השבעת ג'ו ביידן: וושינגטון וגבעת הקפיטול בסגר, טראמפ מקפיד להפר את כל המסורות בחילופי נשיאים 

הבולשת הפדרלית FBI מסייעת לצבא לאבטח את גבעת הקפיטול ולבדוק היטב אם יש איום פוטנציאלי כלשהו בין 25 אלף אנשי הצבא הפרוסים בוושינגטון

Photo by Adam Schultz / Biden for President

אין סימנים לאיום פנימי לקראת טקס ההשבעה. הבולשת הפדרלית FBI מסייעת לצבא לאבטח את גבעת הקפיטול ולבדוק היטב אם יש איום פוטנציאלי כלשהו בין 25 אלף אנשי הצבא הפרוסים בוושינגטון – אמר אמש שר ההגנה בפועל כריסטופר מילר.

מילר אמר: "אין לנו מודיעין על איום פנימי ואיננו משאירים שום אבן בלתי הפוכה". העיתון וושינגטון פוסט דיווח כי ה-FBI הזהיר ארגונים אוכפי חוק כי יש ימניים קיצוניים שדנו באפשרות להתחפש לאנשי המשמר הלאומי אולם לא זוהה שום ארגון מסויים." 

ואילו צבא ארה"ב הודיע שהוא משתף פעולה עם הבולשת הפדרלית בבדיקות קפדניות אם יש קיצוניים מסוכנים בקרב כוחות ההגנה המוצבים בבירה. יש גם שת"פ עם השרות החשאי למקרה שיהיה צורך בבדיקות מיוחדות בקרב עשרת אלפי חיילי המשמר הלאומי. השר לביטחון המולדת פיטר גיינור אמיר כי חובה לבצע בדיקות כאלו אם כי לא נתגלו סימנים מחשידים. 

סביב גבעת הקפיטול ובחלקים רבים בבירת ארה"ב הוטל סגר. נמתחו גדרות תיל, ושטחים רבים הוכרזו סטריליים, אין יוצא ואין בא. גשרי נהר פוטומק בין וירג'יניה למחוז קולומביה נסגרו, עשרות תחנות רכבת תחתית סגורים עד אחרי טקס ההשבעה. חברת AIRBNB  הפסיקה להשכיר חדרים בבירה למשך שבוע ימים, וחברות התעופה האמריקניות נקטו באמצעי ביטחון מיוחדים בטיסות אל ומהבירה.

אשר לנשיא היוצא דונלד טראמפ הוא מפר בשיטתיות את כל המסורות בהעברת השלטון. ביום ההשבעה מחר טראמפ ורעייתו מלניה לא יזמינו את ג'ו ביידן ורעייתו ג'יל, כמקובל, לנסיעה משותפת לקפיטול. לפיכך יתקבל ביידן טקסית בבית הלבן על ידי רב המשרתים תימות'י הרלט.

סוכנות רויטרס מדווחת כי מיד אחרי ההשבעה, קובעת המסורת, יבוא ביידן אל בית הקברות הצבאי ארלינגטון, שם יניח זר, כשהוא מלווה על ידי הנשיאים לשעבר בוש, קלינטון ואובמה. טראמפ לא יהיה שם. באותה שעה בדיוק יוכנסו חפציו האישיים של ביידן אל אגף המגורים בבית הלבן. ביומיים האחרונים נערכו באגף פעולות ניקוי מיוחדות בגלל הקורונה. שטיחים, וילונות ומשטחים עברו ניקוי על ידי צוותים מיוחדים.

רשת CNN מציינת שינוי ראשון באגף המגורים: טראמפ ומלניה נהגו לישון בחדרים נפרדים, בעור ביידן וג'יל יישנו באותו חדר שינה. ביום שני נראו משאיות נכנסות לאחוזת טראמפ מאר א-לאגו בפלורידה והוכנסו מזוודות ותיבות לבית המגורים במועדון הפרטי של טראמפ.

בוושינגטון מסרו מקורות כי טראמפ שוקל להשאיר בבית הלבן מכתב פרידה לביידן. מלניה, שלא נראתה בציבור שבועיים ימיים, לא יצרה קשר מסורתי עם ג'יל ביידן כדי לערוך אתה את סיור ההכרות המסורתי של אגף המגורים. הצלמת הרשמית של הבית הלבן שילה קרייגהד נראתה מתדרכת את אדם שולץ וצ'נסלר, שני הצלמים החדשים של הנשיא החדש.

אתמול התקיימה שיחה ראשונה בין סגן הנשיא מייק פנס לבין מחליפתו קמלה הריס, שיחה שתוארה לבבית. ביום ראשון נשלחה הזמנה רשמית לטראמפ להשתתף בטקס ההשבעה והותר לו להביא עמו חמישה אורחים. אולם טראמפ נחוש לקיים בבסיס הצבאי אנדרוס את טקס הפרידה שלו, ומשם יטוס לפלורידה בפעם האחרונה במטוס חיל האוויר 1.

דונלד טראמפ הבהיר כי בבסיס אנדרוס הוא מצפה לטקס פרידה מלא – 21 מתכי תותחים, שטיח אדום ומשמר דגלנים. 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית