יזמי פינטק? שימו לב לקניה

אחד התחומים המובילים בקניה, אשר חברות ישראליות חייבות לבחון כפוטנציאלי ולקחת בו חלק, הוא תחום הפינטק. קניה היא בין המובילות הגלובלית בשימוש בטכנולוגיות בנקאות ניידת (mobile banking). השימוש הנרחב הוא כמובן תוצאה של צורך. במדינה גדולה שרובה ללא תשתיות בנקאות הצורך בשירותים בנקאיים תורם לשימוש נרחב ולקבלה מהירה יחסית של טכנולוגיות פינטק. מבחינת אחוז חדירה של טכנולוגיות קניה נצבת שלישית אחרי גאנה ורואנדה.

דוח של איגוד הבנקים של קניה חושף ש 72% מבעלי חשבונות בנק משתמשים בטלפונים ניידים לגישה לחשבונות ושירותי הבנק, פי שלוש מהממוצע העולמי אשר עומד על 25% בלבד. מדינות מובילות נוספות ביבשת הן אוגנדה עם 47% וטנזניה עם 37%. הממוצע של שימוש במדינות תת-סהרה (Sub-Saharan Africa (SSA)) הוא 21% בלבד.

השירותים הבנקאיים הניידים כוללים פתיחת חשבונות חדשים, לקיחת הלוואות, פיקדונות, ביצוע תשלומים, קבלת אינפורמציה ועוד. על מנת להישאר תחרותיים, מחויבים המוסדות הפיננסיים לחדש ולהרחיב את היקף השירותים הניידים שהם מספקים ללקוחות שלהם. מלבד הרצון בלשמר ולהרחיב את מעגל הלקוחות, שירותים ניידים גם תורמים להקטנת מספר הלקוחות המגיעים לסניפים דבר המאפשר לבנקים להקטין עלויות תפעול.

במחקר מקיף של הבנק המרכזי של קניה מצוינת עליה משמעותית בשנה האחרונה בשימוש בטכנולוגיות הנקאיות ניידות ביבשת בכלל ובקניה בפרט. ראוי לציון העליה המשמעותית בשימוש בשרותי כסף אלקטרוני רשמיים וירידה בשירותים לא רשמיים – כלומר רואים שבנקים הבינו הפוטנציאל ונכנסו חזק לתמונה. לדוגמה, במלווה הגדול במדינה, Equity Bank, הכריז כבר ב 2016 שהוא מקפיא פתיחת סניפים חדשים לטובת מעבר לשירותים ניידים. גם Standard Chartered Bank הכריז כבר ב 2017 על מתן אפשרות של וידאו צ'ט ללקוחותיו.

הנתונים הנ"ל משקפים היטב את הפוטנציאל הרב הגלום בתת-היבשת בכלל ובקניה בפרט. הנספחות המסחרית בשת"פ עם מכון הייצוא מסייעת לחברות פינטק ישראליות לחדור לשוק הקנייתי.

פרסום ראשון מנהל סחר חוץ - ארנון ארבל

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית