"חושבים אנשים"

במשטרה החליטו להתמקד בשיפור תנאי השירות ולהגביר את אמון הציבור בכוחות השיטור. ראש אגף משאבי אנוש, ניצב ירון בארי, על התוכניות שבוצעו ואלו שבדרך

למפכ"ל המשטרה הנוכחי, רב-ניצב יוחנן דנינו, היה ברור כבר עם כניסתו לתפקיד בשנת 2011 כי יש להעלות את אמון הציבור במשטרה. על כן הוא התווה תכנית תלת שנתית שבמרכזה עמדו שלושה צירים מרכזיים: שירות לאזרח שומר החוק; הרתעה והגדלת סיכויי העבריין להיתפס; העמדת השוטר במרכז הקשב הארגוני. 

על מנת ליישם את חזונו של דנינו, הגה ראש אגף משאבי אנוש, ניצב ירון בארי, את "תכנית אנשים" - תכנית מערכתית לטיפול במשאב האנושי של משטרת ישראל. 

"החלטנו להתמקד בפיתוח אוכלוסיות נבחרות במשטרה המהוות את אפקטיביות מימוש הייעוד של הארגון המשפיעות בעוצמה יחסית גבוהה על תודעת הציבור ואמונו, לצד שיפור השירות והתנאים לכלל המשרתים והגברת הקשר ליחידות אגף משאבי אנוש הפועלות מול השוטרים בתחנות ובפלוגות", אומר בארי בראיון לישראל דיפנס. בארי, שהגיע מהצבא, מצהיר על גאוותו לשירות במשטרה. "זהו גוף מצויין המורכב מאנשים ומקצינים מצויינים אשר לצערי אינו מקבל מהמדינה את האמצעים למילוי משימותיו".

עד כה נחשבת התוכנית להצלחה בקרב לובשי המדים הכחולים. בין הצעדים הראשונים שהושגו הייתה חתימה על הסכמי שכר חדשים אל מול משרד האוצר. את המהלך הובילו השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', המפכ"ל יוחנן דנינו והאגף למשאבי אנוש. בארי מספר כי במגעים הושם דגש מיוחד על תגמול השוטרים הפועלים בחזית העשייה המשטרתית בתחומי המבצעים, החקירות והמודיעין ועל מגויסים חדשים לארגון. "במסגרת ההסכמים נקבעו מענקי חתימה לשוטרים חדשים במקצועות הליבה, הוקדמה הזכאות לגמול ההשתלמות ושודרגה רמת הפעילות של שוטרי הליבה", מספר בארי. הוא מוסיף כי במשטרה ובאוצר החליטו לנתק את שכר הפעילים משכר הגמלאים וניתנה הטבה לקצינים בדרגת פקד. 

"מדובר בעלייה של כ-20 אחוז בשכרו של כל שוטר מתחיל. בנוסף עלתה משכורתם של כ-11 אלף שוטרים שהועסקו ברמת פעילות שכוללת סיכון בתפקיד, מיקום גיאוגרפי, אופי העיסוק והפעילות וסביבת העבודה". בארי מעריך כי מדובר בתוספת של כ-7 אחוזים לשכרם של שוטרים אלו.

 

 

 

 

 

"שיא בגיוס למשטרה"

במטרה למלא את שורות המשטרה בחזית הלחימה בפשיעה שונתה שיטת הגיוס אשר שמה דגש על צמצום הנשירה, מבלי להתפשר על איכות כוח האדם. "המיון אותם עוברים השוטרים בעת גיוסם נמשך גם בזמן קורס השוטרים אותו הם עוברים מיד עם הצטרפותם לארגון", מסביר בארי. במסגרת ההתייעלות הוחלט על יצירת "יום מיונים" למועמדים ולתת דגש מיוחד על גיוס לתפקידים מבצעיים על חשבון תפקידי מנהלה. 

"אנחנו עומדים על 96 אחוזי גיוס מבצעי", מספר בארי בגאווה. "שינוי שיטת הגיוס והעלאת שכר השוטרים הם הישגים שהובילו לגדילה משמעותית בנתוני הגיוס למשטרה, גיוס החיוני לביצוע תפקידיה ולחיזוק אמון הציבור בה. רק בשנת 2012 גוייסו למשטרה למעלה מ-1,600 שוטרים חדשים. מדובר על עלייה של כ-40 אחוזים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. זהו שיא של חמש שנים בכמות המגויסים החדשים". 

במקביל לגיוס השוטרים הטריים, ניסו במשטרה לפתור את שאלת מעמד האזרחים עובדי המשטרה. הפיתרון שמצאו – גיוס של כ-600 אזרחים כשוטרים מן המניין. "משמעות הגיוס היא בהשוואת מעמדם של האזרחים לשוטרים בארגון לרבות תנאי השירות הנרחבים להם זוכים המשרתים", מסביר בארי את המהלך התקדימי. "קיומה של משטרה לאומית ושוויונית נעוצה גם בפעילותה בתוך ביתה ומנהלת הגיוס שהוקמה באגף משאבי אנוש פעלה לגיוסם המהיר של כלל האזרחים והשבעתם כשוטרים מן המניין". 

בארי מספר גם על שורה של צעדים לגיוס שוטרים איכותיים מהציבור הדתי-לאומי. הוא מבהיר כי מדובר באחד הפרויקטים היוקרתיים של הארגון. "זהו פרויקט בשיתוף מכינת 'אלישע'. במסגרת התכנית המגויסים עוברים מסלול משולב של לימוד במכינה והכשרה משטרתית ובסיומו הם מוצבים בתפקידי ליבה מבצעיים בתחנות המשטרה ותוך כוונה לנתבם למסלול מזורז של יציאה לקצונה. אנשי המכינה הם יוצאי יחידות קרביות בצבא ובעלי נתונים אישיים גבוהים אשר רבים מהם פונו במהלך תכנית ההיתנתקות". צעדים נוספים שננקטו הם גיוס של 23 סטודנטים לשירות במוקד 100. "שוטרי מוקד 100 הם פני המשטרה בשירות אותה היא נותנת לאזרחים. לכן שופרו משמעותית תנאי השירות לאנשי המוקדים ונעשה הליך של עידוד גיוס והצבה".

בארי גם חושב קדימה. על כן יזמו במשטרה את פרויקט המצוינות "ברק", במסגרתו נבחרים על פי קריטריונים קבועים קצינים מצטיינים עליהם מצביע הארגון כמהווים את שרשרת הפיקוד העתידית מהמערך המבצעי ומיחידות המטה. הקצינים זוכים לליווי וחניכה מקצינים בכירים בארגון וכן לכלים מקצועיים ופיקודיים שיעזרו להם במימוש תפקידם. כמו כן, מטמיעים במשטרה עוד שתי תכניות – תכנית לפיתוח דור מפקדי תחנות הבאים במשטרה וכן תכנית ייחודית לגיוס צוערים ללימודי תואר ראשון במשטרת-ישראל וזאת לשם הגברת האיכות הקיימת ממילא במשטרה.

נפש בריאה בגוף בריא

אחד המיזמים החשובים במסגרת השינויים שעוברים אל האגף הוא "מיזם הבריאות", שמטרתו להשריש את תחום אורח החיים הבריא בתרבות הארגונית של משטרת ישראל. במסגרת המיזם מופו כלל השוטרים על פי משקל, אחוזי שומן, בדיקות דם, שאלוני עישון, היקפים ו-BMI. מול אותם שוטרים נעשית עבודה הכוללת סדנאות אורח חיים בריא, סדנאות לגמילה מעישון, ליווי דיאטני צמוד, אימוני כושר אישיים ויחידתיים. 

בנוסף, הוקמו חדרי כושר, נוספו מדריכים, הוכשרו רופאים לגמילה מעישון והוקמו עמדות מודעות והסברה. במסגרת מערכת המדידה המשטרתית נמדדות היחידות על תוצאותיהן ופעילויותיהן במיזם הבריאות. "משמעות המיזם היא בהבנה שאורח חיים בריא וכשירות גופנית הם כלי עבודה חשוב בתפקידו של השוטר", מספר בארי.

כמו כן שופרו תנאי השירות של השוטרים ברחבי הארץ. לראשונה בתולדות המדינה החלה נסיעה חינם של שוטרים ברכבת ישראל וברכבת הקלה בירושלים. משפחות השוטרים קיבלו ימי נופש משופרים, כמו כן הורחבו תוכניות ביטוח החיים וביטוח השיניים של השוטרים ומשפחותיהם. 

בארי מספר עוד כי על רקע מצוקת הדיור בישראל, ממנה סובלים גם לובשי המדים, הורחב פרויקט המגורים לשוטרים באופקים, ירושלים, גן יבנה, דברת, באר שבע, שער אפריים, אשקלון, שדרות ומקומות נוספים. ž

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית