החללית 'בראשית' "נלכדה" ע"י כוח המשיכה של הירח ונכנסה לשלב הקפת הירח עד לנחיתה בעוד שבוע ימים

מחיאות כפיים של צוות חדר הבקרה ברגע שהחללית נכנסה למסלול סביב הירח (צילום: תע"א ו-SpaceIL)

בשעה  17.22 נשמע בחדר הבקרה  קולו של אלכס, מהנדס המערכת: "עברנו למסלול סביב הירח. זה נראה טוב. החללית עברה למצב שיוט". שניות לפני כן הודיע אבי, סגנו: "מנוע ראשי עובד. הכל נראה תקין. התייצבות לחץ, הכל תקין. מרחק מכאן (חדר הבקרה של התע"א ביהוד) לחללית כ-400 אלף ק"מ".

הושלם שלב חשוב במסע החללית בראשית אל הירח, עליו היא מתוכננת לנחות בעוד שבוע, ביום חמישי הבא בין השעות 2100 ל-2300. מספר הקסם הוא 11.4, יום הנחיתה.

ברגע שמהנדסי חברת SPACE IL  ומפעל חלל בתעשיה האווירית דיווחו שהחללית הקטנה והאמיצה נלכדה על ידי כוח המשיכה של הירח קם על רגליו קהל שצפה במחזה במרכז הבקרה והריע ממושכות, בעיקר לצוות בן כעשרים מהנדסי שתי החברות, האחראים לפרוייקט הבאת החללית הישראלית עד שלפני אחרון לקראת הנחיתה הישראלית הראשונה על הירח. בתוך חדר הבקרה השיבו למחיאות הכפיים מהנדסי הניווט, התקשורת, הטלמטריה, ההנעה ושאר מהנדסי הדיסציפלינות השונות והרבות שבלעדיהם אין מסע  לחלל. עד שלב הלכידה הם עמדו במבחן בציוניים גבוהים. צפו בשלב הלכידה הנדבן מוריס כאהן, שתרם וגייס את מרבית  100 מיליון דולרי הפרוייקט, וכן בועז לוי, מנהל חטיבת חלל בתע"א.

על מסכי ענק בחדר הבקרה נראו נתוני החללית ושני ראשי הפרוייקט הסבירו את ביצועיה, ד"ר עידו ענתבי, מנכ"ל SPACE IL ומנהל מפעל חלל בתעשיה האווירית עפר דורון. עד כה עמדה החללית בארבעה מחמישה אתגריה: שיגור מוצלח, התקשורת עם החללית תקינה, היא עומדת בתנאי המסע בחלל, הלכידה בוצעה בהצלחה, ועתה נותר אחרון האתגרים: נחיתה על הירח.

מיום הלכידה בכוח המשיכה של הירח, תבצע החללית שורה ארוכה של הקפות במסלולים אליפטיים סביב הירח כשהמרחק מהירח לחללית נע בין 10,000 ל-400 ק"מ. החללית תגיע למועד הנחיתה במהירות  עצומה ואז יופעלו המנוע הראשי ושמונה המנועים הקטנים כדי להאט את המהירות ולבלום אותה. ביום רביעי תגיע החללית אל מעל אזור הנחיתה ב'ים השלווה' אחרי שתבצע חמישה תמרונים במשך שבעה הימים הבאים.

מעקב אחר מסע החללית מתבצע  בעזרת אנטנות ענקיות במרכזי מעקב ברחבי תבל – בגרמניה, צ'ילה, מדריד וקליפורניה, כאשר חלק מהמעקב נעשה בסיוע אנטנות של סוכנות החלל האמריקנית נאס"א.

עד כה ביצעה החללית 'בראשית' שבעה תמרונים שונים. היא עברה מרחק של 5.5 מיליון ק"מ, וצפוייה לעבור עוד מיליון ק"מ במסלולים האליפטיים סביב הירח. החללית ביצעה 12.5 הקפות סביב כדור הארץ בשלב הראשון של מסעה. מבחינת דלק, נוצלו עד כה 80 ק"ג דלק. נרשמו שתי תקלות עיקריות בביצועי מערכות החללית ועל שתיהן התגבר הצוות של SPACE IL ותע"א.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית