אזרח סינגפורי הואשם בריגול בארצות הברית עבור סין

דיקסון יאו הקים חברות ייעוץ שלמעשה היו חברות קש ששימשו כתשתית לפעולות ריגול סיניות. חשיפה זו מאפשרת הצצה לשיטות הפעולה הסיניות של גיוס סוכנים

BIGSTOCK/ Copyright: FreedomTumZ

אזרח סינגפורי הודה השבוע בבית המשפט בוושינגטון שריגל בארצות הברית לטובת סין. האזרח, דיקסון יאו, נתפס בארה״ב על ידי חטיבת סיכול הטרור של ה-FBI והועמד לדין בבית דין פדרלי באשמת ריגול. גזר דינו, הצפוי להינתן בקרוב, צפוי לעמוד על כעשר שנות מאסר.

יאו, שהחל לעבוד במודיעין הסיני ב-2015 והתמחה בריגול בארצות הברית, מואשם בכך שהקים חברות ייעוץ, שלמעשה היו חברות קש אשר שימשו כתשתית לפעולות הריגול הסיניות, ושמטרתן איסוף מידע כלכלי, טכנולוגי, צבאי ומדיני על תשתיות וארגונים מדינתיים וצבאיים. באמצעות חברות הייעוץ, הקים יאו מערך של איתור וגיוס עובדים אמריקאים. אחת מהחברות שהקים, בשנת 2018, נשאה שם דומה לזה של חברה ציבורית ידועה, העוסקת בייעוץ בתחומי יחסי ציבור מדינתיים וציבוריים.

איתור העובדים לחברת הייעוץ בוצע על סמך קריטריונים שונים, ובעיקר על בסיס חשיפתם למידע ממשלתי רגיש ומסווג ועל סמך תחומי המקצועיות והידע שלהם. הקריטריונים לאיתור העובדים נקבעו על פי פערי ודרישות המידע של סין. כך, למעשה, פרסמה חברת הקש של האזרח הסינגפורי מודעות דרושים ממומנות וממוקדות לקהל היעד שלהן, בעיקר באמצעות רשתות חברתיות (בדגש על לינקדאין ואתרי חיפוש עבודה). מעבר לפרסום הממוקד בוצעו גם פניות ישירות למועמדים על סמך מידע אותו אסף יאו ברשתות החברתיות.

המועמדים שנענו למודעות (90% מהם עובדים לשעבר בארגונים ממשלתיים רגישים) הוזמנו לראיונות והמתאימים התקבלו לעבודה בחברת הייעוץ, תמורת שכר גבוה יחסית. במסווה של מיזמי ייעוץ שונים, התבקשו העובדים לכתוב מסמכים ודוחות שונים, אשר יועדו על פי סיפור הכיסוי ללקוחות באסיה. דוחות אלה שימשו ככיסוי לשאיבת מידע רגיש במסווה של חוות דעת מקצועיות אודות סוגיות מדינתיות וביטחוניות.

חשיפה זו של האזרח הסינגפורי מאפשרת הצצה לשיטות הפעולה הסיניות של גיוס סוכנים, המתבססות על מפעילים ממוצא סיני בעיקר (אך לא רק), איסוף מודיעין על אובייקטי הגיוס באמצעות הרשתות החברתיות, והקמת מגע עם האובייקטים, בהתבסס על הקמת חברות קש, המציגות מצג שווא של גיוס עובדים.

מעניין יהיה לבחון אם ועד כמה קיימת בישראל תופעה דומה של חברות קש סיניות, שמטרתן למשוך עובדי ידע ישראליים לפרויקטים מדומים בחו"ל בכלל ובסין בפרט, ובאמצעותם לאסוף מידע וטכנולוגיה ישראליים (ביטחוניים, מדיניים או עסקיים).

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית