מתכוננים לתרחיש אימה: צה"ל וצבאות זרים תרגלו אירוע רעידת אדמה

זרוע הים של צה"ל סיימה לאחרונה תרגיל בשיתוף ציים זרים, שדימה רעידת אדמה גדולה בישראל. "עלול להיות גל הרס וצונאמי. למדנו מהתחקירים של רעידת האדמה בהאיטי ב-2010", מסביר מפקד בסיס חיפה של חיל הים

 

מתוך תרגיל "נחשולים אדירים". צילום: דובר צה"ל

צה"ל סיים לפני כמה ימים תרגיל בינלאומי בשם ״נחשולים אדירים״, שהתקיים בהובלת זרוע הים. בתרגיל תורגל תרחיש של רעידת אדמה רבת עוצמה שפקדה את ישראל.  במסגרת התרגיל, בוצעו תרגולי רפואה משותפים בין הציים, תרגילי חילוץ על מימיים ותת מימיים, מטווחים ומסדרים ימיים.

אוניות ציים זרים ועד חילוץ תת ימי: צפו בתיעוד מהתרגיל

"בנחשולים אדירים" לקחו חלק גורמים אזרחיים בישראל ועשרה ציים זרים אשר תרגלו יחד עם חיל הים, וביניהם: ארה״ב, צרפת ויוון, לקחו חלק פעיל בתרגיל באמצעות כלי שייט. בנוסף, קפריסין, צ׳ילה, איטליה, גרמניה, קנדה, בריטניה ונאט״ו שלחו נציגי מטה לתרגיל.

מפקד חיל הים, אלוף אלי שרביט: ״בשבוע האחרון זרוע הים הובילה תרגיל רחב היקף ובו באה לידי ביטוי אופרציה ימית משמעותית. אנו רואים בתרגול מסוג זה חשיבות עליונה למען חיזוק הקשר של זרוע הים  עם הציים הזרים איתם היא עתידה לשתף פעולה באירועים שונים ומגוונים".

אוניות זרות משתתפות בתרגיל. צילום: דובר צה"ל 

מפקד בסיס חיפה, תא"ל גיל אגינסקי, אמר כי "מטרת התרגיל הייתה לקדם שת"פ ותיאום עם מספר ציים בכל מה שקשור בחיפוש הצלה וסיוע הומניטרי בארצנו. ישנן ארבע מטרות לתרגיל: לבצע תרגיל ימי; לבצע שת"פ, שהוא לא רק בין ציים זרים, אלא גם בין ארגונים כמו למשל אמ"ץ אט"ל וחיל הים, משרד החוץ, נמל חיפה, ביה"ח רמב"ם ועוד; מוכנות זה היעד השלישי, מתוך הבנה שתרחיש של רעידת אדמה הוא סביר במדינת ישראל, ראינו לנכון להגיע מוכנים למצב כזה. יש הרבה מה ללמוד מציים זרים ואירועים שקרו בעולם; קואליציה - מתוך קריאה של תרחישים קודמים, מבינים שכשפועלים בקואליציה השלם הוא יותר מסכום חלקיו".

לדברי תא"ל אגינסקי, "כדי להגיע לתרחיש יותר מוכנים נלקחה רעידת האדמה בהאיטי מ-2010 כתוכנית. רצינו לא להתחיל מאפס אז לקחנו את כל התחקירים ומשם המשכנו קדימה. רעידת האדמה בהאיטי הייתה רעידת אדמה בסולם 7, הרסנית מאוד. קראנו את התחקירים ולמדנו מהם שאחד הנושאים הוא שחשוב לתרגל אירוע כזה באמצעות שותפויות ולא להיכנס להתמודדות לבד".

תרחיש של פעם במאה שנה

"הסטטיסטיקה מראה", מדגיש מפקד בסיס חיפה, "שפעם ב-100 שנים יש רעידת אדמה. אנחנו צריכים להבין שאנחנו עלולים להתמודד עם תרחיש של רעידת אדמה. במקרה כזה עלול להיות הרס וגל צונאמי, במצב כזה ייערך חיפוש והצלה ימי, ותחל הערכת נזקים בתשתיות של חיל הים ותשתיות בכללי. כמו כן, ייבחר נמל מועדף להכניס את כל התמיכה לארץ, ובמקביל כמובן גם מטוסים ייכנסו".

"לא להיכנס לתרחיש כזה לבד". נציג חיל הים הישראלי והצי היווני יחד בתרגיל. צילום: דובר צה"ל 

"בתרגיל לקחנו מצב שבו הנמל שפחות נפגע הוא נמל חיפה ולשם הגיעו האוניות, הקמנו שער ימי, שזה המקום שבו מתנהל אירוע הפריקה בנמל. בנוסף יש תא תיאום שיושב בבסיס חיפה שהוא ריכז את כל נושא התיאום בין כל הגופים. יש חמש אפשרויות של אספקה ימית: אוניית מסע, אוניית מלחמה גדולה שמביאה ציוד, סיוע אווירי מהאוניות לחוף, הנחתה של ציוד על החוף ואוניית בית חולים - שיש בה אלף מיטות אשפוז וזה כמו בית חולים לכל דבר", הסביר הקצין הבכיר.

"תחקרנו תחקור ראשוני את  התרגיל. מדובר בתרגיל מאוד משמעותי, שנתן הרבה למידה והפקת לקחים שנצטרך לעשות לפני התרגיל הבא", סיכם תא"ל אגינסקי.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית