הצי האמריקני מפתח גרסה ימית לטיל הטומהוק

במסגרת המאמצים לייצר מענה לאיומים שמפנה סין נגד ארה"ב, הצי האמריקני משקיע מאות מיליונים בפיתוח הגרסה, לה צפויה יכולת מבצעית כבר בשנת 2021

טיל טומהוק. צילום: מתוך ויקיפדיה

הצי האמריקאי הכריז בשלהי אוגוסט 2019 על השקעה של כ-350 מיליון דולר בפיתוח יכולות נגד כלי שיט לטיל ה- Tomahawk (טומהוק) בלוק 4. טיל הטומהוק הינו טיל שיוט המיועד לפגיעה במטרות סטטיות ואסטרטגיות בעומק היבשה, לטווח של עד 2,500 ק"מ, ומשוגר מכלי שיט, צוללות ומטוסים של הצי.

הטיל הוא אחד מהטילים המבצעיים ביותר הקיימים כיום, ונעשה בו שימוש בלוב, אפגניסטן, עיראק, סוריה ועוד. הצי האמריקאי לבדו ירה כ-2200 טילים מדגם זה לעבר מטרות יבשתיות במהלך המערכות השונות, מ-1991 ועד היום.

הגרסה הימית

הצי האמריקאי החל בפיתוח גרסה ימית לטיל הטומהוק בראשית שנות ה-90'. בגרסה זו שולב ראש הביות של טיל הים מדגם Harpoon, אך הצי זנח ב-1994 את התוכנית משיקולים שונים.

ב- 2016 החל הצי לפתח שוב את קונספט השימוש בטיל הטומהוק כטיל נגד כלי שיט, כך שיתאים לתקיפת מטרות ימיות בטווח של 1000 מייל ימי. בכוונת הצי להצטייד ב-200 טילי טומהוק נגד כלי שיט. הפרויקט הממומן החדש כולל פיתוח ואינטגרציה וצפוי להסתיים בסדרת ניסויי ירי בפברואר 2023, אך יכולת מבצעית ראשונה צפויה כבר במהלך 2021. במסגרת ניסויי הפיתוח צפוי הצי לירות 36 טילים.

במסגרת הפיתוח ובדיקת ההתכנות יפותח ראש ביות חדש, בו ישולבו מספר סנסורים, אשר יאפשרו גילוי, מעקב וביות על מטרות ימיות. ראש הביות החדש ישולב בטיל הטומהוק בלוק 4. הצי האמריקאי צפוי לשלב את הטילים בספינות השטח ובצוללות.

מתכוננים לאיומים מסין

התפיסה האמריקאית לפיתוח יכולת זו פותחה כמענה נגד הצי הסיני, ההולך ונבנה, אשר מצטייד בכלי שיט ובטילים בליסטיים נגד כלי שיט לטווחים של 2,700 ק"מ וטילי שיוט לטווחים דומים, המאיימים משמעותית על הצי האמריקאי, הפועל באסיה בדגש על נושאות המטוסים שלו.

התפיסה האסטרטגית הימית הסינית, המכונה Non-Contact Warfare (לוחמה ללא מגע), הינה נגזרת של האסטרטגיה הרוסית למניעת גישה (Anti-Access/Area-Denial). הגישה הרוסית והסינית מבוססת על שכבות הגנה ותקיפה בטווחים קרובים ורחוקים מהחוף, המונעים מהיריב יכולת תמרון ויכולת להפעיל את מערכות הנשק שלו באופן אפקטיבי.

הצי האמריקאי מפתח במהלך השנים האחרונות שורה של אמצעים, פלטפורמות, מערכות וטילים, על פי תפיסה אסטרטגית המכונה Off-set Strategy, שמטרתה יכולת התמודדות עם הצי הסיני בטווחים רחוקים, תוך מזעור הסיכון לנכסיו וכוחותיו.

פיתוח הגרסה כנגד כלי שיט של טילי הטומהוק ופיתוח גרסה נוספת על-קולית לטיל, מהוות קפיצת מדרגה ביכולתו של הצי האמריקאי להילחם כנגד הצי הסיני, במידה ותתרחש מערכה בין המדינות.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית