פוטין עוזר לטראמפ? קים בדרך לפגישה במוסקבה. ולמה זה קשור לישראל

פוטין נכנס למו"מ בין צפ"ק לארה"ב אולי במטרה לעזור לטראמפ לסגור את הנושא לפני נובמבר 20 - מועד בחירתו מחדש. בינתיים, קים קבע אולטימטום לפגישה שלישית עם טראמפ עד סוף שנה. כשלון במו"מ של צפ"ק עם הבית הלבן יכול להאיץ את מאמצי איראן להשיג נשק גרעיני 

קים ג'ונג און, מנהיג צפ"ק מגיע לביקור במוסקבה להזמנתו של פוטין. המפגש מתרחש לאחר פסגה שניה כושלת בין טראמפ לקים ואולטימטום שהציב קים לפגישה שלישית עד סוף שנה בתנאים נוחים יותר לצפ"ק. בינתיים, מועד בחירתו מחדש של טראמפ מתקרב, וכישלון במו"מ עם צפ"ק יכול להיות לו לחסרון במסע הבחירות. האם פוטין מתגייס?

בעוד טבע השיחות בין קים לפוטין לא ברור, המחלוקת העיקרית בין ארה"ב לצפ"ק היא סביב דרישת הפירוז המלא. קים כנראה יודע מה קרה לקדאפי שויתר על הגרעין, והוא לא רוצה לסיים בדרך דומה. מכאן, שאינו הולך לוותר על הגרעין - המרכיב היחיד שיכול להבטיח את המשך כהונתו ושל שושלתו.

מצד שני, הכרה אמריקאית בצפ"ק גרעינית תהווה מחדל דיפלומטי שיפגע באמינות היכולות של הבית הלבן. טראמפ הלך מלכתחילה על דרישות מקסימום לפירוז מלא, וכל נסיגה מהן, תראה לעולם שארה"ב לחיצה. יתרה מכך, היא תאותת לאיראן ולכל שאר המדינות שמחפשות גרעין שהן בדרך הנכונה. אם ארה"ב נרתעת ממדינה גרעינית, אזי הדבר היחיד שיבטיח את השלטון הוא גרעין.

נזכיר כי טראמפ יצא מההסכמות עם איראן במטרה למנוע ממנה גרעין וטילים. פומפאו הציב דרישה ל-12 צעדים שבמהותה דורשת מקסימום כמו הפירוז המלא מצפ"ק. כשלון בצפ"ק ידרבן את איראן להמשיך לפתח פצצה, ואולי אף למהר להציג פצצה או לעשות ניסוי.

בין צפ"ק לאיראן התקיים ואולי מתקיים שת"פ ביטחוני בתחומים שונים, ייתכן וגם בתחום הגרעין. בהקשר זה, כישלון המו"מ עם צפ"ק יכול לדרבן אותה לעזור לאיראן, ולו רק בשביל כסף והעדר מחויבות כלשהי לארה"ב שממשיכה להטיל עליה סנקציות.

אין ספק כי הפגישה בין פוטין לקים משמעותית היות וזו פעם ראשונה שרוסיה נכנסת למו"מ בין צפ"ק לארה"ב. כישלון במו"מ זה צפוי להשפיע ישירות על ישראל בגלל איראן. כאמור, כישלון כזה עלול להאיץ משמעותית את פיתוח הגרעין הצבאי באיראן.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית