אלפי תלמידי מערכת החינוך הקרובים לקו החוף תרגלו פינוי מסודר לאזור מבטחים בתרחיש של צונאמי

מתוך התרגיל (צילום: שי פיירשטיין)

בכל מוסדות החינוך בארץ התקיים תרגיל רעידת אדמה וצונאמי. תרגיל זה, אשר מתקיים כבר מספר שנים ומתמקד בהתנהגות נכונה של התלמידים בעת רעידת אדמה, בחן לראשונה את בתי הספר הסמוכים לחופי הים בהתמודדות במתאר של צונאמי ופינוי תלמידים מבתי הספר אל אזורי כינוס בטוחים. כמו כן התרגול בחן את מערכות ההתרעה לרעידות אדמה המותקנות בבתי הספר והציג גם את הטיפול שניתן על ידי הרשויות המקומיות באזור הכינוס והסיוע שניתן על ידי כוחות החירום.

במסגרת התרגיל, התבצע תרגול של אגף הסיסמולוגיה במכון הגיאופיסי, אל מול מרכזי ההתרעה הבינלאומיים לצונאמי המצויים באגן הים התיכון. על בסיס התרחיש שקבעה ועדת ההיגוי להיערכות לרעידות אדמה, נשלחו ממרכזי ההתרעה לצונאמי באיטליה, יוון וטורקיה אזהרות על התקרבות גלי צונאמי לחופי ישראל. אגף סיסמולוגיה ביצע ניתוח של רעידת האדמה, ביחד עם המכון לחקר ימים ואגמים, המנטר את גובה מפלס הים ויצר קשר עם הצוות אשר קובע את הפצת התרעת הצונאמי לציבור.

השתתפות בתרגיל הלאומי היא נקודת שיא בהיערכות של מערכת החינוך להגברת המוכנות של התלמידים ומוסדות החינוך להתנהגות נכונה בעת חירום. בצד התרגיל, התקיים תרגול "למידה מרחוק בחירום" שבמסגרתו עסקו התלמידים בתכנים לימודיים מתוקשבים וניהלו שיח מקוון עם מוריהם במרחב הדיגיטלי. בנוסף, יערך השבוע תרגול מחוזי בנושא "הפעלת בני נוער מתנדבים", במסגרתו יופעלו בני נוער וחברי המנהיגות הצעירה ברשויות המקומיות בתכנים הקשורים למעורבות חברתית ולסיוע לקהילה בשעת חירום.

תרגיל זה מתווסף לפעילות ענפה בתחום ההיערכות לאירוע צונאמי, המובלת על ידי ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה ברח"ל: מיפוי אזורי הסיכון להצפה בצונאמי וגיבוש נתיבי מילוט לאזורי כינוס בטוחים, ביחד עם הרשויות המקומיות; מערכת התרעה לצונאמי שהותקנה במדינה בשיתוף פעולה עם מכון המחקר של האיחוד האירופי והמכון לחקר ימים ואגמים; וכמו כן התקנת שילוט אזהרה ומילוט מצונאמי על סמך מפות מילוט. עד כה הותקן שילוט באשדוד, אשקלון, תל אביב וחיפה. בקרוב יותקן בנהריה, עכו, ג'סר א זרקא, בת ים ובהמשך ביתר ערי החוף.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך ערכה היום תרגיל היערכות לרעידת אדמה, ולראשונה גם היערכות לצונאמי. מדובר באירוע שיא שמוביל המשרד במסגרת תכנית רב שנתית להגברת המוכנות בעתות חרום. במסגרת התכנית, בין היתר פועל המשרד לחיזוק מבני מוסדות חינוך, להתקנת מערכות התרעה ולהידוק מנגנוני החירום של המשרד. למערכת החינוך תפקיד מכריע במערך ההתגוננות הלאומי של המדינה, ואנו פועלים במגוון מישורים כדי להכשיר את צוותי החינוך והתלמידים להתמודדות עם מצבי חירום".

ראש רח"ל ויו"ר ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה, תא"ל (מיל') זאב צוק-רם, ווה: "התרחשות רעידת אדמה באזורנו היא כנראה בלתי נמנעת, אנו יודעים שהיא תתרחש אך איננו יודעים מתי, באיזו עוצמה והיכן בדיוק. רעידת אדמה באזורנו עלולה להוביל לצונאמי אשר יפגע בחופי ישראל, כמו גם גל צונאמי שיגיע כתוצאה מרעידת אדמה חזקה רחוקה מאתנו בים התיכון. ככל שנקדים להיערך ונדע להתמודד עם תרחישים אלו, כפי  שתרגלנו היום, כך נדע להעניק לאזרחי המדינה את המענה הטוב ביותר בתרחיש כה הרסני".

מנהל ועדת ההיגוי הבין משרדית להיערכות לרעידות אדמה, אמיר יהב: "התרגיל הינו חלק מפעילות ענפה להיערכות לרעידות אדמה ולצונאמי שאנו מובילים בשיתוף כלל משרדי הממשלה, גופי החירום וההצלה, מכוני המחקר והאקדמיה. התרגיל הביא לידי ביטוי את שיתוף הפעולה הבינלאומי בתחום ההיערכות לצונאמי לו שותפה מדינת ישראל, הוא תרגל את מערך ההתרעה של המדינה ואת שיתוף הפעולה הבין ארגוני".

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית