"הלקוח המסתורי" מאיראן

בסופ"ש פורסם כי כלים לניטור תעבורת רשת של חברה ישראלית נמכרו לאיראן. מיהו הלקוח האיראני של החברה בישראל, שאף המליץ על מוצריה ברשתות החברתיות המקצועיות?

אתר "בלומברג" דיווח ביום שישי האחרון כי בתחקיר שערך עלה כי ציוד טכנולוגי מתקדם מתוצרת החברה הישראלית "אלוט" שנועד לנטר פעילות על גבי רשת האינטרנט, הועבר לאיראן באמצעות חברה דנית בשם "רנטק" שהסירה את האריזה הישראלית ושלחה אתו ללקוח איראני המוכר בשם הפרטי "חוסיין" השולט בשפה האנגלית ונחשב "מפיץ לענייני טכנולוגיה". משרד הביטחון הודיע שיפתח בחקירת המקרה.

בשנים האחרונות בולט השימוש באינטרנט וברשתות החברתיות לצורך קידום אג'נדה חברתית או פוליטית. במקביל משמשת הרשת זה שנים פלטפורמה להפצת דואר זבל, חומרים אסורים וכן לתיאום והפצת טרור על ידי גורמי ג'יהאד עולמי, מה שהביא חברות טכנולוגיה רבות בעולם לפתח כלים טכנולוגיים הדומים במראם לנתבי רשת ו"רוכבים" על גבי תשתיות סלולריות או אינטרנטית ובאמצעות תוכנות ייעודיות ,משמשות לריגול, יירוט וחסימת תכנים חשודים או אסורים שהוגדרו מראש.

על פי תחקיר רשת "בלומברג", אותם נתבי רשת ישראליים שנמכרו תחת השם " Net Enforcer " באמצעות החברה הדנית RANTEK למפיצים איראניים, מצאו את דרכם למדינות כמו איראן, סוריה ותוניסיה על ידי החברה הישראלית ושימשו את גורמי הממשל ליירוט אימיילים, חסימת התחברות ועד מעצר מתנגדי שלטון וחקירתם בעינויים.

חברת אלוט מסרה בתגובה לתחקיר כי "אנחנו מבקשים להבהיר שמוצרי החברה אינם מיועדים למטרות ריגול ומעקב שבשימוש התעשיות הביטחוניות או הצבאיות. הייעוד העיקרי של מוצרי החברה הינו לבצע מיטוב של תעבורת אינטרנט ברשתות תקשורת עבור חברות וספקי תקשורת ואינטרנט. המוצרים של אלוט אינם מאפשרים ניתוח או הפקת מידע מתוך תוכן תעבורת האינטרנט.

"אלוט פועלת בהתאם לחוק הישראלי וחוקים זרים החלים עליה, לרבות חקיקה בקשר עם ייצוא מוצריה", ציינה החברה ומסרה, כי "מוצריה אינם מפוקחים על ידי משרד הביטחון הישראלי". עוד נמסר מאלוט, כי היא "משווקת את מוצריה באמצעות רשת מפיצים ומשווקים ברחבי העולם, כשלכל מפיץ מוגדר תחום הפצה והוא מורשה למכור את מוצרי החברה רק בטריטוריה המוגדרת לו. מעבר למערכת המגבלות החוזיות, אין לחברה יכולת לפקח על מוצריה לאחר שנשלחו למפיצים, אלא אם המשתמש הסופי יוזם קשר עם החברה. החברה בודקת את הטענות שהועלו".

מיהו חוסיין המסתורי?

הלקוח האיראני המוכר בשם הפרטי "חוסיין" הוא חוסיין דדגר, מנכ"ל חברת אינטרנט איראנית פרטית בשם "Pegah Communications" המשווקת מגוון פתרונות אבטחה ושרותי גלישה באינטרנט. מטה החברה פועל מכתובת בטהרן ונמצא בבעלות עלי דדגר. החברה מעידה על עצמה כמפיצה מובילה באיראן בפתרונות אבטחה וריגול ברשת האינטרנט. בין שותפיה העסקיים, חברות ברוסיה, סוריה, בחריין, סינגפור ודרום אפריקה.

לחברה מספר אתרי אינטרנט המשמשים את פעילותם וכן חברת פרונט בבריטניה בשם "IT Pivot ltd" שהוקמה בשנת 2006 סמוך לתאריך בו החלו לרכוש דרך החברה הדנית את מוצרי החברה הישראלית לראשונה. באתר האינטרנט של החברה לא ניתן לזהות כל קשר לאיראן מלבד בדיקה המעלה כי שם החברה וכתובת האתר רשומים על ידי החברה האיראנית "Pegah Communications Trading" ומנוהלים על ידי עלי דדגר. באתר האינטרנט של החברה בבריטניה, מוצגים נתבי הניטור של ALLOT הישראלית בשמם המקורי לצד לוגו החברה הישראלית, מה שמעיד כי האיראנים רכשו את מוצרי החברה הישראלית מתוך ידיעה כי מדובר בחברה ישראלית וכך גם לשווקם.

בחברת ALLOT מסרו כי המפיץ הדני רשאי היה למכור רק בדנמרק, אם כך מי מכר לחברה בבריטניה ששיווקה בצורה גלויה במשך שנים את מוצרי ALLOT ללא הפרעה? הגדיל לעשות עלי דדגר מנהלי החברה האיראנית כשצירף המלצה בשמו ובשם החברה האיראנית בכרטיס של חברת ALLOT הישראלית ברשת העסקית "linkedin".

עובדים לשעבר בחברה הישראלית אישרו לכתב בלומברג כי בתוך החברה היה ידוע שהציוד מגיע לאיראן. גם טענת החברה הדנית כי לא הכירה את פרטיו המלאים של הלקוח האיראני, אינן מדויקות בלשון המעטה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית