לספר לחבר'ה: ייחוס תקיפת הסייבר לאיראן 'שרף' את תשתיות הענן האמריקאיות. דעה

לספר לחבר'ה: ייחוס תקיפת הסייבר לאיראן 'שרף' את תשתיות הענן האמריקאיות. דעה

State Department Photo by Ron Przysucha / Public Domain

פרסום ברשת Fox News בשבוע שעבר אודות ייחוס מתקפת הסייבר נגד תאגידי מים בישראל לאירן חושף את עקב אכילס של תשתיות הענן האמריקניות - שקיפות לשירותי הביון. ללא קשר אם הדיווח נכון או לא, עצם ההצהרה על כך שארה"ב יודעת על תקיפות נגד צד ג' שעוברות בתשתיות הענן בבעלות חברות אמריקאיות בעייתית מכמה סיבות. 

ראשית, מדינות שהשתמשו עד היום בתשתיות ענן אמריקאיות כדי לתקוף מדינות אחרות זכו לעמימות, גם אם ארה"ב ידעה על כך. עמימות ואפילו חשאיות זו מאפשרת לשירותי הביון האמריקאים לאסוף מודיעין בסייבר אודות מדינות אחרות. מידע כזה אפשר לנצל לטובת הגנה על ארה"ב באופן ישיר (אפיון יכולות אויב) או לסחור בו עם מדינות אחרות תמורת מידע אחר. 

עמימות וחשאיות גורמות להורדת מגננות ולאיסוף אפקטיבי יותר. כעת, כאשר ארה"ב "שרפה" את איראן בפומבי על בסיס מידע שנאסף בשירותי ענן אמריקאים, האיראנים יתאמצו יותר להסתיר את עצמם בעת שימוש בתשתיות אמריקניות. כך יעשו גם מדינות אחרות שמתבססות על תשתיות ענן אמריקאיות. מכאן, שאיסוף במבצע עתידי דומה של איראן צפוי להיות פחות אפקטיבי. 

עוד נקודה היא מעבר לתשתיות ענן שאינן אמריקניות. המטרה של שירותי הביון האמריקנים היא שכמה שיותר תעבורה תעבור דרך שירותי ענן אמריקנים. מחד זה מכניס יותר כסף לחברות מקומיות ויותר מיסים לממשל. מאידך, יותר מידע שעובר מעשיר את איסוף המודיעין בהקשר יכולות וכוונות בסייבר של מדינות שונות. ברגע שנשבר ה'אמון' בין המשתמש לספק הענן, במקרה זה בגלל הדלפות מכיוון הבית הלבן לפוקס, המשתמש יחפש מקום מקלט אחר. גם לסין ורוסיה יש תשתיות ענן. ובאלו, לשירותי הביון האמריקנים יש פחות שליטה. 

לסיכום, למרות ההתלהבות של כלי תקשורת בארץ מההדלפה האמריקנית, בטווח הארוך, הצהרה כזו כוללת בחובה גם נזק מודיעיני. השלמונים הפוליטיים שתשיג מחלקת המדינה האמריקנית בטווח הקצר מהדלפה זו, ייתכן ויהיו בעלי ערך נמוך יותר מאשר שמירת מעטה העמימות מעל שירותי הענן האמריקאים בטווח הארוך.