לא רק האיראנים על הכוונת

על פי אתר האופוזיציה "זמאן אל-וצל", בתקיפה האחרונה של ישראל בסוריה, בחודש שעבר, נפגעו מתקנים רבים של המשטר הסורי (ולא רק מטרות איראניות)

צילום: AP

על פי אתר האופוזיציה הסורי "זמאן אל-וצל", המסתמך על מקורות אמינים ובעלי נגישות לנושא, התקיפה הישראלית האחרונה, שנערכה בליל ה-21 בינואר 2019, אחת התקיפות הכואבות עבור המשטר הסורי, כמו גם עבור המיליציות האיראניות הפועלות בסוריה.

על פי הדיווחים, הדבר עורר פחד רב בקרב גורמי המשטר, מאחר וחלק מהיעדים שהותקפו ישירות היו משרדיהם של מפקדים בכירים בצבא, עובדה אותה מסתיר המשטר מפני דעת הקהל בסוריה. על פי המקור הותקפו מספר יעדים סורים, כולם במרחב דמשק, ובכללם:

יעדים של ההגנה האווירית הסורית:

גדוד טילי קרקע-אוויר (טק"א) מדגם 3-SA משופר של חטיבת טק"א 77, שהיה ערוך ליד העיירה צבורה, שממערב לדמשק, ושימש להגנת יחידות דיוויזיה 4 המשוריינת של המשטר הערוכות בקרבתו. מרבית היעדים שהותקפו בגדוד זה הושמדו, ובכלל זה מכ"מ ההנחיה של הטילים, והמפקדה. בעקבות כך העביר הצבא את שרידי הגדוד מהמקום, שנשאר ריק לגמרי (על פי צילומי אוויר של היעד לאחר התקיפה, שנבדקו על ידי האתר).

השמדת משגר טק"א נייד מדגם 1-S-Pantsir שנמצא בתוך שדה התעופה הבינלאומי של דמשק. משגרים מדגם זה ומדגם 2- Buk-M הוצבו כבר ב-2015 על ידי הצבא הסורי בשדה תעופה זה, במטרה להגן עליו מפני תקיפות אפשריות, אך הסתבר שמערכות אלה אינן מסוגלות להגן אפילו על עצמן. על פי המקור, זהו רכב שיגור שלישי מדגם זה, שישראל השמידה בתקיפותיה עד כה.

משגר טק"א נוסף מדגם 1-S-Pantsir שהיה מוצב, על פי המקור, מדרום-מערב לשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, ובמרחק של כ-4 ק"מ ממנו. משגר זה הוצב במקום זה, בו היה ערוך קודם לכן גדוד טק"א מדגם 3-SA משופר של חטיבת טק"א 55, שהמכ"מ שלו הושמד בתקיפה קודמת ב-2018 על ידי ישראל, דבר שאילץ את הצבא הסורי להציב במקומו בסוף השנה הקודמת את משגר ה-1-S-Pantsir. כך הושמדו שני משגרים מדגם זה – האחד בשדה עצמו והשני מחוצה לו.

מכ"מ סיני חדיש מדגם JY-27, שהוצב לאחרונה בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, שטווח הגילוי שלו הוא 400 ק"מ. מכ"מ זה, שרק נרכש לאחרונה על ידי סוריה מסין, הושמד לחלוטין.

יעדים של דיוויזיות משמר הנשיאות ו-4 במרחב דמשק:

מחסנים כימיים (המאחסנים כנראה נשק כימי) של גדוד כימיה 5 של דיוויזיית משמר הנשיאות, והנמצאים באזור דיר קאנון שבואדי ברדה, באזור מבודד למחצה. להערכת המקור הותקף יעד זה בשל הערכת/ידיעת ישראל שהמשטר מאחסן בהם חלק מארסנל הנשק הכימי שברשותו. על פי בדיקת צילומי אוויר של היעד לאחר התקיפה, שנעשו על ידי האתר, נמחקו מחסנים לגמרי.

בנייני מפקדת חטיבה 138 ממוכנת, השייכת לדיוויזיה 4 של הצבא, שבמחנותיה נמצאים גם אנשי המיליציות השיעיות. על פי המקור, המפקדה הושמדה לגמרי. המשטר אינו מפרסם דבר על הנפגעים במקום זה, אך המקור מעריך כי מפקד החטיבה בדרגת עמיד (תא"ל) הוא אחד הנפגעים. כן הוא מעריך כי כמות הנפגעים בתקיפה זו היא גדולה מאוד.

מתקנים אחרים:

מחנה אימונים של המיליציות השיעיות הנמצא במחנה אל-דריג', השוכן מספר ק"מ מצפון לדמשק, שהותקף כבר בעבר והושמדו בו מספר מתקנים. בתקיפה הזו הושמדו שאר הבניינים שנמצאו בו.

מטבח וחלק ממסעדה בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, שהכינו מזון עבור טייסים אזרחיים, וגם עבור אנשי המיליציות האיראניות הנמצאים בתוך השדה ובקרבתו, כמו גם עבור נוסעים רגילים העוברים בו.  

מחסן נפרד בשדה התעופה הבינלאומי של דמשק, שיועד לפריקת מטוסי התובלה האיראניים הנוחתים בשדה זה. מחסן זה כבר הותקף פעמיים בעבר, אך נבנה מחדש על ידי הסורים, ולכן הוא הופצץ פעם נוספת על ידי ישראל.

img
פרשנות | כוח צבאי משמעותי של נאט״ו יכול להקטין הסתברות למלחמה גרעינית באירופה
דעה | אופציה צבאית ישראלית תוכל לרסן את איראן 
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית
קבוצת SQLink רוכשת את ZIGIT הישראלית