איראן חונקת את השוק השחור כדי להתמודד עם אינפלציה

נראה שטהרן מצליחה לייצב את כלכלתה במעט לאור הסנקציות המתהדקות סביבה. היא השיקה מערכת חדשה שהביאה להתחזקות הריאל המקומי מול הדולר

נשיא איראן חסן רוחאני (ארכיון). צילום: AP

האינפלציה באיראן צנחה בחודש האחרון מאזור ה-400 אחוזים ל-24 אחוזים, הודות לטיפול קשיח של השלטון בשוק המט"ח השחור. לפי בלומברג, איראן יצרה מערכת של שערי חליפין מרובים, במטרה לחנוק את השוק השחור. היא הציגה בשנה שעברה פלטפורמת סחר במטבעות המכונה Nima לעסקים מקומיים (Forex Management Integrated System).

המטרה בהשקת המערכת על ידי הממשל המרכזי הייתה להעביר את היצואנים והיבואנים לרכוש ולמכור דולרים בשער טוב יותר מאשר בשוק השחור. בצורה כזו, הצליחו בטהרן לחזק את הריאל מול הדולר בכ-30 אחוזים, מהלך שגרם לצניחה באינפלציה האיראנית. "בחודשים האחרונים אפשר הבנק המרכזי להוריד את יחס הנימה מול הריאל, כדי לעודד חברות נוספות למכור מט"ח. עוד הודיע הקבינט של הנשיא חסן רוחאני על מחיקת ארבעה אפסים מהמטבע", כתבו בפרסום.

התוכנית הצליחה לחזק את הריאל בשוק הבלתי מוסדר. מאז מאי האחרון ההערכה היא כי ערכו עלה ביותר מ-30% ל -118 אלף ריאל לדולר, שזה פחות או יותר זהה לשיעור היחס בנימה. המהלך סייע להאט את האינפלציה, כך לפי סטיב האנקה, פרופסור לכלכלה יישומית באוניברסיטת ג'ונס הופקינס בבולטימור. לפי החישוב שלו, שיעור האינפלציה השנתי באיראן, שהגיע לשיא של 400% בשנה שעברה, צנח ל -24% בתחילת אוגוסט.

מאז 23 ביולי 2018 עד ה-11 באוגוסט 2019 הוזרקו למערכת NIMA סך של 17.780 מיליון אירו, מתוכם 15.5 מיליארד אירו שימשו לייבוא. איראן מספקת מטבע חוץ ליצואנים של המדינה בשערי חליפין נמוכים משמעותית והיצואנים מחויבים להחזיר בצורה של מטבע זר.

"בהתבסס על ההנחיה, עבור המגזר הפטרוכימי, על היצואנים להציג לפחות 60 אחוז מהכנסות מטבע החוץ שלהם במערכת המשולבת של ניהול פורקס מקומי (NIMA), וניתן להזריק למקסימום 10 אחוזים לכל היותר למערכת הפיננסית במטבע קשה והשאר לייבוא סחורות נחוצות. באשר ליצואנים אחרים, יש להציג לפחות 50 אחוז מסך הרווחים במערכת NIMA וניתן לחלק 20 אחוז מקסימלי בצורה של מטבע קשה, והשאר ניתן להשתמש ביבוא", כך לפי פרסום שלtehrantimes.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית