יהוד, יש לנו בעיה

החללית בראשית הגיעה לירח, אך לא בחתיכה אחת – אכזבה בחברת SPACE IL ובתעשיה האווירית מכשלון הנחיתה על הירח, אבל כוונה להפיק לקחים ולנסות פעם שניה. והכל בגלל מד תאוצה זעיר

https://twitter.com/IsraelinUSA/status/1116422622588358657 

מד תאוצה זעיר, שגודלו כמה סנטימטרים, הוא שגרם להתרסקותה של החללית הישראלית 'בראשית' על פני הירח. התרסקותו של חלום, של פרוייקט שנמשך כשנתיים, אבל עם תקווה והבטחות לשוב ולנסות לנחות אל הירח בעוד שנתיים-שלוש.

"היתה בעיה במד תאוצה שגרמה לכשל בפעולת המנוע הראשי של החללית, ולפיכך לא ניתן היה לבלום את החללית בהתקרבה על אזור הנחיתה, והיא התרסקה במהירות עצומה. הגענו אל הירח, אבל לא בחתיכה אחת, וזה כואב, וזה טעם חמוץ. הבאנו את ישראל לירח אך לא כמו שקיווינו, ואנו נמשיך", סיכמו שני ראשי פרוייקט החללית מנכ"ל עמותת SPACE IL ד"ר עידו ענתבי ומנכ"ל מפעל חלל בתעשיה האווירית עפר דורון.  "מניתוח ראשוני של הנתונים עולה כי היה כשל במד תאוצה, שגרם לכשלים במערכות אחרות".

דקות לפני ההתרסקות הספיקו מצלמות החללית לצלם צילום סלפי של החללית ודגל ישראל קילומטרים ספורים מעל אזור הנחיתה 'ים השלווה', אליו לא הגיעה 'בראשית'.  אבל הדגל נשאר על הירח, והוא שם.

ההתחלה היתה חגיגת ענק שארגנו העמותה והתעשיה האווירית בהשתתפות נשיא המדינה ראובן ריבלין בבית הנשיא בירושלים עם קבוצת 200 ילדים שוחרי חלל, ואילו בחדר הבקרה של התעשיה האווירית ביהוד ראש הממשלה בנימין נתניהו ורעייתו שרה, שר המדע אופיר אקוניס, שגריר ארה"ב בישראל דייויד פרידמן, מנכ"ל התעשיה האווירית הראל לוקר, וכמובן הנדבן וראש התורמים למבצע החללית איש העסקים מוריס קאהן.  ראש הממשלה הכריז כי ישקול להשקיע בתכנית חלל לאומית. אחרי התרסקות החללית אמר נתניהו: "לא הצלחנו, אך ננסה שוב יותר בנחת. הניסיון שנעשה הוא הישג כביר".

הדקות הראשונות אחרי השעה 10 בליל אמש היו מוצלחות ומעודדות. "נראה מעולה", אמר אחד המהנדסים, " כל המנועים הקטנים עובדים", החללית עברה את נקודת אל-חזור לקול תשואות הקרואים ביהוד והחלה בשלב האחרון לקראת נחיתה. "הכל עובד יפה מאוד". בשעה 22.16 נקלטה תמונת הסלפי הראשונה ממצלמות החללית ממרחק של 22 ק"מ מפני הירח.

חלפו עוד כמה דקות ונשמעו דיווחים ראשונים על בעיות: כשל באחת היחידות, נותק הקשר בין החללית לתחנת הקרקע של נאס"א, כמה דקות וחודש הקשר. "אולי יש בעיה במנוע הראשי", מדווחים ממרכז הבקרה. אבל המנוע חזר לעבוד. ומיד אחרי כן דיווח המהנדס הראשי אלכס: "יש חשש שלא נחתנו בצורה הכי טובה. בהחלט יתכן שהחללית אבדה. לא הצלחנו לנחות בהצלחה".

מנהל מפעל חלל בתעשיה האווירית עפר דורון: "זה כאב גדול כי כמעט הצלחנו, אבל נמצא ונאתר את כל הבעיות ונתקן. שיגרנו לירח חללית קטנה וזולה והיא הגיעה לשם. יש בפה טעם חמוץ אך נבדוק את כל נתוני הטלמטריה כדי ללמוד מה קרה". ד"ר ענתבי מנכ"ל SPACE IL: "לא הצלחנו לנחות אבל הגענו לירח. לא מה שקיווינו, אך נמשיך".

לפני  הכשל וההתרסקות ריגש יו"ר התעשיה האווירית הראל לוקר את הנאספים כאשר סיפר כי בשנת 1942 צייר ילד יהודי באירופה, פטר גינס היה שמו,  ציור שקרא לו 'נוף הירח'. הילד נרצח באושוויץ. האסטרונאוט הישראלי אילן ז"ל רמון לקח עמו בטיסה לחלל את הציור הזה, ואילן רמון נספה בחלל.

מנהלי פרוייקט החללית מסרו כי ההישג הישראלי של שיגור חללית לירח במים פרטי עורר עניין בינלאומי רב ונוצרו בעקבותיו קשרים הדוקים עם סוכנות החלל האמריקנית נאס"א ועם סוכנות החלל האירופית וממשלת גרמניה לשת"פים עתידיים בנושאי חלל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית