מי שומר על השומרים?

הדיווחים האחרונים בנוגע לנעשה בדרום סוריה, מלמדים על חיכוך הולך וגובר בין כוחות סוריים הנתמכים על ידי רוסיה – וכוחות מליציות איראניות וגורמי חיזבאללה. האם סבלנותו של פוטין לנוכחות איראן בסוריה הולכת ופוקעת? אל"מ (דימ') פסח מלובני מנסה לעשות סדר

 

אזרחים בקוניטרה (צילום ארכיון: AP)

בימים האחרונים התפרסמו באתרים של גורמי אופוזיציה סוריים ידיעות בדבר ניסיון של כוחות, הפועלים במסגרת משמרות המהפכה האיראנים בסוריה וכוחות חזבאללה הלבנוני, לרדת לדרום החוראן, ולהתמקם שם, וזאת בידיעת המשטר הסורי ובסיוע מודיעין חיל האוויר הסורי, הנאמן לנשיא בשאר אל-אסד.

על פי ידיעות אלה, מנעו גורמים מקומיים ממספר אוטובוסים שהגיעו מקוניטרה, והובילו כוחות מיליציה איראנים הקשורים למשמרות המהפכה וכוחות חזבאללה, להיכנס ולהיערך באזור אגן נהר הירמוך, שממערב לדרעא, על גבול הגולן. על פי הדיווחים, על אף טענות הכוחות (שהיו לבושים במדי הצבא הסורי) כי הם שייכים לדיוויזה 7 של הצבא הסורי, תושבי האזור הבינו שמדובר באנשי חיזבאללה ומליציות איראניות, מנעו בהם להמשיך בדרכם באיומי נשק והם נאלצו לחזור על עקבותיהם.

עומדים על המשמר

אזור קוניטרה, מהווה כיום (על פי פרסומים של גורמי אופוזיציה סורית) בסיס להערכות ופעילות מבצעית ולאימונים של המיליציות השיעיות השייכות למשמרות המהפכה ולחיזבאללה. על פי הדיווחים, מאז השתלטות הכוחות הסורים בסיוע האיראנים, חיזבאללה והמיליציות השיעיות על דרום סוריה בקיץ 2018, מסתירים השלטונות הסורים את זהות המיליציות השיעיות על ידי כך שהם מעניקים להם אזרחות סורית, וממשיכים להפעילם תחת חסות הצבא הסורי, וזאת כדי להמנע מכל תגובה בינלאומית נגדם, ובעיקר מצד ישראל. לדברי פעילים מקומיים, איראן וחיזבאללה מנסות למקם את המיליציות שלהם באזור זה, אותו הם רואים כבעל חשיבות אסטרטגית, בשל קרבתו לגולן שבידי ישראל ולשטח ממלכת ירדן.

יצויין כי כבר בעבר דרשו גורמי הבטחון הצבאי הסורי בדרום סוריה מהאיראנים להוציא את כוחותיהם מהאזור, בהתאם למה שסוכם בין גורמי האופוזיציה למשטר בדמשק, לאחר שכוחות הצבא הסורי השתלטו על דרום סוריה ביולי 2018. דרישה כזאת הועלתה בעת פגישה שנערכה בעיר סווידא שבדרום, בה נכח גנרל איראני שהיה אחראי על דרום סוריה. על פי המקורות, דרש ראש ענף הביטחון הצבאי הסורי מהגנרל האיראני להוציא את כוחותיו מהדרום, ובתגובה הנ"ל סטר לו בפומבי, קילל אותו ואמר לו: "אנחנו תרמנו לסוריה יותר ממך ומצבאך, ולכן לא נצא מכאן". ואכן לאחר מכן אירעו באזור התנגשויות בין אנשי הצבא הסורי ותומכיו לבין המיליציות האיראניות שפעלו בו, וסירבו לצאת ממנו בהתאם להסכם הפסקת האש שהושג בעקבות ההשתלטות על האזור, ובתמיכה רוסית.

עוד באותו נושא, דווח כי כוחות מיליציה מקומית הפועלים באזור, במסגרת גייס 5 של הצבא הסורי, שהוקם ונתמך על ידי רוסיה, תקפו ב-26 במרס מחסום שהופעל באזור דרעא על ידי גורמי מודיעין חיל האוויר הסורי, הנתמך על ידי איראן. זאת על רקע התעמרותם החוזרת ונשנית של אנשי המחסום בתושבי האזור, והפועלים באזור בניגוד למה שהוסכם בין הצדדים. בהתקפה נפגעו אנשי המחסום וסולקו מהמקום.

סביבה עוינת

תושבי אזור דרום סוריה אינם מאוהדי המשטר הסורי, והיו הראשונים שהפגינו נגדו במרס 2011, והחלו בעצם את המרד נגדו שהפך למלחמת אזרחים שנמשכה כ-8 שנים. נראה כי מאז השתלטות כוחות המשטר ותומכיהם מהמיליציות השיעיות שוררת אנדרלמוסיה באזור, אותה מנסים הרוסים לייצב בסיוע המיליציות המקומיות שהוקמו באזור ונתמכות על ידם. על פי המקורות הותקף מחסום נוסף של המשטר במקום אחר באזור, מאותן סיבות בדיוק. למקום הגיע סיור של המשטרה הצבאית הרוסית הפועל באזור, כדי ליישב את ההדורים. כן דווח כי בחודשים האחרונים ארעו מספר ארועים באזור החוראן ובדרום סוריה, כולל תקיפת מחסומים של המשטר, המופעלים על ידי אנשי מודיעין חיל האוויר, בהם ניסו גורמים משני הצדדים לפגוע אלה באלה, בין אם על ידי חטיפות אנשים ובין אם על ידי ירי לעברם מצד גורמים בלתי מזוהים.

על פי המקורות באו ארועים אלה בעקבות היווצרות אווירה עוינת מחודשת בקרב תושבי האזור נגד המשטר, שבאה לידי ביטוי בקריאות לחידוש ההתקוממות נגדו, ולהפלתו, וזאת על רקע ציון 8 שנים לתחילת ההתקוממות בסוריה. כן התגברו בימים האחרונים ההפגנות העממיות הנערכות בדרעא נגד המשטר והעומד בראשו, וכן החיסולים של אנשי המשטר הפועלים באזור.

כל אלה הדליקו "נורה אדומה" אצל גורמי המשטר, החוששים מחידוש ההתקוממות באזור, וכתוצאה מכך החל להגביר לאחרונה את פעילותו כנגד גורמים שונים באזור, וזאת על ידי ביצוע פשיטות ומעצרים של חשודים על ידי כוחות הביטחון והמודיעין, בנוסף למאמצי גיוס בכפייה של צעירים לצבא הסורי.

ואיך אפשר בלי פוטין

אחד הדברים המעניינים בהקשר זה היא העמדה הרוסית באשר למתרחש. פרשנים שונים, כולל במערב, כבר קבעו עם הקמת גייס 5 על ידי הרוסים, כי זו נועדה לבלום את השפעת הכוחות האיראנים הפועלים בסוריה והמיליציות הכפופות להם בשטח. בין השאר, לאחר שהרוסים הבינו כי המשך פעילות המיליציות האיראניות במקומות שונים במדינה יוצרת קושי בפני השגת שקט ופתרון פוליטי כזה שיהיה מקובל על פלגי האופוזיציה השונים במדינה.

בנוסף, נועדה הקמתו כדי לתמוך במיליציות המקומיות השונות, כמשקל נגד מול המיליציות הנתמכות על ידי איראן. פעילות המשטר וגורמיו הנתמכים על ידי איראן, כגון דיוויזיה 4 וגורמי מודיעין חיל האוויר, המפירים במעשיהם את ההסכמים שהושגו עם גורמי האופוזיציה במעורבות רוסית, זוכים לתגובה מצד המיליציות הקשורות ונתמכות על ידי גייס 5, הנתמך מצידו על ידי הרוסים, כפי שקרה כבר בתחילת שנה זו, הן במחוזות הצפון והן בדרום המדינה. 

האיראנים כמובן אינם מרוצים, על פי המקורות, מהקוו המדיני שמובילה רוסיה מאז השגת הנצחון במלחמה בסוריה, ומנסים לפגוע בו, בין השאר גם על ידי בניית נוכחות של כוחותיהם והמיליציות הכפופות להם לאורך הגבול עם ישראל בגולן (וגם עם צפון ירדן). נראה כי מהלכים אלה אינם מקובלים על הרוסים, ובוודאי לא על האוכלוסיה הגרה באזורים רגישים אלה, העשויה לסבול מתגובות ישראליות במידה והאיראנים וסייעניהם ינסו לחמם גזרה זו.

על פי המקורות המתייחסים לנושא, מנסים הרוסים לאחרונה לבסס את שליטתם המלאה על אזור הדרום, ובמיוחד במחוז דרעא, ולייצב אותו ולהביאו לרגיעה. זאת בין השאר על ידי סילוק כל גורמי הביטחון והמודיעין של המשטר מהאזור, כולל מודיעין חיל האוויר, ואפשרות הקמת כוח צבאי חדש באזור, שכנראה ייקרא גייס 6, שיורכב גם הוא מכוחות אופוזיציה שפעלו באזור. זאת בין השאר בשל הפרת ההסכם עם האופוזיציה בדרום על ידי המשטר והמיליציות האיראניות, שקבע את התרחקותן מהגבול הדרומי של סוריה למרחק של לא פחות מ-40 ק"מ, הסכם שאיפשר את השתלטות המשטר על מחוזות דרום המדינה ללא לחימה, וזאת בתיווך רוסי.

המקורות מרמזים כי הרוסים נוקטים בצעדים אלה תוך תאום עם מדינות באזור, כנראה תוך הצבעה לעבר ירדן ובמיוחד לעבר ישראל, שלה אינטרס ברור בהרחקת הכוחות הפרו איראניים מגבולה בגולן, נושא שעלה לא פעם בשיחות בין מנהיגי ישראל לרוסיה. על פי התכנון, כוחות חדשים אלה ייערכו בחלקים שונים של מחוז דרעא, שכיום אין בהם שליטה רוסית מלאה.

הרוסים מקווים בין השאר, לגייס עבור כוח חדש זה צעירים בני המחוז, שמסרבים להתגייס לצבא המשטר, וזאת מתוך רצון ולא מתוך כפייה, וכאלה שערקו מהצבא מאחר והמשטר הפר את התחייבותו בהסכם גם בתחום זה, כאשר החל לגייס את הצעירים בכפייה לשורותיו, ואף תכנן להעבירם למחוזות מרוחקים בצפון המדינה ובמזרחה.

גיוס זה יתבצע כפשרה, במסגרתה ישרתו צעירים אלה במחוזות מגוריהם, וישתייכו, תיאורטית, לכוחות המשטר, בעוד שלמעשה יהיו שייכים לכוחות הנתמכים ונשלטים על ידי הרוסים. כל זאת מתוך מטרה להרגיע את המצב בדרום המדינה, ולמנוע את פעילות ההתנגדות העממית, שהחלה להתעורר לאחרונה, והחלה לגרום לערעור היציבות באזור, דבר אותו רוצים הרוסים למנוע.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית