סיירת מטכ"ל – המבצעים הגדולים

סיירת מטכ"ל – המבצעים הגדולים של היחידה. מאת אבנר שור ואבירם הלוי, ידיעות ספרים, 2020

סיירת מטכ"ל – המבצעים הגדולים

רק שם הספר - "סיירת מטכ"ל" - מרים רף ציפיות הכי גבוה לסקרנות של צעירים וותיקים. על כן האתגר של המחברים היה חזק במיוחד – מה לספר על אף כל המגבלות העצמיות שלהם ושל היחידה (בנוסף כמובן על הצנזורה הביטחונית הטבעית). כאשר הכותבים שירתו בעבר ביחידה הופך המוצר להיות דו-סטרי: מצד אחד אמין יותר מכתיבה עיתונאית, ומאידך לא מרשה לעצמו לכלול סיפורים (מדויקים יותר או בדרך כלל פחות) של מי שאינם ממערכת הביטחון.

הספר עוסק בלוחמים של יחידת עלית בצה"ל המופקדת על שני תחומי פעילות שונים. האחד מבצעי מודיעין שבהם היצירתיות, התעוזה, החשאיות, הדיוק וההכנה הקפדנית המפרכת הם מעל לכל. במבצעים אלה כאשר נאלץ הכוח לפתוח באש המשימה ככל הנראה תיכשל. ומול אלה – מבצעים לשחרור בני ערובה מול טרוריסטים מסוגים שונים, לא לחימה מוכרת של הסתערות על יעד מבוצר או על מפקדה צבאית של אויב.

מבצעים אלה מבוססים על תורת לחימה וניסיון מבצעי עשיר של דורות של לוחמים ובדרך כלל יתבצעו בנוהל קרב קצר מאד, שונה בתכלית ממבצעי המודיעין של היחידה. המחברים מסכמים את השוני בין המבצעים בנוסח הנראה שבלוני, אך במקרה זה הוא מלא "קבלות" – חשיבה מחוץ לקופסה, מתוחכמת ונועזת.

אשר על כן, מפורטים בספר מבצעים כמו 'בולמוס 6' באי גרין בתקופת מלחמת ההתשה, פשיטה אשר נבחרה ב-1997 על ידי מכון מחקר אמריקני כאחת מ-19 פשיטות הקומנדו המוצלחות בהיסטוריה. במבצע נפלו ששה לוחמים, שלושה מהסיירת ושלוה מהקומנדו הימי.

לעומת זאת, למשל, מבצע 'תרנגול 8 ב' באוקטובר  1969 בעומק מצרים  התנהל בשני מסוקי סופר פרלון (עוד לפני כניסת מסוקי היסעור לשירות מבצעי). הוא נועד לחטוף קצינים מצריים שישמשו קלפי מיקוח לשחרור שני טייסי צה"ל שנפלו בשבי המצרי במלחמת ההתשה. הסיירת העמידה למשימה זו כמפקד המבצע את סגן המפקד, אהוד ברק, ואתו חייל פשוט בנימין נתניהו, סגן עמירם לוין, סגן דני יתום, סג"מ עוזי דיין וסג"מ אליק רון – כולם בעתיד שני ראשי ממשלה, שלושה אלופים, ראש מוסד ומפקד מחוז במשטרה סך הכל 20 לוחמים.

כל אלה טסו לעומק מצרים, הסתכנו מאד הם והמסוקים שנשאו אותם, אך חזרו עם 11 שבויים מצריים אשר לאחר חקירה הסתבר כי הם נהגים, שוטף מכוניות אחד, עובד מפעל פוספטים וכדומה – לא מתקרבים להגדרת יעדי המשימה שהוצבה לכוח. בכל זאת בסיכום מפקד היחידה מנחם דיגלי הוא ראה בתוצאה היתכנות למבצע מוטס בעומק השטח המצרי בלי שייפגע חייל ישראלי אחד.  התיאור המפורט של מבצע זה בספר נועד להוכיח כי גם ביחידות עלית ישנן לעתים משימות ללא זוהר ההישג, אך מנסים גם מהן להפיק לקחים.

מבצעים מפורסמים של הסיירת כמו מבצע 'כדור הרעם' (לימים מבצע יונתן) ב-4 ביולי 1976 באנטבה, בו נפל מפקד היחידה יוני נתניהו; מבצע 'איזוטופ' לחילוץ נוסעי מטוס סבנה במאי 1972; מבצע 'הצגת תכלית' לחיסול אבו ג'יהאד בתוניס (אפריל 1988); מבצעי 'ארגז' לחטיפת קצינים סוריים בלבנון כקלפי מיקוח (יוני 1972) מתוארים בסגנון מרתק מנקודת מבט של הלוחמים. לא תיאור יבש של נוהל הקרב האופייני למסמכי תיעוד היסטורי. גם מבצעים אלה שנכתב עליהם כה רבות זוכים כאן לערך מוסף של תיאור מזווית של מחברים שהיו ביחידה.

הספר לא פוסח על תקופת היסוד של יחידת העלית ביוזמתו ובפיקודו של אברהם ארנן האגדי וכולל בנספחים את רשימת המבצעים שהותרו לפרסום ורשימה מלאה של המפקדים לדורותיהם. "סיירת מטכ"ל" הוא ספר מעניין ומרתק למתעניינים בביטחון ישראל ולמי ששואפים לעמוד מקרוב איך נרכשת מצוינות בתכנון ובביצוע.