מערכת ההתרעה נגד טילים בישראל תתריע מפני צונאמי בצ'ילה

חברת eVigilo סיימה להתקין בצ'ילה את מערכת "מסר לאומי", שפותחה במקור עבור פיקוד העורף של צה"ל

צילום: חברת eVigilio

חברה ישראלית סיימה להתקין באחרונה מערכת שתתריע בפני אזרחי צ'ילה על גלי צונאמי מתקרבים – ישירות אל מכשירי הטלפון הניידים שלהם. המערכת החדשה פותחה על ידי חברת eVigilo, והיא מבוססת על מערכת "מסר לאומי", שפותחה במקור עבור פיקוד העורף של צה"ל.

המערכת פועלת בטכנולוגיה שנקראת Cell Broadcast, ומאפשרת לשלוח הודעות טקסט כמו SMS, ללא תלות בעומסים קיימים ברשתות הסלולאריות, תוך כדי עקיפתם. בישראל המערכת אמורה להתריע בפני אזרחים באיזור מסוים על נפילה צפויה של טילים - גם בהודעות כתובות שיישלחו למכשירי הטלפון הניידים (עם צלצול מיוחד, בכפוף לאישורים של משרד התקשורת שעדיין לא ניתנו) וגם בהודעות למכשירי זימונית (ביפרים), ובהמשך בערוצים נוספים. כמו מערכת "מסר לאומי" הישראלית, שנמצאת בשלבי פיתוח מתקדמים, כך גם במקרה של צ'ילה מדובר במערכת התרעה מרכזית.

צ'ילה סובלת מרעידות אדמה תכופות ורק לפני כשנה וחצי היא חוותה רעידת אדמה חזקה, שבעקבותיה נוצר גל צונאמי ענק. בשלב הראשון של הפרויקט שנעשה מול משרד התקשורת במדינה ומול פיקוד העורף הצ'יליאני Onemi, חוברה המערכת הישראלית לכל המפעילים הסלולאריים בצ'ילה בעסקה שהיקפה מוערך בכמה מיליוני דולרים. שלב זה הסתיים לפני שבועות ספורים. בשלב השני, שמתוכנן לצאת לפועל בשנת 2012, צפויה החברה להתקין בצ'ילה כמו גם בישראל, שדרוג אשר יאפשר שליחת מסרים גם דרך הטלוויזיה, הרדיו, האינטרנט ועוד.

"המערכת תוכל לשלוח את ההתרעה דרך כל האמצעים שלאזרחים ישנה גישה אליהם" מספר פליקס וייניק מבעלי eVigilo. "העולם עובר כיום לשידורים דיגיטליים וזה פותח יותר אפשרויות להעביר טקסט, שיראה כמו SMS, תמונות ומסרים קוליים. לדוגמא, בטלוויזיה ההודעה תישלח לממיר הדיגיטאלי, והוא יקפיץ אותה למסך לא משנה באיזה ערוץ מסתכלים, ואם לפיקוד העורף יהיה ערוץ יעודי, הממיר גם יידע לעבור מיידית לערוץ ההוא. לחלופין, ברדיו ניתן יהיה להעביר נתונים כך שבצג שעליו מופיע שם התחנה תעבור הודעת התרעה כמו כסרט נע.

"אחד היתרונות הוא שרק מי שהאירוע נוגע לגזרה שלו מקבל את ההתרעה, אך בשעת הצורך ניתן לשלוח התרעה בתוך פחות מ-20 שניות לכלל אוכלוסיית ישראל או צ'ילה. בנוסף, המערכת, שמחוברת למערכי סנסורים שונים, יכולה גם לשגר התרעות באופן אוטומטי ולא רק בהוראה של גופי החירום".

לדברי וייניק, החברה נמצאת כיום במגעים עם כ-30 מדינות שמעוניינות להטמיע גם אצלן את מערכת ההתרעה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית