"בית הקלפים" - הנשיא נוקם: השקט שלפני הסערה

 סדרת "בית הקלפים", פרשיית המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב והקשרים בין הרוסים לנשיא טראמפ, נכנסה להדממה בחודש האחרון. עדותו של רוברט מולר איכזבה, וכעת כולם מחכים לפרקים הבאים 

 

דונלד טראמפ. צילום: AP

דו"ח התובע המיוחד, רוברט  מולר, איכזב. הופעתו האומללה בשימוע בבית הנבחרים הוציאה את הרוח מהרבה מפרשים. בקרב הנבחרים הדמוקרטים נגוזה התקווה לפתוח בהליכי הדחה של הנשיא, ואילו הנבחרים הרפובליקנים מתחו ביקורת על כך שהדו"ח כלל לא התייחס למקורות המידע הבעייתיים ועילת החקירה נגד הנשיא.

עורך בכיר בניו יורק טיימס הסביר לכתביו ועורכיו כי אחרי פרסום דו"ח מולר אי אפשר להמשיך ולהאשים את הנשיא בשיתוף פעולה עם הרוסים(Collusion)  - עתה יש להעלות את נושא הגזענות כדי לתקוף את הנשיא.  .

בסדרת "בית הקלפים" מחכים לפרקי הנמסיס.

הנשיא טראמפ כועס ותובע נקמה. רוצה לדעת מי עומד מאחורי ניסיון ההפיכה נגדו, מדוע רדף הFBI-  את  אנשי צוותו, עצר, חקר ואילץ אותם לחתום על הסכמי "עד מדינה" נגדו. נגד אף אחד מאנשיו לא הוגשו כתבי אישום על נושאים הקשורים לאותם חשדות של שיתוף פעולה עם הרוסים.   על כמה מאנשיו הוטלו עונשים כבדים בגין עבירות כלכליות ועבירות אי דיווח שונות שעלו תוך כדי החקירות.  

במשרד המשפטים האמריקאי פועלים שני צוותים חוקרים כדי לענות על השאלות. הם צוידו בסמכות לדרוש ולקבל כל מידע מארגוני קהילת המודיעין האמריקאית. הנשיא נתן  לתובע הכללי  סמכות  חריגה להוריד סיווג של כל מידע שיראה לנכון. 

צוות מבקר הפנים במשרד המשפטים בודק את פעילות המשרד בעידן אובמה ואת פעילות ארגון ה-FBI . במוקד הבדיקה נמצאים צווי מעקב והאזנה שביקשו משרד המשפטים וה-FBI, כדי לעקוב אחרי אנשי טראמפ. האם משרד המשפטים וה-FBI הטעו את בתי המשפט המיוחדים, המאפשרים האזנה לאזרחים אמריקאים, והצהירו כי המידע שבבסיס הבקשות מדויק ומאומת? בפועל המידע התבסס על "מסמכי סטיל" המפוקפקים. אם אכן הטענה תוכח ייתכנו כתבי אישום נגד אנשי ממשל  ובהם גם ראש ה-FBI ג'יימס קומי.

עבודת מבקר הפנים צפויה להתפרסם עד מחצית ספטמבר. יו"ר ועדת המשפטים, הסנטור לינדזי גרהאם הרפובליקני, שהתגלה עד כה כמקור טוב, טוען כי הדו"ח יחשוף ממצאים "מכוערים ומרשיעים".  

קהילת המודיעין תחת חקירה

בדיקה אחרת של הצוות היא מידת הציות לתקנות בתוך ה-FBI. התובעים המשפטיים שוקלים  להעמיד  לדין את סגן ראש ה-FBI  בעוון אי אמירת אמת לחוקרים. העמדה לדין של איש כה בכיר בארגון היא נדירה. סגן ראש ה-FBI הגיש מצידו תביעה משפטית נגד הארגון ונגד משרד המשפטים על פיטוריו ללא זכאות לגמלאות.

 צוות אחר של תובעים, שמונה במיוחד, בודק את פעילות איסוף החומר המודיעיני והשימוש בו על ידי כלל הגורמים המעורבים בפרשה, כולל כל ארגוני קהילת המודיעין האמריקאית. במסגרת הבדיקות נחקרו אנליסטים של ה-CIA , ונבדקה עבודת סייענים של שירותי המודיעין. הטענות הנבחנות הן האם נעשו ניסיונות להפליל את אנשי צוות טראמפ. תחקור ארוך במיוחד נעשה לכריסטופר סטיל, מחבר   " מסמכי סטיל", שהיו בסיס לחלק גדול מפעילויות המעקב המודיעיניות והיו העילה לפתיחת החקירה הגלויה נגד הנשיא.

התובעים המשפטיים בודקים האם ארגוני המודיעין עקפו את חוקי ארה"ב ואת הצורך להוציא צווי מעקב נגד אזרחים אמריקאיים והשתמשו בארגוני מודיעין זרים , בריטיים, אוסטרליים, איטלקיים, לקיים מעקב כזה.   

מעמדם הגרוע של ארגון ה-FBI וה-CIA   אצל הממשל הקיים, בא לידי ביטוי בחשיפה התקשורתית של  "אמצעים ושיטות" מודיעיניים, בהם שמות סוכנים, סייענים ומוסדות משתפי פעולה. הארגונים לא   נקטו בפעולה משפטית נגד החושפים. בימים אחרים היו כנראה ננקטים נגדם צעדים מאוד קיצוניים.

לאחר פרסום מסקנות הצוותים הבודקים נוכל לערוך מחדש את רשימת המשטים והמשוטים בפרשה הזו. כבר עתה ניתן לקבוע כי המשטים איבדו שליטה על התהליך. חומר סרק שנועד לסייע להכפשת יריב בתקופת בחירות הפך לסוגיה ביטחונית לאומית, שהעיבה במשך יותר משנתיים על ממשל טראמפ.   

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית