תימנע מסנקציות? טורקיה הסיגה את הספינה הסייסמית

בשבוע שעבר קרא הפרלמנט האירופי לסנקציות נגד אנקרה, בעקבות פעולות חיפוש וקדיחת הגז שהיא מבצעת באזור מזרח הים התיכון השנוי במחלוקת. בעוד פחות משבועיים תתקיים פסגה של מנהיגי האיחוד

ספינת הקידוח אורוק רייס, ארכיון. צילום: REUTERS/Yoruk Isik/File photo

ספינת המחקר והחיפוש הסייסמית הטורקית, אורוק רייס, עזבה אתמול (ב׳) את אזור מזרח הים התיכון, בו היא מבצעת חיפושי גז שנויים במחלוקת, ושבה לנמל הבית באנטליה – לפני פסגה של האיחוד האירופי, בה ידונו המדינות על סנקציות פוטנציאליות נגד אנקרה. בציוץ בטוויטר של משרד האנרגיה הטורקי, נכתב כי הספינה השלימה את משימתה שהחלה בחודש אוגוסט, אך ההנחה היא שטורקיה מבקשת להרגיע מעט את הרוחות. יצוין, כי גם לפני הפסגה הקודמת, שנערכה בחודש שעבר, הוציאה טורקיה את הספינה מהאזור.

בשבוע שעבר קרא הפרלמנט האירופי לסנקציות נגד אנקרה, בעקבות פעולותיה במים הטריטוריאליים של יוון וקפריסין וכן בשל ביקורו של הנשיא, רג׳פ טאיפ ארדואן, בקפריסין הצפונית לפני כשבועיים והחלטתו לפתוח חלקית את הפרבר התחום ורושה, בעיר פמגוסטה. בהודעה בלתי מחייבת, קרא הפרלמנט ״לפעול להטלת סנקציות קשות בתגובה למעשיה הבלתי חוקיים של טורקיה״.  

המתיחות בין יוון לטורקיה התלקחה בחודש אוגוסט האחרון לאחר שטורקיה שלחה את הספינה, בליווי פריגטות, לאזור הימי עליו טוענות יוון וקפריסין בעלות. בתגובה, שלחה יוון ספינות מלחמה לאזור. סוכנות הידיעות איי.פי מסבירה, כי טורקיה גורסת שיש לחשב גבולות ימיים למשאבים פחמימנים מהיבשה, וטוענת כי יוון וקפריסין פוגעות בזכויות האנרגיה שלה ומנסות להדירה ממאגרי גז פוטנציאלים. לעומתה, טוענת יוון כי יש לכלול את המדפים היבשתיים של האיים בתחום מימיה הכלכליים.

מנהיגי האיחוד האירופי ייפגשו לפסגה ב-11 וב-12 בדצמבר, כאשר צרפת צפויה לקחת את המושכות בנוגע להפעלת לחץ לסנקציות על טורקיה.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית