שווייץ רוצה מטוס קרב חדש, תחרות קשה בין חמישה מועמדים

By Mark Kent - McDonnell Douglas F-A-18c Hornet - Swiss Air Force 4, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=52341249

מעתה ועד חודש יולי ירעמו עשרות מטוסי קרב בשמי שווייץ השקטה והשלווה. ממשלת שוויץ בוחרת מטוס קרב חדש במקום אלו המתיישנים. בחודשים הקרובים ינחתו בבסיסי האוויר שלה חמישה מטוסי קרב מועמדים ויפליאו בטיסות ראווה, בתצוגות ססטיות ובמבחנים שונים.

ממשלת שווייץ החליטה שחיל האוויר שלה מזדקן, ועל כן הזמינה חמישה מטוסים מועמדים:F-18  'סופר הורנט' של בואינג, ראפאל של דאסו, F-35 של לוקהיד מרטין, 'יורופייטר טייפון' האירופי ו-GRIPEN E  שלSAAB  השוודית. כל המטוסים יגיעו וינחתו תחילה בבסיס האוויר פיירן ליד העיר ברן ויתחרו על עסקת מטוסים בת 8.2 מיליארד דולר, שהיא חלק מתכנית מודרניזציה של חיל האוויר AIR 2030.

DEFENSE NEWS מפרט את הדרישות הנוקשות של חיל האוויר השווייצי בתחרות: כל מטוס חייב לבצע שמונה טיסות מבחן, אחת מהן בלילה. לכל חמשת המטוסים נמסרת תכנית פעולה מדוקדקת שהכין משרד ההגנה השווייצרי. זרוע הרכש של משרד ההגנה ARMASUISSE קבעה כי כל יצרן רשאי להביא לתחרות בין מטוס אחד לשניים. לוקהיד מרטין כבר הודיעה כי תשלח ארבעה מטוסי F-35 שישהו בשוויץ כשבועיים.

הסדר השוויצרי המפורסם קובע כי כל הטיסות והתחרויות בין המטוסים ייערכו על פי סדר האלף-בית של שמות היצרנים, כדי למנוע תלונות על העדפות. במסגרת תכנית AIR 2030 הוגשו לממשלה כמה עבודות מחקר של מומחי תעופה צבאית וטייסי קרב. הם גיבשו המלצה שעל ממשלת שווייץ להצטייד ב-30 עד 40 מטוסי קרב "כדי ליירט מטרות אוויר". דרישה נוספת: בעת משבר נדרש חיל האוויר השווייצי להחזיק באוויר בכל רגע נתון ארבעה מטוסי קרב.

 

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית