"יש לנו האמצעים להעניק התמונה המלאה"

תחום הגנת המולדת הופך במהרה לאחד ממנועי הצמיחה של אלביט מערכות. תת-ניצב בדימוס ניר מריאש, מנהל התחום, על המגמות העתידיות בחברה
הסימולטור של אלביט מערכות (צילום: אלביט מערכות)

איך מגנים על אוכלוסיה אזרחית מפני גוף עוין שלא לובש מדים, לא נוסע בטנקים ולא מפעיל מטוסי קרב ומסוקים? הסוגיה הזו מעסיקה בשנים האחרונות הרבה גופים בעולם כולו וגם בישראל. הדיון בנושא והמודיעין המתקבל מגופים שונים, יצרו צרכים שבעבר לא ניתן היה להעלותם על הדעת.

גם בישראל זיהו את הפוטנציאל העסקי העצום של מערכות שמיועדות לתחום של הגנת המולדת. בחברת אלביט מערכות החליטו להפוך את הנושא לאחד ממנועי הצמיחה של החברה. תת ניצב בדימוס במשטרת ישראל ניר מריאש, הוא אחד ממנהלי התחום בחברה. לטענתו ההגדרה של ביטחון המולדת היא כיום רחבה מאוד. "זה כולל הכל. החל משמירה על חיי אזרחים מפעילות טרור, דרך מניעת פדים, דרך אבטחת אירועים המוניים ועד לטיפול באירועים המתרחשים בתוך המדינה ודורשים התערבות מהירה ורחבה של שרותי החירום".

מריאש מדגיש כי בתחום הגנת המולדת עוסקים בתוצאות של מתקפת טילים ולא במניעת השיגור. זה אולי דוגמא טובה שכן היא מבדלת את הגנת המולדת מפעילות צבאית רגילה. אלביט מערכות החליטה על הכניסה המסיבית לתחום בעיקר בגלל כל "אבני הבנין" הטכנולוגיות שיש לה בעקבות ההשקעות הגדולות שלה בפיתוח מערכות צבאיות. בישראל, למשל, לא נוצרה עד היום "שפה משותפת" בין כל ארגוני החירום. המשטרה לא יכולה לדבר עם מכבי האש. מכבי האש לא יכולים לדבר עם המשטרה ועם מד"א וכולם לא יכולים לדבר עם פיקוד העורף.

האם אתם יכולים ליצור את השפה המשותפת הזו?

מריאש אומר כי לאלביט מערכות יש נגזרות של מערכות צבאיות שיכולות לפתור את הבעיה בקלות רבה. "אלביט הקימה במחנה של פיקוד העורף ברמלה סימולטור יחודי במינו שמדמה ארועי הגנת המולדת. הסימולטור משמש לאימון כוחות ביטחון והצלה ועולים אליו לרגל גם מומחים ממדינות אחרו שכן הוא מאפשר לדמות שורה של ארועים ברזולוציה גבוהה". המערכת מוצבת במטה של הפיקוד העורף וכוללת יכולות אימון לכל סוגי כוחות שיש להם מעורבות במצבים של פיגועים המוניים. הסימולטור נותן אפשרות לדמות אירועי חירום מגוונים בשטחים שונים החל משטח כפרי ועד לשטח עירוני צפוף.

המערכת מדמה בצורה אמינה מאוד אירועים ותגובות שקורים בו זמנית. זה כולל התערבות של כוחות הצלה שונים כמו משטרה, כוחות עירוניים, מד"א, מכבי אש וצבא. ניתן לייצר באמצעותה מצבים שיש סבירות גבוהה שהכוחות יתקלו בהם באירוע אמת. מדובר על בעיות תקשורת, בעיות גישה לאתרים וכדומה. התרחישים נבנו על סמך הניסיון של פיקוד העורף וגופי חירום אחרים וזה על בסיס הידע של אלביט מערכות בפיתוח מערכות הדמיה מורכבות שנותנות תחושה של "עולם אמיתי". העניין שמעורר המדמה בעולם גדול מאוד וכמעט באופן קבוע מגיעות משלחות של גופי חרום מהעולם כולו כדי לראות את היכלות שהוא מציע.

ערים בטוחות וגבולות מאובטחים

המושג SAFE CITY (עיר בטוחה) הפך גם הוא בשנים האחרונות ללהיט בקרב מדינות רבות. לא מדובר רק על מצלמות במעגל סגור אלא על הרבה יותר מכך. ניר מריאש אומר כי אלביט מערכות נכנסת גם לתחום הזה.

"מי שרוצה מערכת שיש בה יותר ממצלמות פונה אלינו. אנחנו מספקים את הציוד שיוצר את התמונה הגדולה בדיוק כמו במודיעין הצבאי". כמעט כל תעשיות הנשק הגדולות בעולם גילו את הפוטנציאל של שוק ביטחון המולדת. גודלו של השוק הזה מוערך בכ-180 מיליארד דולר אבל יש אומרים שזו הערכה נמוכה. אם כוללים בתחום, גם למשל, את הגנת מאגרי הגז והנפט התת ימיים שהתגלו בכמה מדינות וגם בישראל, שווי השוק מזנק כלפי מעלה.

"בישראל", אומר מריאש, "ההגנה על מאגרי הגז התת ימיים תופקד בידי צה"ל. בעוד שבמדינות אחרות העסק הזה מופקד בידי משטרה או חברות אבטחה פרטיות והן זקוקות לאמצעים". בתחום הזה מזכיר מריאש את המערכות הבלתי מאוישות של אלביט מערכות וביניהן כמובן את המל"טים שהחברה מייצרת. מריאש אומר כי החברה מודעת לצורך להחליף במידת האפשר את האדם על ידי טכנולוגיה.

"מפעיל של חדר בקרה אליו מתנקזות התמונות ממאות ולעתים מאלפי מצלמות במעגל סגור לא תמיד יהיה ערני מספיק כדי לקלוט שמשהו באחד המסכים מעורר חשד". כאן לדעתו הטכנולוגיה צריכה לתת פתרונות טובים. "אנחנו עובדים כיום על וידאו אנליטי, כלומר וידאו שיעלה בעצמו על משהו חשוד, על התפתחות יוצאת דופן. זה עדיין לא קיים ברמה הנדרשת אבל עובדים על זה".

מדינות רבות החלו בשנים האחרונות להבין כי הן חייבות לסגור את הגבולות שלהן שהיו פרוצים. זה בעיקר בגלל הגירה לא חוקית שעלולה להיות מצע טוב לטרור. אלביט מערכות מספקת גם את הציוד לסגירת הגבולות. בישראל כל מערכת בקרת הדרכונים בנתב"ג ובכל נקודות הכניסה האחרות לישראל פותחו על ידי אלביט מערכות כולל המערכות הביומטריות שמוצבות בנתב"ג. מריאש מסביר כי רוב מדינות רוצות לקבל מערכת מושלמת שתהיה פתוחה לקבל מערכות נוספות אם יתעוררו צרכים נוספים.

"חלק מהמדינות יודעות בדיוק מהן הן רוצות ואחרות מבקשות מאתנו לומר להן מה הצרכים שלהן". הנסיון העצום של אנשי אלביט מערכות מאפשרים לספק את הדרישה הזו. ויש כמובן את יצירת "התמונה הגדולה" - מונח הלקוח מעולם המודיעין הצבאי.

איך כוחות הביטחון המטפלים באירוע המוני יקבלו בכל שניה תמונה כוללת של המצב ושל הכוחות הפועלים בשטח?

"לנו יש את כל האמצעים לבצע היתוך מידע מכל מיני מקורות ולתת לכל אחד מהמפקדים בשטח את מה שהוא זקוק לו כדי לדעת איך לתפקד בצורה המיטבית".

**

הכתבה פורסמה לראשונה בגיליון מספר 11 של המגזין ישראל דיפנס

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית