מצרים ממשיכה לקדם את תחנת הכוח הגרעינית באל-דבעה

מדובר בפרויקט אזרחי ליצור חשמל ללא חשש לתרומתו לנשק גרעיני. עם זאת, מימוש הפרויקט יכול לתת למצרים לגיטימציה להקים מפעל להעשרת אורניום לשיעור העשרה נמוך ולהקמת מתקן למִחזור דלק גרעיני. בינתיים, מדובר בחשש תיאורטי בלבד

תמונות לווין שמפרסמים עיתונאים מצרים חושפות התקדמות בבנייה של תחנת הכוח הגרעינית באל-דבעה במצרים. מדובר בתחנת כוח מבוססת על כורים רוסים כאשר מחזור הדלק מנוטר על ידי רוסיה.

רשות המתקנים הגרעיניים של מצרים (NPPA) קיבלה אישור לאתר באל דבעא מהרשות הגרעינית למניעת רדיואקציה גרעינית (ENRRA). ההיתר מאשר כי האתר ותנאיו הספציפיים עומדים בדרישות הלאומיות והבינלאומיות. כך לפי פרסום של www.world-nuclear-news.org.

למרות ההקשר הגרעיני, אין לפרויקט השלכות ישירות על פיתוח נשק גרעיני, כך לפי מאמר של ד"ר רפאל אופק. עם זאת, כותב אופק כי "מימוש הפרויקט עלול לתת למצרים לגיטימציה להקים בעתיד מתקן להעשרת אורניום ומתקן למִחזור דלק גרעיני שיאפשר הפקת פלוטוניום – החומרים הבקיעים הנדרשים לייצור נשק גרעיני. בתחום הגרעין מצרים אינה נמצאת בנקודת האפס, מכיוון שצברה עד כה ניסיון בלתי מבוטל בתחום.

"[...] סוגיית הצורך להצטייד בנשק גרעיני ניצבה מחדש על הפרק במצרים ובסעודיה בעקבות הסכם הגרעין האיראני JCPOA ביולי 2015, במטרה להרתיע את איראן. אמנם JCPOA האט את התקדמות איראן לקראת נשק גרעיני אך לא שלל ממנה המשך פיתוח עתידי של הטכנולוגיות להשגתו. מכל מקום, בינתיים נרגעו הרוחות, נוכח התנהלות ממשל טראמפ לבלימת התגרענות איראן."

בטווח הקרוב קובע אופק כי "במידה שהפרויקט יתממש בלתי ניתן יהיה לנצלו ישירות לפיתוח נשק גרעיני. הפלוטוניום שנוצר בדלק הגרעיני המשומש של כורי מים קלים אינו באיכות נשק גרעיני, וזאת בשל משטר הפעלתם לייצור שוטף של חשמל.

"ברם לטווח ארוך, קיומם של כורי כוח במצרים עלולים לתת לה בעתיד לגיטימציה להקים מפעל להעשרת אורניום לשיעור העשרה נמוך, כדי לייצר דלק גרעיני לכורים, ומכאן קצרה הדרך להעשרת אורניום לשיעור גבוה באיכות צבאית. כמו כן, הפעלת כורי כוח עלולה לתת לגיטימציה להקמת מתקן למִחזור דלק גרעיני משומש של כורי הכוח, ובמידה ומצרים גם תבנה בעתיד כור ייעודי להפקת פלוטוניום באיכות צבאית, יעמוד לרשותה מסלול נוסף לפיתוח נשק גרעיני."

להלן סרטון הדמייה הממחיש את הפרויקט.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית