"איפה תנהל בגיל כל כך צעיר מאה אנשים?" 

קורס מפקדי פלוגות בצה"ל נמשך 14-16 שבועות. במסגרתו לומדים הקצינים הצעירים איך לנהל מלחמה רב זרועית, איך לנהל מאה איש תחת פיקודם וגם איך אפשר להעביר ביקורת על המג"ד - אבל בהקשר. "מעודדים חשיבה עצמאית", מסביר אל״ם חנוך דאובה, מפקד צוות בקורס, בראיון לישראל דיפנס

מתוך קורס מפ"ים. צילום: דובר צה"ל

קורס מ"פ בצה"ל אורך כ14-16 שבועות כאשר לאחריו זוכים צעירים, לרוב בתחילת שנות העשרים, לפקד על עשרות חיילים. בשנים האחרונות ניתן דגש במהלך הקורס על אימון במתווה צוות קרב פלוגתי (צק"פ) ומלחמה רב זרועית. ההבדל המהותי בין תפקיד המ"מ למ"פ, פרט לכמות החיילים תחת פיקוד הקצין, טמון בהרכב היכולות עליהן הוא מפקד. 

בעוד בתצורת מחלקה מדובר בהפעלת יכולת אחת (מקצוע אחד), בפלוגה מדובר ביכולות רב חייליות. חי"ר, שיריון, ארטילריה, רחפנים ועוד. הקצינים מתאמנים בהפעלת סל יכולות האש של צה"ל. כמו גם, הקצין נדרש להיות שחקן במסגרת גדודית. רמת הקושי בפיקוד עולה גם בשל השימוש הרחב במערכות שו"ב בהן המ"פ עושה שימוש. 

מקצוע הפיקוד

"הקורס כולל אוכלוסיה מגוונת, סדיר ומילואים מעורבב. אנשי חי"ר, שריון, איסוף קרבי, תותחנים ועוד", מסביר אל״ם חנוך דאובה, מפקד צוות בקורס. "הם לומדים את מקצוע הפיקוד. הקורס מורכב מפרק מבואות. צורות הקרב, ניתוח קרקע, הכרות אויב. בפעם הקודמת שהם למדו זאת זה היה בבה"ד 1. הפעם התוכן יותר מערכתי. פרק שני כולל תרגול יישומי במפות וסימולטורים. חוויה המאפשרת לחוות תהליכים מורכבים של שליטה וחיכוך. יישום נוהל קרב, הפעלת מאמצים תומכים, ניהול קרב. 

"משם קופצים לשבוע של תרגול התהליך בצורה טקטית על האמרים או ברגל. השלב הבא עושים תרגילים בסד"כ מלא. כל מ"פ עושה 3-4 תרגילים כאלו. בפרק האחרון הוא נלחם כמ"פ בגדוד מלא. הוא הופך להיות מ"פ שמוביל מאמץ גדודי כולל שו"ב, ארטילריה, סיוע אווירי, רחפנים, שיריון וכל סל אמצעי האש של צה"ל."   

הקורס הוא בחירה של הקצינים המשתתפים בו. מי שנמצא לא מתאים בקורס, לא ממשיך (הדחה מהקורס היא אירוע נדיר). הקצינים נבחרים על ידי המח"טים והם עוברים הליך הכנה, לעיתים קרובות גם תפקיד הכנה כמו סמ"פ. האימונים מתרכזים בשתי חזיתות מרכזיות כאיום ייחוס - לבנון ועזה. מלמדים גם חזיתות נוספות, אך בדגש משני. "חלק מהאימונים מתרחשים בצאלים וגם ביער יתיר. אלו מציפים את האתגר בצורה טובה לרמת המ"פ. ידע והיכרות עם אויב, טכניקות לחימה והתאמה עם חזית מתאימה", מסביר דאובה. 

בהיבט הטכנולוגי, האמצעים שיש לטובת המ"פ עשו קפיצה משמעותית בעשור האחרון. כמו גם, אלו המגיעים לקורס כיום נולדו בעולם משופע בטכנולוגיה, ומבחינתם האמצעים של צה"ל צריכים להיות טובים לפחות כמו אלו שיש באזרחות. 

"המ"פ חי בסביבת שו"ב מלאה. הקורס נפתח כאשר שבוע וחצי הם לומדים רק שו"ב. קישוריות ואפליקציות. לעומק. מסיימים אותו במקום אחר. כל מה שקשור לשו"ב תופס תשומת לב ביבשה. תרגילי שטח מתבצעים בשימוש מלא בשו"ב. הסביבה הטכנולוגית בתרגילים מקיפה גם את עולמות איסוף המודיעין. יש גם סדנא ייעודית בהפעלת אש. בשלושה ימים הם מוסמכים להפעיל את כל סוגי האש של צה"ל", אומר דאובה. 

לחימה מבוזרת 

אחד האתגרים של צה"ל בסביבות לבנון ועזה הוא הלחימה מול אויב מבוזר. "אנחנו נלחמים נגד צבא טרור. מזמן לא גרילה. זה אויב מאד סדור בלחימה שלו. חלק מהמאפיינים שלו כוללים לחימה במסגרות מבוזרות. ברמה הטקטית, כל מפגש בין מסגרת של צה"ל למסגרת אחרת תביא להכרעה ברורה של צה"ל", מסביר דאובה.

"צה"ל לא פועל בריק, ומאז 2006 הצבא עובר תהליך משמעותי. מצד אחד מחזק את היסודות, מסגרות הרובאי עד הגדוד. היסטורית, אלו הדרגים שניצחו מלחמות בפועל. המפ"ים לומדים להיות עצמאיים מחד, ומאידך לדעת להתנהל בתוך גוף היררכי. בנוסף, ישנו פיתוח מפקדות שיודעות להכיל עושר מודיעיני ולהתיך אותו להישג מבצעי. מפתחים גם את דרג המח"ט עם סימולטורים לתקיפה ואש." 

חשיבה עצמאית, וגם ביקורת

שאלה שעולה במהלך הראיון לגבי קורס מפ"ים היא מידת הדגש על מחשבה עצמאית של המ"פ. דאובה אומר כי בצה"ל מלמדים את המפקדים לעצמאות. "אתה מקבל משימה, ומבצע. לא אומרים לך איך לעשות. השגת המשימות זו אחריות שלך. זו פילוסופיה פיקודית של צה"ל. בצבא לא עושים אישור תכנית, אלא הצגת תכנית. אני כמ"פ מסביר לדרג מעלי את התובנות שלי ואיך אני הולך להשיג את המטרות. זה לא אני אומר ואתה עושה - אלא עושים יחד", מסביר דאובה.  

"בזרוע היבשה אין דרך אחרת. האתגרים שהאדמה מרימה לנו מחייבת חשיבה עצמאית. אי אפשר לפקד אחרת על אנשים. כמח"ט יש לי 4-5 גדודים, כאשר כל מג"ד צריך להביא הישג מבצעי בעצמו. אנו מעודדים גם ביקורת, אבל בהקשר. כזו הנסמכת על תפיסת עולם והבנה מקצועית. באמצע תרגיל עצרנו ודיברנו על זה. איך מתנהלים מול המ"מ ואיך מתנהלים מול המג"ד. בצה"ל יש טר"ש או צל"ש - בקרב אתה נדרש לזום. המ"פ צריך להבין מה המח"ט והמג"ד שלו רוצים. הוא כבר בתפקיד שיכול להשפיע על הקרב החטיבתי."  

דאובה מדגיש שיש בצה"ל תרבות במסגרתה הקצונה ברמת המ"פים ומעלה מתנהלת בסביבה המאפשרת חופש דעה ופעולה. "זו תפיסת עולם צבאית. אנשים צייתנים לא ינצחו מלחמה. משמעת וצייתנות מועילה בהקשר", מסביר דאובה.  

"בסוף המ"פ נפגש עם האויב. עם הלוחמים שלו. הוא מסתער. ההסתערות מתחילה ביסודות. איך בנית את הפלוגה, אימנת אותם, חינכת אותם, הכנת אותם. לעמוד במשימה מתחיל ביסודות. תאמן אותו, תדרוש ממנו ותקח אותו עד קצה להראות לו שהוא מסוגל. זה תפקיד שמעניק לך משהו לכל החיים. לקחת מאחוריך 100 לוחמים , להוציא אותם מעבר לסוללה. זה אתגר." 

השפעה על 100 איש

לצד דאובה, דיבר גם סגן נאור נוי, חניך בקורס מ"פים. "בקורס מ"פים אתה מרגיש שהכל מתחבר לך. גורם לך להבין איך כל דבר נראה משגרה ועד מלחמה. איך לנהל פלוגה", מסביר נוי. "יש הבדל מהותי בין מ"מ למ"פ. יותר כוחות, צריך לעבוד מול מעטפות. לא חושב שאפשר להשוות בגיל 23 תפקיד של מ"פ לתפקיד מקביל באזרחות. 

"זה תפקיד עם השפעה על 100 איש לתקופה ארוכה. המ"פ קובע במידה רבה איך השירות הצבאי של חייל נראה. מרבית החבר'ה שלי שהשתחררו עושים היום תואר ראשון. ביום לאחר הקורס, אני נכנס להיות מ"פ." 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית