גוגל מציעה פתרון פרטיות לדפדפן הכרום

bigstockphoto

לאור השיח הציבורי בארה"ב ואירופה סביב החשש מאיבוד פרטיות ברשת, והכוונה של הממשל האמריקאי להתחיל לפקח על ענקיות הרשת כמו גוגל, פייסבוק ואמזון, גוגל מציעה פתרון פרטיות לדפדפן הכרום. מדובר בדפדפן הנפוץ בעולם והמהלך של גוגל נועד לאפשר לה להמשיך להרוויח מפרסומות מחד, ומאידך לספק למשתמשים ולרגולטור פתרון מניח את הדעת לשמירה על פרטיות. 

לפתרון קוראים privacy-sandbox בדומה לתפיסת הsandbox בעולם אבטחת המידע. "פרטיות חשובה לנו ביותר בכל מה שאנחנו עושים. אז היום אנו מכריזים על יוזמה חדשה לפיתוח מערך של סטנדרטים פתוחים לשיפור הבסיסי של הפרטיות באינטרנט. אנו קוראים לזה ארגז חול פרטיות", כותבים בבלוג של גוגל

על מנת להבין את הטענה המרכזית של גוגל במאמר יש צורך להבין מהי עוגיה (Cookie). בהפשטה, מדובר ברכיב קוד קטן שאוסף פרטים אודות המשתמש בכל אתר בו הוא מבקר. נתונים אלו עוזרים מחד לבצע האצת טעינה של דפי אינטרנט, ומאידך, מאפשרים לבעל האתר לקבל נתונים אודות הדפדפן המבקר בהם עושים שימוש במכרז המודעות של האתר. 

לצד העוגיות, ישנו תחום נוסף של איסוף מודיעין ברשת הקרוי AD-INT המבוסס על תשתית מכרז המודעות באתרים. באמצעותו חברות מודיעין מתחזות למפרסם לגיטימי, כאשר בפועל יודעות לעשות הצלבה של נתוני הדפדפן המסוים למספר טלפון סלולרי. בכך הן מסוגלות לעקוב אחרי יעד בעולם הפיזי על בסיס הגלישה שלו בצורה חשאית. גוגל מתייחסת בין השורות לתחום זה כאשר היא מכוונת ל"טביעות אצבע". שיטה מקבילה לעוגיות לאיסוף מידע על דפדפן המשתמש. 

לטענת גוגל, חסימת עוגיות דווקא פוגעת בפרטיותם של אנשים על ידי עידוד טכניקות כמו טביעת אצבעות. "בעזרת טביעות האצבע, מפתחים מצאו דרכים להשתמש בפיסות מידע קטנות שמשתנות בין משתמשים, כמו איזה מכשיר יש להם או אילו גופנים הותקנו כדי ליצור מזהה ייחודי, אשר ניתן להשתמש בו כדי למצוא משתמש בכל אתר אינטרנט. בניגוד לעוגיות, משתמשים אינם יכולים לנקות את טביעת האצבע שלהם, ולכן אינם יכולים לשלוט על אופן שבו המידע אודותיהם נאסף", כותבים בגוגל. 

עוד טוענים בגוגל כי חסימת קובצי Cookie ללא דרך נוספת להצגת מודעות רלוונטיות מקטינה משמעותית את אמצעי המימון העיקריים של בעלי אתרים, מה שמסכן את עתידו של האינטרנט התוסס. מפרסמים רבים הצליחו להמשיך ולהשקיע בתכנים נגישים באופן חופשי מכיוון שהם יכולים להיות בטוחים כי הפרסום שלהם יממן את עלויותיהם. "אם קיצוץ המימון הזה, אנו מודאגים מכך שנראה תוכן הרבה פחות נגיש לכולם. מחקרים אחרונים הראו שכאשר הפרסום פחות רלוונטי על ידי הסרת קובצי Cookie, המימון לבעלי אתרים נופל ב 52% בממוצע", כותבים בגוגל. 

ארגז חול של פרטיות צפוי להיות סביבה מאובטחת להתאמה אישית המגנה גם על פרטיות המשתמשים. רעיונות מסוימים כוללים גישות חדשות כדי להבטיח שמודעות ימשיכו להיות רלוונטיות למשתמשים, אך נתוני משתמשים המשותפים עם אתרים ומפרסמים ימוזערו על ידי צבירה אנונימית של מידע משתמשים, ושמירה על מידע רב יותר על המשתמשים במכשיר בלבד.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית