אין פרות קדושות: הכשלים בפעולה בחאן יונס

תחקיר חמור ונוקב על הפעולה של יחידת המודיעין המובחרת והמיוחדת בחאן יונס, בנובמבר 2018, שבה נהרג סגן אלוף מ' חושף כשלים במתווה הפעולה. תא"ל א' נענה לבקשת הרמטכ"ל לחזור ולפקד על מערך המבצעים המיוחדים שעליהם פיקד בעבר

אילוסטרציה. קרדיט תמונה: דובר צה"ל

צה"ל מפרסם הערב תחקיר חמור ונוקב על הפעולה של יחידת המודיעין המובחרת והמיוחדת בחאן יונס, בנובמבר 2018, שבה נהרג סגן אלוף מ', נפצע קצין נוסף ונפתח סבב לחימה של ישראל מול חמאס. בראש התחקיר נחשף כי סגן אלוף מ' נורה למוות בידי חברו לכוח סגן אלוף א' ולא מידי חמאס וכך גם הנפגע השני, מ'. השניים נורו מאקדחו בעל משתיק הכול של סאל א', ממפקד הכוח. 

בתחקיר, שהוצג לרמטכ"ל אביב כוכבי, נקבע כי נוהל הקרב לפעולה בחאן יונס וההכנות אליו נמשכו חודשים. מטרת המשימה בחאן יונס – לבסס את המודיעין של צה"ל מול עזה. למרות שמדובר בשטח הצפוף בעולם וגדר המפרידה בין ישראל לעזה, הוחלט להכניס את לוחמי היחידה המיוחדת.

בשמונת החודשים האחרונים נמשך התחקיר המסווג במערך המ"מ כאשר צוותים שונים חקרו את ההיבטים המודיעיניים שדל הפעולה שכשלה, וכן את ההיבטים הטכנולוגיים, את הכשרת הלוחמים, ואת הקשר שבין המטכ"ל לבין היחידה המבצעת. מי שחקר את המעטפת הייעודית של הפעולה הוא קצין בכיר לשעבר בסיירת מטכ"ל, אל"מ יורם יצחקי, ומי שמונה בידי הרמטכ"ל לשעבר איזנקוט לחקור את הממשקים בין היחידה המבצעת למטכל הוא אלוף ניצן אלון – מפקד סיירת מטכ"ל לשעבר.

מסגרת התחקיר הזמין ראש אמן, אלוף תמיר היימן, כל אחד מהלוחמים לתחקור אישי איתו. התחקיר החמור והנוקב חשף פערים, שגיאות ותקלות בפעולה בחאן יונס שהובילו לכך שהמבצע נכשל, המשימה לא הושלמה, סגן אלוף מ נהרג, קצין נוסף נפצע והכוח נחשף . התחקיר חושף כשל מבצעי בהתנהגות הטקטית של הכוח ובחשיפת הכוח. 

בתשאול בשטח ניגשו שלושה פעילי חמאס אל הכוח, כאשר מי שניהל את עיקר השיח היה סגן אלוף מ'. התחקיר מגלה כי סא"ל מ' החזיק את שיחת התשאול במשך עשרות דקות. כאשר פעילי חמאס רצו לדרדר את המצב מחליט סגן אלוף מ' לעשות רעש כדי להסיח את דעתם של פעילי חמאס ואז מחליט סגן אלוף א' לפתוח באש באקדחו עם משתיק הקול לעבר פעילי חמאס. 

סא"ל א', לרוע המזל, פוגע באקדחו בירי תועה בחברו סגן אלוף מ', ואולם גם הורג את מרבית שבעת המחבלים מחמאס בעצמו, ובצה"ל שוקלים למרות הטעות הטראגית שעשה להעניק לו ציון לשבח על גבורתו באירוע. יחד עם סגן אלוף א' עוד לוחמים פותחים באש לעבר מחבלי חמאס. סא"ל א' מכניס לרכב את הלוחמים, וכתוצאה מההלם שנוצר בחמאס מהימצאותה של היחידה המיוחדת בלב רצועת עזה, סא"ל א' מצליח לנסוע קילומטר. 

באותו הזמן יושב חדר הפיקוד הקדמי של המבצע במרכז הארץ בראשותו הרמטכ"ל דאז, גדי איזנקוט, ראש השב"כ נדב ארגמן, ראש אמן תמיר איימן, מפקד מערך המבצעים המיוחדים תאל ג' ומפקד סיירת מטכל אל"מ ח'. הרמטכ"ל איזנקוט מחליט להכניס לעזה מסוק סער כבד מסוג יסעור כדי לפנות את הכוח. מסוק היסעור נמצא שלוש דקות על הקרקע, שנדמות כנצח. בדיעבד יאמר איזנקוט: "עבר לי בראש תרחיש שאני מאבד את כל היסעור עם כל הלוחמים מהיחידה, ולוחמי 669".

התחקיר קובע כי חלפו 20 דקות בלבד מהפתיחה באש של הכוח על מחבלי חמאס, ועד שהכוח היה בארץ במבצע חילוץ הירואי, כאשר חיל האוויר מספק מצדו מסך אש של 71 תקיפות כדי לאפשר את חילוץ הכוח ובין היתר משמיד מהאוויר את כלי הרכב של היחידה כדי שלא ייפלו בידי חמאס. 

התחקיר קובע כי הציוד המודיעיני המיוחד של לוחמי היחידה שעמו נכנסו לעזה נשאר בידי הלוחמים ולא נפל בידי חמאס. בצה"ל קיים חשש כבד באותו הזמן מירי טיל נגד מטוסים לעבר היסעור, אולם למרות זאת גבורת הטייסים הביאה לכך שאספו את כל הכוח בשלום לישראל.

עוד קובע התחקיר כי צה"ל לא השכיל לחזק בשנים האחרונות את מפקדת המבצעים המיוחדים שהוקמה בשנים האחרונות אל מול היחידות המיוחדות שנהנו תמיד מאוטונומיה רבה בביצוע מבצעים מעבר לגבול. התחקיר קובע כי יש לעדכן את ההכשרות של הלוחמים למשימות מיוחדות ואת איוש הלוחמים על פי התאמתם למבצע מעבר לגבול. עוד קובע התחקיר כי גוף חיצוני ליחידה המבצעית יעביר חוות דעת חיצונית על כשירות הלוחמים לבצע את המשימה.

לסיכום קובע התחקיר כי התנהלות טקטית שגויה של הכוח עורר את חשד חמאס. יצוין כי מאז כישלון הפעולה, מערך המ"מ פעל במבצעים חדשים, כולל בעזה. התחקיר מציין את גבורתו של סאל מ' שנהרג בפעולה, שהחזיק לבד את תשאול חמאס. בצה"ל מונתה ועדת צל"שים לפעולה, בראשות נשיא ביה"ד הצבאי לערעורים, אלוף שופט דורון פייליס שידון גם בצל"שים ללוחמי אגף מודיעין וגם לחיל האוויר על החילוץ.

חרף התחקיר הנוקב והחמור, בצה"ל הוחלט שלא יהיו בתחקיר מסקנות אישיות נגד מי מהלוחמים והמפקדים. תא"ל א' נענה לבקשת הרמטכ"ל לחזור ולפקד על מערך המבצעים המיוחדים שעליהם פיקד בעבר.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית