איום על ישראל? רוסיה חשפה מערכת טילי חוף-ים חדשה

מוסקבה חשפה לאחרונה את מערכת קיימת ששודרגה. בידי סוריה נמצאת כיום מערכת ישנה יותר, ובמידה ותגיע המערכת החדשה לסורים, עלול הדבר להוות איום משמעותי על חיל הים הישראלי

 

המערכת הרוסית החדשה שנחשפה. צילום: AP

במהלך יולי 2019 חשף קונצרן האמל"ח הרוסי AGAT גרסת ייצוא חדשה למערכת טילי חוף-ים, מדגם Rubezh-ME. חשיפת המערכת החדשה הייתה באחת התערוכות הימיות המסקרנות ביותר, IMDS (International Maritime Defence Show), שכן בתערוכה זו, המתקיימת מדי שנתיים בסנט-פטרסבורג, חושפת רוסיה אמצעי לחימה חדשים ומתקדמים.

למערכת ה-Rubezh-ME היסטוריה רבת שנים, שהחלה בשנות ה-60' של המאה הקודמת. המערכת, שאפשרה אז יכולת ירי טילים מדגם Styx, נרכשה ומופעלת עד היום על ידי חילות הים של מצרים וסוריה, כמערכות להגנת חופים מפני ניסיונות החפה של כוחות רגלים ושריון מהים, ואף נגד פעילות ספינות טילים בקרבת החוף.

השיווק הרוסי מדגיש, כי מערכת Rubezh-ME מתאימה למדינות המבקשות להגן על חופיהן ואין ביכולתן לרכוש מערכות מערביות יקרות. מערכת ה-Rubezh-ME המשודרגת, מותקנת על גבי רכבים תוצרת אוקראינה מדגם KAMAZ-6560 וכוללת ארבעה טילים מדגם "Kayak" Kh-35UE, מכ"מ ימי לגילוי וציון מטרות ומערכת נשק, המאפשרת בניית תמונה ימית וירי ארבעת הטילים.

הטילים מדגם Kh-35UE, המכונים במערב Harpoonsky לאור דימיונם הרב לטיל ה- Harpoon האמריקאי, נועדו לפגיעה בכלי שיט בטווחים של עד 260 ק"מ ומצוידים בראש קרב במשקל 145 ק"ג. לאורך מסלולם טסים הטילים במהירות של כ-0.85 מאך.

במקורם פותחו הטילים, ככל הנראה, על בסיס שחזור הנדסי של הטילים האמריקאים, אך עברו שדרוג משמעותי והארכת טווח מ- 120 ק"מ ל-260 ק"מ ושדרוגים משמעותיים של ראש הביות ומערכת ההנחייה שלהם. הטילים מצוידים בראש ביות מתקדם ובמערכת ניווט, בה משולבת יכולת ניווט לווייני המבוססת על מערכת הניווט הרוסית GLONASS

מערכת הגילוי המותקנת על רכב ה-KAMAZ-6560 מבוססת על שני מכ"מים רוסיים מתקדמים, האחד מכ"מ אקטיבי מדגם Mineral-ME1 והשני, מכ"מ פסיבי מדגם Mineral-ME2. שילוב שני המכ"מים מאפשר למערכת ה-Rubezh-ME יכולת גילוי מטרות בים לטווחים שבין 250 ק"מ (המכ"מ האקטיבי ובהינתן קו ראייה למטרות) ו-750 ק"מ (המכ"מ הפסיבי). המערכת בעלת יכולת של בניית תמונה ימית לעד 200 מטרות בו זמנית.

שילוב שני המכ"מים מאפשר לשני מפעילי מערכת ה- Rubezh-ME, להפעילה בחשאיות יחסית ומבלי יכולת להתגלות על ידי שידורה. הגעת מערכות מדגם Rubezh-ME לסוריה ו/או מצרים, במידה ויירכשו או יועברו לידיהן על ידי רוסיה, יהוו קפיצת מדרגה משמעותית לחילות הים שלהן ויהוו איום חדש על חיל הים הישראלי.

 

 

 

 

 

 

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית