האתגר של "אתנה"

חברת "אתנה" פיתחה שתי מערכות חדשות ל"כריית" מידע מהאינטרנט ומערכות תשתית נוספות למטרות ניתוח

כריית מידע מהאינטרנט היא אחד הנושאים שמעסיקים בימים אלה את מערכת הביטחון הישראלית. לכאורה, המידע ברשת קיים וזמין לכולם, ואולם האתגר הגדול של גופי המודיעין הוא לנסות לדלות מידע בעל ערך מתוך מאגר אינפורמציה אינסופי. לדברי מומחי מודיעין, הקושי הגדול ביותר הוא לדלות את המידע מתוך טקסט שאינו מסודר בתוך מבנה ידוע מראש של "שדות" (טקסט חופשי). לצורך כך יש להשתמש לעתים באינטליגנציה מלאכותית, כך שהמחשב יידע לחבר בעצמו בין פרטי מידע ו"להפיץ" רק את המידע הרלוונטי.

בין החברות הישראליות המובילות הפועלות בתחום של איסוף מידע ברשת, נמצאת חברת אתנה אשר חשפה בתערוכת מיליפול (18-21 אוקטובר 2011, פריז) שתי מערכות איסוף ועיבוד מידע מודיעני שפיתחה. המערכת CK2I (Centric Knowledge to Insights) והמערכת CY-HUMINT) Cyber Human Intelligence), מבוססות על אלגוריתמים לכריית מידע מהאינטרנט וממערכות תשתית שונות.

"ה- CK2I יכולה לשאוב נתונים מכל מערכת שהמדינה או כל גוף רלוונטי אחר נותן לה גישה אליהן", מסביר סמנכ"ל השיווק בחברה דויד גרוי. "המערכת מרכזת מידע שמתקבל ממערכות של ביקורת הגבולות, ממצלמות, ממאגר של רכבים ועוד. מדובר בהמון אינפורמציה שיושבת במאגרי נתונים נפרדים, ואז יש צורך לרכז את המידע ולעבד אותו, כי יכול להיות שבמשרד התחבורה השם כתוב בדרך אחת ואילו בדרכון בדרך אחרת. המערכת דולה את כל הנתונים הרלוונטיים האפשריים, מרכזת ומארגנת אותם.

"אחת מהבעיות העיקריות כיום זו הכמות הבלתי נדלית של המידע, בין אם באינטרנט ובין אם במערכות ממוסדות. להכיל את כל המידע וגם להוציא ממנו מידע איכותי בזמן אמת זו משימה מאוד קשה ואנשים לבד לא יכולים לעשות אותה. המערכת מריצה כל הזמן חוקים ומביאה מידע מעובד, שכולל גם התרעות על ארועים חריגים. היא יכולה להיות כלי עזר מאוד טוב לאנליסטים".

לדברי גרוי, גם מערכת ה- CY-HUMINT אוספת מידע ומנתחת אותו, אך היא רלוונטית בראש ובראשונה ליישומי אינטרנט כגון בלוגים, פוסטים, רשתות חברתיות וכדומה. מערכת זו באה להצביע על מגמות או 'סנטימנט' כלפי דבר מסוים, כגון ארועי 'יום הנאכבה' (הפרות סדר של פלשתינים ב-15 במאי 2011) אז הרשתות החברתיות באינטרנט היוו את התשתית להתארגנות לקראת המהומות. יישום זה יכול להיות רלוונטי גם עבור חברות מסחריות שמעוניינות לברר מה דעת הציבור עליהן. "ניתן גם לשלב בין שתי המערכות. הייחוד הוא חיבור לאין ספור מקורות מידע וסנסורים עם יכולות ניתוח ועיבוד מתקדמות מאוד".

חברת אתנה הוקמה בעקבות פיגועי ה-11 בספטמבר על ידי ראש המוסד לשעבר, שבתאי שביט, וכיום נמצאת בבעלות קבוצת ח.מר תעשיות. מערכת ה- CK2I שפיתחה החברה כבר נמצאת בשימוש של מספר מדינות ברחבי העולם.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית