אחסון בעידן האינטרנט של הדברים

איך "האינטרנט של הדברים" ישפיע על תשתיות אחסון? ובכן, השימוש במידע יהיה בשני מישורים: מידע לעיבוד מיידי לצורך מתן תגובה מהירה, ומידע לניתוח מעמיק מאוחר יותר בנחת לשם קבלת תובנות עסקיות ושיווקיות עתידיות
ארז עציון, מנהל קבוצת הפריסייל EMC ישראל (יח"צ)

"האינטרנט של הדברים" צפוי להפוך בשנים הקרובות לשוק עסקי משמעותי. על מנת לתמוך בשוק מתפתח זה, אנו זקוקים לשיתוף פעולה מלא בין השוק הארגוני לבין השוק הצרכני כדי לגשר על פני המערכות הממוכנות והחוויות האישיות שהן מפעילות.

איך "האינטרנט של הדברים" ישפיע על תשתיות אחסון? ובכן, השימוש במידע יהיה בשני מישורים: מידע לעיבוד מיידי לצורך מתן תגובה מהירה, ומידע לניתוח מעמיק מאוחר יותר בנחת לשם קבלת תובנות עסקיות ושיווקיות עתידיות. כל אחד מהשימושים הללו שונה מאוד מהאחר ומבוסס על דרישות ייחודיות. בדרך כלל, משמעות הדרישות הללו היא נקיטה בגישה חדשה בהיבט הטכנולוגי. דהיינו, שתי רמות של ארכיטקטורות אחסון. האחת, ארכיטקטורת אחסון ממוקדת מהירות והשנייה ממוקדת בעיקר בהרחבת קיבולת ורוחב פס עם כונני דיסקים בתפוקה גבוהה.

שתי רמות הארכיטקטורה יזדקקו ליכולת התרחבות בקנה מידה גדול אשר ידרוש גישות שונות מאוד לאוטומציה - התכנסות ואיחוד. נושא זה מהווה חלק מכריע בדיון על אודות מרכזי נתונים מוגדרי-תוכנה ( Software Define Data Center).

משמעות האינטרנט של הדברים היא עוד חיישנים ומכשירים, ולכן גם עוד נתונים, אך היכן האבטחה נכנסת למשוואה ברמת האחסון? בצד המשתמש או בצד מחלקת טכנולוגיות המידע? בארגונים, לכל אחד יש תפקיד: אבטחת מידע כבר אינה רק פריט ברשימה, אלא זה נושא שדנים בו לעיתים קרובות ברמת ההנהלה.

בדרך כלל, מחלקת ה-IT מובילה ומשחקת תפקיד חשוב, אבל אנו איננו רוצים לחיות בעולם שבו האחריות לאבטחת מידע מוטלת אך ורק על ה-IT . לדוגמא, אחת הסוגיות הקשות ביותר שעמן אנשים נאבקים כעת היא משילות: מהם השימושים המותרים בנתונים שאספנו ומי מחליט על כך? צוות ה-IT בהחלט יכול לסייע בהדרכה ותכנון של מדיניות כזו, אבל בסופו של דבר  זו החלטה עסקית. אינך יכול להיכנס לאתר בניה בלי לעמוד בתקנות האבטחה וללא ציוד מתאים, וזה נכון גם כאשר נכנסים אל מקום עבודה מבוסס מידע.

הפיכת טכנולוגיות המידע לתחום צרכני משפיעה על שוק האחסון בענן ויוצרת אתגרים בתחומי האבטחה, הפרטיות ותשתית האחסון. ככל שיותר שירותים חיצוניים מוצאים את דרכם לפורטפוליו הטכנולוגי, אנו נדרשים למאמץ לא מבוטל על מנת להבין את השירותים, את הדרך שבה הם מוטמעים וכיצד מגינים על המידע שהם מייצרים. עם זאת, המשימה לא השתנתה - מחלקת ה IT  עדיין אחראית על הנושאים הללו.

בכל הנוגע לתשתית, אפשר לראות כיצד רבים מהדפוסים האלה, שנוצרו בעולם המקוון, מוצאים  דרכם לעומק הליבה הטכנולוגית. עננים פרטיים, קטלוגים של שירותים, חשיפת מידע באמצעות API ועוד. אין ספק כי קיימים פתרונות טובים אבל האתגר הוא ליישמם.

שירות ושיווק של אחסון יכול למשוך גם את השוק הצרכני כי אנחנו נוטים לצרוך דברים שקל לצרוך אותם בכמות גדולה יותר. המוצר או השירות עשוי להיות פחות פונקציונאלי ממוצרים או שירותים אחרים, אבל אם הוא פותר בעיה מסוימת וקל מאוד להכיר, לצרוך ולשלב אותו – ניצחת.

שני מעגלי מכירה יתקיימו תמיד, האחד למשתמשים במוצר והשני לאלו שמתפעלים אותו. 

בהיבט הארגונים, שני הקהלים החשובים הם המשתמש העסקי וצוות ה-IT שמטפל בו. כיצד ישווקו שירותים כאלה? ובכן, ככל שיהיו לנו יותר נתונים על  הלקוחות שלנו, כך השיווק יהיה טוב יותר ובהיבט זה יש עדיין הרבה מאוד מקום לשיפור.

הכותב הוא מנהל קבוצת הפריסייל EMC ישראל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית