"צה"ל נערך לכל תרחיש", באמת?

לצה"ל אין מושג מה קורה בסוריה. זה אולי לא היה נורא כל כך אבל זה מתחיל להיות נורא כאשר צה"ל לא יודע מה קורה או יקרה עם מצבורי חומרי הלחימה הכימיים שבידי צבא סוריה.

כאשר מדובר בצבאות סדירים לצה"ל יש מידע לא רע על מה שקורה בהם. אבל כאשר מדובר במלחמת אזרחים כמו זו שמתנהלת בסוריה המודיעין עיוור ממש.

יש הערכות, יש שמועות, אבל איש בישראל לא יודע מתי יגיעו משאיות לבסיסי הצבא הסורי בהם מאוכסנים החומרים הכימיים ואחרי מספר שעות יתחילו לנוע לעבר לבנון.

זה חמור ביותר שכן אם החומרים האלה יפלו בידיו של נסראללה האיום על ישראל יהפך לבלתי מתקבל על הדעת. האם ישראל חייבת לבצע מכת מנע? יתכן, אבל כדי לבצע מכת מנע כזו צריך לדעת מתי בסיסי הצבא נופלים בידי "המורדים", שגם הם לא מקשה אחת ולא שתיים.

בקיצור, המצב רע מבחינת ישראל ועלול להסלים מאוד אם לא יהיה מידע מהימן על תנועות החומרים הכימיים והביולוגיים שסוריה אגרה במשך שנים רבות.

המצב בסוריה או יותר נכון על גבול סוריה-ישראל, עלול להשתנות תוך שעות אם משטר אסד ייפול. מהגבול השקט מאוד זה עלול להפוך לגבול של עימות.

"צה"ל נערך לכל תרחיש" - המלים האלה לא מרגיעות אותי. כבר נערכו בעבר לתרחישים צפויים ובסוף התברר שלא מספיק או לא נכון.

הפעם לא מדובר במפגינים שינסו לעבור את הגבול ברמת הגולן. הפעם זה עלול להיות הרבה יותר רציני וחמור.

אני מקווה שלא כל אנשי הביטחון שלנו עסוקים במלחמות הגנרלים המתנהלות בימים אלה במתחם הקריה בתל אביב. אני מקווה מאוד שיש שם אנשים שפשוט יושבים, מנתחים את כל האפשרויות ומעמידים מולן פתרונות שונים ומגוונים.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית