בצה"ל מחכים למכרז הענן בארה"ב? אמזון ומיקרוסופט בשלב הגמר

bigstockphoto

בצה"ל גוררים רגליים כבר חודשים רבים עם מכרז הענן, בעוד בארה"ב מתקיים הליך בחירה של ספק ענן למערכת הביטחון האמריקאית תחת מכרז JEDI. היקפו מוערך בעשרה מיליארדי דולרים ולגמר עלו החברות אמזון ומיקרוסופט. שתיהן דרך אגב, מציעות פתרונות ענן גם לצה"ל. האם במשהב"ט מחכים לזוכה כדי לרכוש שירותי ענן לצה"ל דרך משלחת הרכש? המכרז המקורי של צה"ל דיבר על רכישת ענן כשירות, כאשר החברה הזוכה מקימה ומתחזקת את חוות השרתים במתווה 'הכל כלול'.

פרסום עדכני של מיקרוסופט חושף עוד קצת פרטים על המכרז בארה"ב. "Azure Government Secret (הענן לקהילת הביטחון של ארה"ב) מספק שירותי ענן מקיפים ומסייעים ללקוחות פדרלים בארה"ב, משרד ההגנה (DoD), קהילת המודיעין (IC) ושותפי הממשל בארה"ב הפועלים בתוך מובלעות חשאיות", כותבים במיקרוסופט. הפתרונות כוללים IaaS, PaaS, SaaS ו-Marketplace.

"בנוסף, הרחבנו את היקף כל אזורי הממשלה Azure כדי לאפשר נתוני DoD Impact Level 5, מתן אפשרות חסכונית עבור עומסי עבודה L5 עם מגוון רחב של שירותים זמינים. עם ההתמקדות שלנו בחדשנות כדי לענות על הצרכים של הלקוחות הקריטיים שלנו, אנו ממשיכים לספק תכונות ושירותים נוספים של PaaS ל- DoD ב- IL5 יותר מכל ספק ענן אחר."

בחברה טוענים כי האזורים של הענן יספקו תמיכה גם בIL6, ICD 503 ותקנים של הDNI. "הAzure Government Secret כולל שני אזורי Azure נפרדים בארה"ב, הנמצאים במרחק של למעלה מ -500 מיילים זה מזה, ומספקים גמישות גיאוגרפית בתרחישי התאוששות מאסון (DR) וגישה מהירה יותר לשירותים ברחבי הארץ. בנוסף, Azure Government Secret פועל על חיבורים מאובטחים, מקומיים לרשתות מסווגות, עם אופציות עבור ExpressRoute ו- ExpressRoute Direct כדי לספק קישוריות פרטית, גמישה ורחבת פס גבוהה."

מיקרוסופט הסירה את הכפפות מול אמזון שמציעה את הAmazon Web Services. לאמזון יש יתרון מכיוון שהיא כבר מספקת שירותי ענן לCIA. גם אמזון השיקה בנובמבר 17 את AWS Secret Region שמספק שירותים ברמת IL6.

"גם לאמזון שירותי אינטרנט (AWS) יש מספר שירותים ומרכזי נתונים התומכים בIL5 וIL6. יש לה שני אזורי ענן גיאוגרפים של AWS, הממוקמים באזורים המזרחיים והמערביים של ארה"ב, שניהם תואמים IL3, IL4 ו- IL5. בחודש נובמבר 2017, היא השיקה אזור סודיות העונה על הדרישות של עומסי העבודה IL6", כותבים באתר sdxcentral.com.

במקביל להחלטה של הפנטגון להתקדם עם מיקרוסופט ואמזון, חברת אורקל הגישה תביעה נגד ההחלטה. "הפנטגון ביקש בחודש שעבר מהשופט ברוג'ינק להשהות את המקרה כדי להמשיך ולחקור חלק מהנושאים שהועלו על ידי אורקל, כולל הטענות על קונפליקטים של שני גורמים צבאיים שהיו להם קשרים עסקיים עם אמזון, שכן משרד הביטחון קבע קריטריונים וביקש הצעות עבור פוטנציאל חוזה של 10 מיליארד דולר למודרניזציה של תשתית ה- IT בענן."

אין ספק כי החברה שתזכה במכרז בארה"ב , ותעמוד בכל הדרישות של קהילת המודיעין שם, תהווה פוטנציאל לספק שירותי ענן לצה"ל. הקמה וניהול של חוות שרתים בישראל היא הבעיה הכי קטנה של תאגידים בסדר גודל כזה. האתגר העיקרי נותר המימון. מחד ישראל לא רוצה לשלם בשקלים, אלא בדולר סיוע. ומאידך, טראמפ לוחץ לתת עבודה לחברות אמריקאיות. לאור מציאות זו, נראה כי 'רכיבה' על הזוכה במכרז JEDI יכולה לתת גם וגם. בכל מקרה, החלטה על הזוכה לא צפויה לפני יולי הקרוב בגלל התביעה של אורקל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית