מודיעין חסר גבולות?

בקונגרס האמריקאי ייערכו בימים הקרובים שתי ישיבות שימוע בנוגע לממצאי דוח התובע המיוחד מולר בפרשת המעורבות הרוסית בבחירות בארה"ב. בכתבה נוספת בסדרה, תא"ל (מיל') חנן גפן, על גלגוליה של חקירת ה-FBI בנושא, והמעורבות האישית של בכירים בסוכנות בפרשייה

בניין ה-FBI בוושינגטון (צילום: AP)

דוח התובע המיוחד, רוברט מולר, מחק את החשד לשיתוף פעולה בין הנשיא טראמפ וצוותו לבין המודיעין הרוסי ופוטין וביטל את החשש כי הנשיא הוא "שליח מנצ'ורי" של הרוסים.

במוקדים שונים בוושינגטון מתחילים לחקור עתה מה היה הבסיס לפתיחת חקירת הסרק של ה-FBI נגד נשיא מכהן, אירוע דוגמתו לא היה בהיסטוריה האמריקאית, בחוגי הרפובליקנים מרחיקים לכת ומכנים זאת "הפיכה", שאותה ניסתה לבצע כת מתוך קהילת המודיעין האמריקאית .

האם חוקרי ה-FBI פעלו בתום לב או שהיו להם מניעים זרים? האם פעלו במקצועיות נדרשת או שהעדיפו, מסיבות לא ענייניות, לבחור בקו מחמיר ולסבך את הממשל בחקירות ובדיקות? האם עברו על החוקה האמריקאית בכל הנוגע לנשיא מכהן?

תחת זרקורי הבדיקה נמצאים ראשי אגף הריגול הנגדי ב-FBI, ראש ה - FBI וסגנו וראשי ה -CIA  והמודיעין הלאומי בממשל הקודם. מעבר להם קיימת מערכת מסייעת של יועצים ומשפטנים, אלה לא הכירו את הפרטים בשלבים הראשונים של החקירה אך פעלו בנחרצות על פי הנחיות הדרג המקצועי והמנהלים.

חקירת ה-FBI נפתחה ביולי 2016 (כונתה Crossfire Hurricane) וכאמור נבנתה על תיק מסמכי מודיעין אותם הכין סוכן בריטי לשעבר עבור המפלגה הדמוקרטית כחומר לשימוש במהלך הבחירות. המסמכים הגיעו ישירות לצמרת הארגון, לא היו תוצאה של עבודת השטח ולא היה להם אימות ממקורות הארגון עצמו. בחודשים הראשונים של החקירה מעריכים כי רק חמישה אנשים היו בסוד כל הפרטים, לאחר מכן הודלפו המסמכים בשלמותם על ידי מחבר הדוח ואנשי המפלגה הדמוקרטית.

אנשי אגף הריגול הנגדי ב-FBI ידעו כי המסמכים מתבססים על מקורות מפוקפקים ובלתי ניתנים לאימות, אך הדבר לא מנע מהם להשתמש בהם כאסמכתא כדי לפתוח בחקירה ולהתבסס עליהם כמצדיקים הוצאת צווי האזנה לאזרחים אמריקאים. בדו"ח שהגיש התובע המיוחד אין כל התייחסות לתיק מסמכי המודיעין כמקור מידע - דבר שיכול להצביע על המהימנות המפוקפקת שייחסו החוקרים למידע, וזאת לעומת התייחסות מפורטת לידיעות רבות שהופיעו בתקשורת.

אנשי ה- FBI ניצלו תפר בעייתי בין שני ממשלים, דבר המסביר מקצת מההחלטות העצמאיות שנטלו. לדוגמה - הארגון קיבל אישור להתחקות אחרי פעילות אנשיו של המועמד הנבחר דונלד טראמפ בעת כהונת הממשל היוצא, וכנראה בידיעתו המלאה של הנשיא אובמה. דוגמה נוספת היא שיועצים מצוות הנשיא היוצא אובמה, טרחו לעדכן בחשאי, לפני סיום תפקידם, כמה מחברי קונגרס בפרטי החקירה מתוך חשש כי הנשיא הנכנס ואנשיו יסכלו את החקירה ויחשפו מקורות מודיעין רגישים. מובן כי הנשיא טראמפ וצוותו היו ממודרים מכל הפעילות הזו.

לאחר הדחת ראש ה- FBI , ג'יימס קומי, על ידי הנשיא טראמפ, הורה ממלא מקומו, אנדריו מקייב, על פתיחת חקירה נגד הנשיא עצמו מבלי לקבל כנראה אישורים מתאימים. הדומיננטיות של אנשים אלה, הייתה רבה. הם אלה שקבעו את הקו בו הלכה כל קהילת המודיעין האמריקאית במשך למעלה משנה עד יולי 2017, אז פוטר סגן ראש אגף הריגול הנגדי ב- FBI , האיש הדומיננטי בניהול החקירה נגד הנשיא ואנשיו. ההדחה באה בעקבות חשיפת תכתובות בינו לבין אנשים בצמרת ה- FBI בהם הוא מביע את שנאתו לנשיא, רצון למנוע את בחירתו ולהדיחו לאחר שנבחר.

קיים דפוס פעולה דומה מבחינת לוחות הזמנים והרכב הצוות החוקר של ה- FBI, בין חקירה זו וחקירת FBI אחרת - השימוש המסווג שעשתה הילרי קלינטון במחשביה הפרטיים. במקרה של המועמדת  קלינטון, ה-FBI  ניהל חקירה, סגר אותה, ופתח אותה שוב ימים ספורים לפני הבחירות רק כדי לשוב ולסגור אותה. כל זאת ללא התייעצות ואישור משרד המשפטים, הממונה על פעילות הארגון. לדעת קלינטון ותומכיה בכך סייע ג'יימס קומי, ראש ה-FBI  , לבחירתו של דונלד טראמפ.

קרוב לוודאי, ובאופן מפתיע, כמו בתסריט הוליוודי, נראה שיש תמימות דעים בין הרפובליקנים לבין הדמוקרטים בכל הנוגע לגבולות שה- FBI הרשה לעצמו לחצות ללא סמכות.

לסוגיות  האלה יידרש התובע הכללי בשתי ישיבות שימוע שייערכו בוועדות הקונגרס בימים הקרובים.

מחכים לפרק הבא של בית הקלפים.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית