הקשר בין הפיצוץ בוונצואלה לאיראן

שיתוף הפעולה בין איראן לוונצואלה בכל הקשור לבניית בסיס טילים ידוע מזה שנים. האם יש קשר בין הפיצוץ לפיתוח דלק נוזלי לטילי השיהאב?
הפיצוץ בוונצואלה (צילום: AP)

אילו הדיווח הבוקר כי הפיצוץ הקטלני בקומפלקס בתי הזיקוק הגדול "אמוואי" היה מתרחש על אדמת איראן ולא בחצי האי בצפון-מערב וונצואלה, הרי שרוב הכותרות הבוקר היו מדברות על עוד פיצוץ מסתורי בשורה של פיצוצים במתקנים ובבתי זיקוק שאירעו לאחרונה באיראן ונקשרו למלחמה החשאית בין ארה"ב וישראל ואיראן על רקע פיתוח הטילים והגרעין האיראני.

באפריל 2012 דיווחה חברת הנפט והגז של איראן כי נאלצה לנתק את מסוף הנפט המרכזי של המדינה מרשת האינטרנט בעקבות התקפת וירוס במחשבי המסוף באי ח'ארג שבמפרץ הפרסי. בעקבות המקרה נותק המתקן באי ח'ארג מרשת האינטרנט והחלה בדיקת וירוסים שבעקבותיה זוהה על פי נתוני חברת סימנטק מוטציה של הווירוס שנחשף כעת בשם "להבה".

בסוף 2010 אירע באותו המתקן פיצוץ מסתורי שנגרם כתוצאה מכשל בוויסות לחצים באחד מתהליכי זיקוק-הנפט. מקרה זה היה אחד משורה של כשלים טכניים שהבעירו שורה של מתקני גז ואנרגיה באיראן. מי שמכיר את שיתוף הפעולה בין תעשיית הגז והדלק של וונצואלה עם איראן, מכיר גם שורה של פרויקטים משותפים, חלקם הגדול צבאי, באותו האזור בחצי האי בצפון-מערב המדינה, בו פועל קומפלקס בתי הזיקוק הגדול של וונצואלה.

הפיצוץ שאירע בשעות הבוקר המוקדמות (שעון ונצואלה) נגרם על פי הדיווחים מדליפת ענן גז ביחידת הידרוזין, תרכובת גזית המשמשת בדלק לתעשיית התעופה. תשעה מכלי אחסון שהתפוצצו במפעל הביאו למותם של 39 בני אדם, בעיקר אנשי צבא ששהו במחנה משמר הצמוד למפעל. הידרוזין והידרוגן משמשים גם מרכיבים חשובים בייצור דלק נוזלי לרקטות טילים. בסוף שנת 2008 הועלה על ידי גורמי מודיעין מערביים החשש כי איראן משתמשת בוונצואלה על מנת להעביר דרכה חומרים לייצור טילים בליסטיים לבת החסות סוריה שעליה הוטלו באותה העת סנקציות בינלאומיות.

מאוחר יותר, בסוף 2010, פרסם המגזין הגרמני "דה וולט" כי בין איראן וונצואלה נחתם הסכם שת"פ לבניית בסיס טילים בין יבשתיים והוא מתוכנן להבנות בחצי האי פאראגואנה, בצפון-מערב המדינה. הבסיס, כך דווח, יקלוט טילי שיהאב לטווח של עד 1,500 ק"מ המונעים בדלק נוזלי. כדי להכין את התשתית האנושית לייצור הדלק הנוזלי, שלחה וונצואלה לאוניברסיטת "שריף" הטכנולוגית הנחשבת בטהרן, אנשי צבא על מנת שיתמחו במקצועות הרלוונטיים ובניהם הנעת טילים בגז נוזלי, מערכות ניווט וניתוח הספקי טילים.

העיתון הוונצואלי "אל נואבו פאיס" פרסם מאוחר יותר כתבה אודות הדיווח הגרמני והוסיף פרטים נוספים כמו העובדה כי איראן תממן בניית הבסיס דרך חברת האנרגיה האיראנית, במסגרת הפעילות המשותפת בהקמת בתי זיקוק בסוריה שיש לחברה האיראנית עם חברת האנרגיה הלאומית של וונצואלה. מההסכם עולה כי את הבסיס יאיישו קציני טילים איראניים, חיילי משמרות המהפכה וקצינים מוונצואלה שישתפו פעולה בתפעול הבסיס ובתמורה תוכל וונצואלה להשתמש בו לצרכים לאומיים.

בפברואר 2011 דווח בגרמניה כי משלחת צבאית איראנית בראשות מפקד חיל האוויר האיראני, הכוללת טכנאים מיחידת " חא'תם אל אנביה " של משמרות המהפכה העוסקת בתפעול בסיסי טילים ביקרה בחצי האי פאראגואנה באתר האמור לשמש כבסיס טילים.

האתר שזוהה בצילומי הלוויין נמצא במרחק 25 ק"מ צפון מזרחית לקומפלקס בתי הזיקוק "אמוואי". האם הפיצוץ הלילה היה קשור לתהליכי ייצור של אותו דלק נוזלי הנדרש לתפעול בסיס טילי השיאהב שהולך ונבנה בחצי האי? עדיין לא ברור.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית