחברתית של האו"ם שנערכו בעמאן ובביירות ב-2010 וכאלו שנערכו גם במסגרת בית הספר הטכנולוגי הערבי, מוסד סורי המשתף פעולה עם גופים אקדמאיים ברחבי העולם הערבי. בשנים האחרונות, בשיאם של היחסים עם טורקיה אף אירח בעיר חאלב, משלחת מדעית רמת דרג מטורקיה.

בני משפחת ארמנזי נוטים לפקוד את בריטניה ועד סוף 2010 השתדלו לבקר בה את הבת, שלמדה לתואר שני במנהל עסקים במוסד ה"רויאל הולוויי" באוניברסיטת לונדון. מאז, הפכה למנהלת בכירה בסוכנות ניסן בסוריה. בן נוסף, בישאר, למד כלכלה ועובד כעת בלונדון כמנהל סיכונים בבנק USB.

אשתו של ארמנזי, הודא, מנהלת כרטיס פייסבוק ממנו ניתן ללמוד על מעגל חברי המשפחה ודעותיה הפוליטיות והביטחוניות שכנראה מושפעות גם מהלך רוחו של בעלה. בסטטוסים האחרונים, התייחסה הגברת (שמכריה טוענים כי היא מכורה לפייסבוק) למצב בסוריה, והצביעה בסקר שנערך ברשת, נגד התערבות בינלאומית בסוריה ובעד עונש מוות גם לקרובי משפחה הנלחמים במשטר אסד. בנוסף, העריכה הודא ארמנזי כי הסיבה לפיגוע האחרון כנגד מעוז החיזבאללה בביירות נגרם מהיעדר אמצעים לגילוי פצצות.

לארמנזי חוג חברים שכולל גם את ראשי משפחות אל חאלד וחאלד אל עזאם שעסקו בסוכנות בתחומים הקשורים לפיתוח נשק כימי והכשרת עובדים. אלה נהנים שמתרבות ואומנות אירופאית ובכלל מ"לייף סטייל" מערבי למדי, אחראים לפיתוח החומרים הכימיים שגרמו לאחרונה להרג מאות מבני עמם ובהם ילדים קטנים.

ב-2005 הוכנסה הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים לרשימת הגופים העוסקים בנשק להשמדה המונית ובמאי 2011 חלו עליה גם סנקציות בינלאומיות. ביולי 2012 פרסם וויקילקס את "קבצי סוריה" ובהם גם תכתובות מתוך המייל של ארמנזי ([email protected]) הקשורים לדיונים ושיתופי פעולה טכנולוגיים עם ד"ר ע'סאן אסי, ראש המשרד להשכלה גבוהה בסוריה המופקד על תיק המדע והטכנולוגיה.

שמו של עמר ארמנזי שהיה ידוע לכל, הוכנס רק בספטמבר 2012 לרשימת האנשים העוסקים בפיתוח נשק השמדה המוני שעליהם גם חלות הסנקציות. ב-27 בפברואר השנה פרסמה המזכירה לבקרת נשק וביטחון הבינלאומי במחלקת המדינה האמריקאית צו נשיאותי המורה על עיקול נכסיו של עמר ארמנזי.  

ארמנזי, כך נקבע, היה אחראי על המתקן לפיתוח וייצור גז הסארין בהיותו דירקטוריון הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים. אותו גז הועמס בשבוע שעבר על רקטות שהוטלו על פרבר בשליטת המורדים בדמשק והכילו "קוקטייל של גז סארין וכמה מרכיבים נוספים" וגרמו למותם של כ-1,500 תושבים.

משרדו של ארמנזי נמצא בקומפלקס המרכזי של הסוכנות הסורית למחקרים מדעיים בשכונת בארזה שמצפון לדמשק בסמוך להר קסיון, וכולל מחסנים לאחסון חומרים כימיים, מעבדות ומוסד טכנולוגי להכשרת מהנדסי הסוכנות. הקומפלקס המאובטח נחשב לאחד מסמלי השלטון המובהקים בסוריה בפיתוח נשק כימי ומתוקף כך מצוי ברשימת בנק המטרות שתקיפתן עשויה להתרחש כבר הלילה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית