סין סיימה בהצלחה ניסוי ירי של טילים בליסטיים נגד כלי שיט

בראשית יולי 2019 ביצעה סין ניסוי ירי של שישה טילים בליסטיים נגד כלי שיט. הניסוי התבצע על ידי חיל הטילים הסיני מאחד מהאיים המלאכותיים, אשר הוקמו על ידי הסינים בים סין הדרומי. הטילים נורו לעבר שני אזורים שסומנו בים סין הדרומי. התרגיל בוצע ככל הנראה בהשתתפות חיל הים הסיני וכוחות נוספים, אשר דימו תרחיש של התמודדות מול קבוצת קרב אמריקאית בים. הטילים נורו בתיאום ופגעו בדיוק רב באזורים שסומנו להם בים.

הטילים שנורו במהלך התרגיל הם ככל הנראה טילים מדגם DF-21D, טילים בליסטיים נגד כלי שיט, בפיתוח סיני, לטווח של כ- 2,800 ק"מ. יש לציין כי טילים דומים (אך כנגד מטרות יבשתיות) נמכרו לפני מספר שנים לערב הסעודית. לאחר שהטילים הוצגו לראשונה ב- 2015, הואשמה סין בכך שגנבה את תוכניות הפיתוח שלהם מארצות הברית, לאור הדמיון הרב שבין הטיל הסיני לטיל האמריקאי מדגם Pershing II.  

הטיל הסיני, המכונה בפי האמריקאים – Aircraft Killer ("רוצח נושאות המטוסים"), מצויד בראש קרב קונבנציונאלי במשקל של כ- 600 ק"מ או בראש קרב גרעיני של עד 500kt. רשת המכ"מים הסינית הפרושה בכל רחבי ים סין הדרומי, על האיים והחופים, יחד עם מערך הלוויינות הסינית מאפשרים את גילוי המטרות ובניית התמונה הימית בטווחים גדולים מאד מהחוף.

הטילים הבליסטיים משוגרים לכיוון מטרותיהם ונעזרים לשם ניווטם במהלך מעופם בפקודות המועברות אליהם ממערך הלוויינות הסינית. בשלבי המעוף האחרונים מופעל בטיל ראש ביות, האחראי על ניווטו עד הפגיעה במטרה. הסינים הצהירו מיד לאחר התרגיל, כי מדובר בתרגיל השנתי המתוכנן של הפיקוד הדרומי, למרות שתזמונו נראה תמוה, בעיקר סביב העובדה כי מספר שבועות לא רב טרם ביצועו של התרגיל הסיני, בוצע באותו אזור תרגיל קרב משולב אמריקאי-יפאני, בהשתתפות כוח המשימה של נושאת המטוסים האמריקאית "רונלד רייגן" מהצי החמישי.

במהלך הניסוי שהו ספינות אמריקאיות בים סין הדרומית, אך לא בקרבת האזור בו פגעו הטילים, לאור סגירת השטח שהוכרזה על ידי הסינים כיממה לפני ביצוע הירי. על רקע ההתחממות במפרץ הפרסי ופעולת הצי האמריקאי והצי הבריטי באזור מחד, ומאידך לאור ההתחממות המדינית, הכלכלית והצבאית שבין סין לארצות הברית, מהווה התרגיל הסיני כקריאת אזהרה כנגד ארצות הברית ושותפותיה, הפועלות בים סין הדרומית.  

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית